تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
ارزیابی آموزش خط تحریری و آسیبهای احتمالی آن در برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 24، مهر 1399، صفحه 49-74 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نادر سلسبیلی* | ||
دانشیار، گروه پژوهشی مبانی برنامهریزی درسی، پژوهشکدة مطالعات، برنامهریزی درسی و نوآوری آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 02 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
مطالعة حاضر بخشی از ارزشیابی دورهای برنامة درسی فارسی دورة اول ابتدایی از برنامة درسی قصدشده تا اجراشده و سپس، برنامة درسی کسبشده است. هدف این مطالعه در پی شناخت روند آموزش خط تحریری، آسیبهای احتمالی کاربرد آن است و اینکه مهمترین عوامل بهوجودآورنده آن کدامند، ماهیت ِپژوهش در زمینة آموزش خط تحریری در چارچوب طرح ارزشیابی دورهای برنامة درسی فارسی دورة اول ابتدایی تعریفشده، و ارزشیابی انجامشده از نوع کاربردی است. ارزشیابیدورهای روندی ارزشیابانه را از برنامة درسی قصدشده تا برنامة درسی کسبشده میپیماید و مهمترین کاستیها و نقاط ضعف و قوت را بین این برنامههای درسی در پایههای اول تا سوم دورة ابتدایی مشخص میکند. در مراحل مختلف برای گرداوریدادهها از ابزارهای مختلفی چون کاربرگ معلمانگزارشگر، مشاهده، مصاحبه، نگرشسنج و آزمون استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد اکثر کودکان در بهکارگیری خط تحریری بهمرور دچار مشکل میشوند و نوعی دوگانگی با خط نسخ ایجاد میکند. خط تحریری شیبدار است، نیاز به الگودهی و تمرین قابلتوجه خارج از کلاس دارد، در حد توان کودک نیست و شروع استفاده از خط تحریری از پایههای بالاتراز اول باشد. در برنامة درسی تدوینشده فارسی دورة ابتدایی و همخوانی با آن در برنامة درسی اجراشده از نظر آموزش دستخط و الگوگیری خط تحریری، کاستی شایان توجهی وجود دارد. موقعیتهای مناسب آموزش خط تحریری ایجاد نمیشود و دانشآموزان به سمت خوانانویسی و زیبانویسی نمیتوانند هدایت شوند. اکثر معلمان د ربهکارگیری و الگودادن خط تحریری تسلط کافی ندارند. طراحی الگوی راهنما و برگزاری دورههای کامل آموزشی خط تحریری برای همة معلمان دورة اول ابتدایی بسیار حیاتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی دورهای؛ آسیبهای دستخط؛ آموزش خط تحریری؛ برنامه درسه فارسی دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the Instructional Program of Tahriri Handwriting and its Injuries in Farsi Language Arts Curriculum of Primary School, Grades 1-3 | ||
نویسندگان [English] | ||
Nader Salsabili | ||
Associate Professor, Department of Foundations of Curriculum Planning, Faculty of Curriculum Studies and Educational Innovations, Research Institute of Educational Studies, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study which is part of cyclical evaluation of Farsi language arts curriculum in first cycle of primary school, from the intended curriculum to attained curriculum, seeks to recognize the process injuries and the students’ practices and teachers’ instruction shortcomings and strengths in Tahriri handwriting in above mentioned curriculum stages. The nature of research is defined in the framework of cyclical evaluation and the evaluation model stems from goal-oriented and management-oriented models of educational evaluation. In different stages to gather the needed data, different tools, including teachers’ reports, classroom observations, attitude test and questionnaire, and some interview with teachers have been used. The findings indicate that the majority of primary students, passing time, are confronted with lacks and difficulties in applying Tahriri handwriting in their manuscripts. Tahriri handwriting needs modeling and a great deal of practice and learning situations in classroom. That is much more than the potentiality of fist cycle of primary school pupils. Among the research suggestions is developing a manual of instructional guidelines of Tahriri handwriting to primary school students, one-on-one, by teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farsi language arts curriculum, First cycle of primary school, Handwriting instruction, Tahriri handwriting injuries | ||
مراجع | ||
احقر، قدسی (1392). ارزشیابی کتاب فارسی و کتاب کار پایة دوم و ششم دورة ابتدایی (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشکدة خانواده، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. بازرگان، عباس (1380). ارزشیابی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1391). راهنمای تدریس فارسی دوم دبستان (کتاب معلم). تهران: ادارهکل چاپ و توزیع کتابهای درسی. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1391). راهنمای تدریس فارسی اول دبستان (کتاب معلم). تهران: ادارهکل چاپ و توزیع کتابهای درسی. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1392). راهنمای تدریس فارسی سوم دبستان (کتاب معلم). تهران: ادارهکل چاپ و توزیع کتابهای درسی. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی اول دبستان (بخوانیم). تهران: ادارهکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی دوم دبستان (مهارتهای خوانداری). تهران: ادارهکل نظارت برنشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی سوم دبستان (خوانداری). تهران: ادارهکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی اول دبستان (مهارتهای نوشتن). تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی دوم دبستان (مهارتهای نوشتاری). تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1395). فارسی سوم دبستان (نوشتاری). تهران: ادارهکل نظارت برنشر و توزیع مواد آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. سلسبیلی، نادر (1398). ارزشیابی دورهای برنامة درسی فارسی دورة اول ابتدایی (از مجموعة ارزشیابی برنامة درسی دروس اصلی سه سال اول دورة ابتدایی) جلد اول و جلد دوم (طرح پژوهشی، شماره 26866). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. قمری، حیدر (1391). ارزشیابی کتاب درسی فارسی اول دبستان (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. کرسول، جان دبلیو، و پلانو کلارک، ویکی ال. (1390). روشهای پژوهش ترکیبی. ترجمة علیرضا کیامنش و جاوید سرایی. تهران: نشر آییژ. Block, C. C. (1997). Teaching the language arts. Second ed. Boston: Allyn and Bacon, Simon & Schuster Company. Lemlech, J. K. (2010). Curriculum and instructional methods for the elementary and middle school. 7thed. Boston, Ma: Pearson Education Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737 |