تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی رابطه معنویت در کار و مسئولیتپذیری با عملکرد آموزشی معلمان دوره ابتدایی شهر قم | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 8، اسفند 1398، صفحه 111-126 اصل مقاله (2.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی مصدق* 1؛ اکرم خوش قامت2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد قم. | ||
تاریخ دریافت: 05 دی 1399، تاریخ پذیرش: 05 دی 1399 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطه "معنویت در کار" و "مسئولیتپذیری" با" عملکرد آموزشی" معلمان دوره ابتدایی شهر قم بود. پژوهش حاضر از نظر رویکرد؛ کمی، ازنظر هدف؛ کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات؛ پیمایشی و از نظر روش تحلیل؛ توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق مدیران شاغل ابتدایی آموزشوپرورش شهر قم (تعداد: 544 نفر)، در سال تحصیلی 97-96 بودند، که تعداد نمونه با کمک جدول مورگان 224 نفر انتخاب و با روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی ساده، با کمک ابزار پرسشنامه، دادههای موردنظر دریافت شد، تمامی پرسشنامهها از روایی (صوری و محتوایی) و پایایی لازم (با روش آلفای کرونباخ) برخوردار بودند(پرسشنامه معنویت در محیط کار با آلفای 82/0، پرسشنامه مسئولیتپذیری با آلفای 89/0، پرسشنامه عملکرد آموزشی با آلفای 92/0). یافتهها نشان داد که بین مولفه های سه گانه رابطه معنادار ۳۲۸/. با ضریب تعیین 108/0 وجود دارد. همچنین بررسی رابطه های دو طرفه بین مولفه ها نشان داد که بین مؤلفه های "معنویت در کار" و "مسئولیتپذیری" ضریب همبستگی معنی دار ۲۸۴/. و ضریب تعیین 08/0 وجود دارد، مولفه های "معنویت در کار" و "عملکرد آموزشی" معلمان با ضریب همبستگی معنی دار 297/. و ضریب تعیین 088/0 رابطه مثبتی داشتند و مولفه های "مسئولیتپذیری" و "عملکرد آموزشی" معلمان با ضریب همبستگی معنی دار 218/. و ضریب تعیین 078/0 رابطه مثبتی داشتند. که میزان این رابطه در مردان بیشتر از زنان است (بهغیراز رابطه "معنویت در کار" و "عملکرد آموزشی" معلمان که یکسان است). در هر سه مولفه نیز، نمره زنان از مردان بیشتر بود که این تفاوت در مولفه های "معنویت در کار" و "عملکرد آموزشی" معنادار و در مولفه "مسئولیت پذیری" غیر معنادار به دست آمد. مبتنی بر یافتهها، نتیجهگیری میشود که تقویت دو عامل "معنویت در کار" و "مسئولیتپذیری"، اثربخشی "عملکرد آموزشی" معلمان ابتدایی را افزایش خواهد داد. همچنین پیشنهاد میشود که مؤلفههای "معنویت در کار" و "مسئولیتپذیری" در ملاکهای رتبهبندی و ارتقای معلمان نیز مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره ابتدایی؛ عملکرد آموزشی معلم؛ معنویت در کار؛ مسئولیتپذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of the Relationship Between Spirituality in Work and Responsibility with Educational Performance of Teachers of Elementary School in Qom City | ||
نویسندگان [English] | ||
hadi mosadegh1؛ Akram khoshghamat2 | ||
1Assistance Professor in Educational Sciences Department, Literature & Human Sciences Faculty, University of Qom, Qom, Iran | ||
2MSc | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the relationship between "spirituality in work" and "responsibility" with "educational performance" of elementary school teachers in Qom city. Methods: The present study was in terms of approach; quantitative, from the point of view of purpose; applied, in terms of information gathering method, survey and in terms of analytical method, descriptive and correlational. The statistical population of this study was primary school administrators working in Qom city (544 people) in the academic year of 97-96. The sample size was 224 with the help of Morgan table. The stratified random sampling method was used to collect the data. All of the questionnaires were provided with face and content validity and reliability (using Cronbach's alpha). Findings: Findings showed that all three components of "spirituality in work", "responsibility" and "teacher performance" of teachers are positively related. The proportion of this relationship in men is higher than of women (apart from the ratio of "spirituality in work" and "teachers' educational performance" that is the same). In all three components, the female score was higher than that of men, meaning that this difference was significant in the components of "spirituality in work" and "educational performance" and was not meaningful in the "accountability" component. Conclusion: Based on findings, it is concluded that strengthening the two factors of "spirituality in work" and "responsibility" will increase the effectiveness of the "educational performance" of elementary teachers. It is also suggested that components of "spirituality in work" and "responsibility" be used in teacher rating and promotion. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Primary School, Spirituality at work, Responsibility, Educational Performance of Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 665 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 550 |