تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,671 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,849 |
بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1399، شماره 12، شهریور 1399، صفحه 115-132 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد جلال زاده* 1؛ زکیه نصیریان2 | ||
1. | ||
2معلم / آموزش پرورش طبس | ||
تاریخ دریافت: 24 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 27 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 28 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس انجام شد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی و از نوع مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس در سال تحصیلی 98- 99 به تعداد 320 نفر میباشد که 175 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای تحلیل یافتهها از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر متغیر استرس شغلی با ضریب 454/0- بر عملکرد شغلی معنادار میباشد. همچنین، نتایج آزمون فرضیههای فرعی نشان داد که، اثرابعاد استرس شغلی به غیر از بعد کنترل بر عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس معنادار میباشد. بنابراین با عنایت به اهمیت عملکرد شغلی معلمان، لزوم توجه به کاهش استرس شغلی به منظور افزایش عملکرد شغلی معلمان ضرورت مییابد. بر این اساس، برای کاهش استرس معلمان به سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد میشود با فراهم کردن فضای لذتبخش و انرژیزا و برطرف کردن عوامل ناخوشایند و استرسزا در محیطهای تحصیلی و آموزشی، از طریق نصب تابلوها و تصاویر تجسمی و بصری روحیهبخش، فرحبخش و شاد اقدام نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس شغلی؛ عملکرد شغلی؛ معلمان دوره ابتدایی؛ شهرستان طبس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the relationship between job stress and job performance of primary school teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamad Jalalzadeh1؛ zakiyeh nasirian2 | ||
1Education tabas | ||
2teacher / education tabas | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between job stress and job performance of primary school teachers in Tabas. the purpose of this study is practical and in terms of method is descriptive - correlation and cross – sectional. The statistical population of the study includes all primary school teachers in Tabas city in the academic year of 1998-99, numbering 320. 175 people were selected using Krejcie and Morgan table as a sample size by simple random sampling. Simple linear regression test was used to analyze the results. The results showed that the effect of job stress variable with a coefficient of -0.454 on job performance is significant. Also, the results of the sub-hypothesis test showed that the effect of job stress dimensions, except for the control dimension, on the job performance of primary school teachers in Tabas city is significant. Therefore, considering the importance of teachers 'job performance, it is necessary to pay attention to reducing job stress in order to increase teachers' job performance. it is suggested to the educational organization to provide pleasurable and energetic spaces and eliminate unpleasant and stressful factors in instructional environments through the installation of joyful visual boards and bracing images. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Job stress, Job performance, Elementary school teachers, Tabas city | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 524 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,318 |