تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,424 |
بررسی رابطه بین تابآوری و ویژگیهای جمعیتشناختی با فرسودگی شغلی در معلمان زن شهرستان جوین | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 16، شهریور 1399، صفحه 25-39 اصل مقاله (689.44 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مسعود صالحی* | ||
کارشناس ارشد مشاوره، اداره آموزش و پرورش شهرستان جوین، اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 08 دی 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تابآوری و ویژگیهای جمعیتشناختی در میان معلمان زن شهرستان جوین است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و یک پژوهش توصیفی از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل 700 معلم زن در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان جوین بودند که 257 نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شدند و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای از سه مقطع تحصیلی ابتدایی (98 نفر)، دورۀ اول متوسطه (70 نفر) و دورۀ دوم متوسطه (89 نفر) انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلش (1991) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده گردید. همچنین دادهها به وسیله نرمافزار SPSS نسخه 22 و روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین تابآوری و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. همچنین بین سابقه کاری و فرسودگی رابطه معنادار مثبت وجود دارد اما بین مقطع شغلی و فرسودگی شغلی رابطه معنادار منفی وجود دارد. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که تابآوری و برخی ویژگیهای جمعیتشناختی در فرسودگی شغلی نقش مهمی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی شغلی؛ تابآوری؛ ویژگیهای جمعیت شناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship Between Resilience and Demographic Characteristics with Burnout in Female Teachers in Jovein | ||
نویسندگان [English] | ||
Masood Salehi | ||
MA.in Counselling, Education Administration of Jovein, Khorasan Razavi, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Burnout is one of the most important factors in reducing efficiency and job satisfaction that causes physical and psychological complications in teachers. The aim of this study was to investigate the relationship between resilience and demographic characteristics among female teachers in Joven. The present study was an applied research in terms of purpose and a descriptive study with a correlational design. The statistical population of the study included 700 female teachers in different educational levels in Joven city. 257 teachers were selected as the sample based on the Cochran sampling formula and using stratified sampling method from three levels of elementary schools (98 people), junior high schools (70 people) and the high schools (89 people). The Maslash (1991) burnout and Connor and Davidson (2003) resilience questionnaires were used to collect data. The data were analyzed via descriptive and inferential statistical methods, using SPSS software version 22. The results showed that there is a significant negative relationship between resilience and burnout. There is also a significant positive relationship between work experience and burnout, but there is a significant negative relationship between job level and burnout. The results showed that resilience and some demographic characteristics play an important role in burnout. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Job burnout, Resilience, Demographic characteristics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |