تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,649 |
ارزیابی مدیریت کلاس های درس چندپایه مدارس ابتدایی از دیدگاه راهبران آموزشی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1399، شماره 13، اسفند 1399، صفحه 2-18 اصل مقاله (1014.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد سیدکلان* 1؛ عبدالحسین حیدری2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی - عضور هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اردبیل | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 09 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 19 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی نحوه مدیریت کلاس چندپایه مقطع ابتدایی از دیدگاه راهبران آموزشی در شهرهای نیر و سرعین در سال تحصیلی 97-1396 میباشد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی از نوع پیمایش است. جامعه آماری متشکل از کلیه راهبران آموزشی (91 نفر راهبر آموزشی) است که حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 74 نفر انتخاب و با روش تصادفی ساده آزمون شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آنها محاسبهشده بود استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T تک نمونه ای و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است که بر اساس نرم افزار آماری 22 Spss انجام گردید. نتایج تحلیل مربوط به نحوه مدیریت کلاسهای چندپایه مقطع ابتدایی نشان داد که مسائل و مشکلات آموزگاران در اداره کلاسهای چندپایه از متوسط به بالا است. عوامل موفقیتآمیز در بهبود مدیریت کلاس درس چندپایه توسط آموزگاران، راهنماییهای روشن و صریح آموزگاران در کلاس بیشترین میانگین آماری و زیر نظر گرفتن همه دانشآموزان کلاسهای درس چندپایه کمترین اولویت را دارا می باشند. در نتیجه، توصیه میگردد حتیالمقدور از رشد کلاسهای چندپایه در مدارس روستایی کاسته شود و از مدارس تجمیعی یا شبانهروزی برای حل مشکلات این مدارس استفاده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت کلاس؛ کلاس درس چندپایه؛ مدارس ابتدایی؛ راهبران آموزشی و تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the management of multi-grade elementary school classrooms from the perspective of educational leaders | ||
نویسندگان [English] | ||
abdolhosien hidari2؛ | ||
2Department of Persian Language and Literature - Faculty member of Ardabil Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the management of multi-grade of elementary school from the perspective of educational leaders in the cities of Nayr and Sarein in the 2017-18 academic year. This research is applied in terms of purpose and descriptive based on survey method. The statistical population consists of 9 educational leaders and teachers of multi-grade classes of 91 people. The statistical sample size of 74 people was selected using Morgan table and tested by simple random method. A researcher-made questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which were calculated. To analyze the data, one-sample t-test and Friedman ranking test was used, which was performed based on SPSS 22 statistical software. The results of the analysis of how to manage multigrade classrooms in elementary school showed that the problems of teachers in managing multigrade classrooms are from medium to high. Successful factors in improving the management of multi-grade classrooms by teachers, clear and explicit instructions from teachers in the classroom have the highest statistical average, and monitoring of all students in multi-grade classrooms has the lowest priority. As a result, it is suggested that educational leaders in multi-grade classrooms of rural schools provide guidance on the effectiveness of these classes in order to solve the problems of teachers in the management of multi-grade classrooms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classroom Management, Multiple Classroom, Primary Schools, Educational Leaders | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 644 |