تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی نقشمؤلفه های کیفیت زندگی کاری، جو آموزش، تعهدو فرهنگ سازمانی برابعاد توانمندسازی روان شناختی (مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان بوشهر) | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1399، شماره 12، شهریور 1399، صفحه 62-95 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ماشاءاله خورشیدی* 1؛ محسن محمدی2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان /مسئول اموزش کارکنان صدا و سیما | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان /پردیس علامه طباطبایی بوشهر | ||
تاریخ دریافت: 15 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 19 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 23 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
امروزه یکی ازدغدغه های اصلی نظام آموزش عالی کشور، توانمندسازی سرمایههای انسانی خود و بکارگیری بهینه آنان جهت مزیت رقابتی، توسعه پایدار، ارتقای کمیوکیفی نظام یاددهی–یادگیری دردانشگاهها است. هدف از اجرای این پژوهش مطالعه بررسی نقش مؤلفه های کیفیت زندگی کاری ، جو آموزش، تعهدو فرهنگ سازمانی برابعاد توانمند سازی روان شناختی از دیدگاه اساتیددانشگاه فرهنگیان بوشهر بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی ازنوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان بوشهر به تعداد(638نفر)بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد250 آزمودنی تعیین گردید برای گردآوری داده ها از پنج پرسش نامه کیفیت زندگیکاریوالتون(1973)، جوآموزشسازمانیتریسی وتوس(2005) ، تعهدسازمانی میروآلن(1984)، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و توانمند سازی روان شناختی اسپریتزر-میشرا(1996)استفاده شد. برای تعیین روایی پرسش نامه ها از تحلیل عاملی تأییدی و جهت سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 78، 79، 83، 78و83درصد برآورد گردید. دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSSوLISREL تحلیل شدند.نتایج حاکی از آن است که قدرت رابطه میان مؤلفه های کیفیت زندگی کاری با ضریب (82)درصد، جو آموزشی(50) درصد ، تعهد سازمانی(99)درصد و فرهنگ سازمانی(100) درصد با متغیر توانمندسازی روانشناختی اساتید دانشگاه فرهنگیان بوشهر مورد قبول است. طبق شاخص های برازش مدل آزمون شده ، مدل نهایی از برازش نسبتاٌ مطلوبی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت زندگی کاری؛ جوآموزش؛ تعهد و فرهنگ سازمانی؛ توانمند سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the role of components of quality of work life, training atmosphere, commitment and organizational culture on the dimensions of psychological empowerment (Case study: Bushehr Farhangian University) | ||
نویسندگان [English] | ||
mashallah khorshidi1؛ mohsen mohamdi2 | ||
1organization | ||
2management | ||
چکیده [English] | ||
Today, one of the main concerns of the country's higher education system is the empowerment of its human resources and their optimal use for competitive advantage, sustainable development, and the quantitative and qualitative improvement of the teaching-learning system in universities. The purpose of this study was to investigate the role of components of quality of work life, educational conditions, commitment and organizational culture on the dimensions of psychological empowerment of professors from the perspective of proffessors of Farhangian University of Bushehr. The research method was descriptive-correlation modeling of structural equations. The statistical population of the study includes all proffessors of Farhangian University of Bushehr(720people). The sample size was determined using Cochran's formula 250 and the questionnaire was distributed among them using simple random sampling method. Data collection tools: five questionnaires: Walton (1973) Quality of Work Life Quality, Tracey & Tews OrganizationalTrainingclimate(2005),MirAllenOrganizationalCommitment(1984),Denison(2000)Organizational Culture, and Spritzer-Mishra(1996)Were collected. Data analysis was performed using SPSS and LISREL software. The results showed that the components of quality of work life, training, commitment and organizational culture have a positive and significant effect on the organizational psychological empowerment of professors at Farhangian University of Bushehr. In order of priority, the components of organizational culture, organizational commitment and quality of work life had the most, and the components of conditions and organizational training space had the least effect on the psychological empowerment of employees. According to the fit indices of the tested model, the final model has a relatively good fit. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
quality of work life, training condition, commitment and organizational culture, empowerment | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 297 |