تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,999 |
سنجش وضعیت هویت ایرانی- اسلامی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و ارائة الگویی برای آن | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 24، مهر 1399، صفحه 131-159 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم نادری* 1؛ طیبه ماهروزاده2؛ سیدمهدی سجادی3؛ پروین صمدی2 | ||
1دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 03 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، بررسی وضعیت هویت ایرانی- اسلامی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و ارائة الگویی برای آن است. طرح پژوهش حاضر آمیخته است. ابزار پژوهش در بخش کمّی، پرسشنامة محققساخته است که روایی محتوایی آن توسط صاحبنظران و ضریب نسبی CVR، تأیید شد. پایایی با آلفای کرونباخ، برابر با 91/0 بهدست آمد. جامعة آماری دانشجومعلمان شهر تهران به تعداد 2833 نفر بودند که با روش نمونهگیری طبقهای 348 نفر به پرسشنامة هویت ایرانی- اسلامی پاسخ دادند. در تحلیل آماری دادهها آزمون تی تکنمونهای بهکار گرفته شد. یافتهها حاکی از آن بود که گویههای جاگرفته در مبانی فلسفی، در هفت گویه که دربردارندة مؤلفههای تعلق به میهن، آثار ملی، لباس ملی، خودکفایی و اخلاقیات است، ضعفهایی در دانشجومعلمان وجود دارد. در روش سنتزپژوهی، جامعة آماری شامل همة مقالات علمی معتبر در زمینة هویت ایرانی-اسلامی بوده که با توجه به جستوجوی مرتب در پایگاههای اطلاعاتی، براساس شاخصهای مورد نظر، 1075 مقاله شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروج تعداد 225 پژوهش برای تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهمکردن اطلاعات مورد نیاز، کاربرگ طراحیشده توسط پژوهشگران بهکار گرفته شد. برای تحلیل یافتهها از الگوی ششمرحلهای سنتزپژوهی روبرتس با روشهای کدگذاری باز استفاده شد. طبق یافتهها از پرسش اول پژوهش؛ الگوی هویت ایرانی- اسلامی مشتمل بر مبانی، اصول و روش براساس ابعاد سهگانة انسانشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجومعلم؛ مبانی فلسفی؛ هویت ایرانی- اسلامی؛ هویت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Iranian-Islamic Identity Farhangian University Student -teachers and Provide a Template for It | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Naderi1؛ Tayebeh mahroozadeh2؛ Mahdi Sajadi3؛ Parvin Samadi2 | ||
1Ph.D. in Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professore, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tarbiyat Modares University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of study is Evaluation of the Iranian-Islamic identity Farhangian University student-teachers and provide a template for it. The research design is of a mixed type with the quantitative approach a survey on the status of Iranian-Islamic identity in a student-teacher and the qualitative approach provide a model for the Iranian-Islamic identity.The instrument is a researcher-developed questionnaire, the validity of which was verified by the experts and CVR and the reliability of which was 0.91 through Cronbach alpha.The statistical population of male and female student-teachers in Tehran comprised 2833, the sample of which (i.e.348 participants)was chosen through stratification to respond the questionnaire.One-sample t-test was employed to analyze the data.The findings revealed thatthere exist pitfalls in seven components: belonging to Iran, national heritage, national dress, self-sufficiency and moral ethics. In the method of synthesis, the statistical society consisted of all valid scientific articles in the field of Iranian-Islamic identity. According to systematic search in databases, 1075 articles were identified based on the indexes and, based on the exit criteria, 225 researches The final analysis was selected. To provide the required information, a worksheet designed by the researcher was used. To analyze the findings, a six-stage Roberts synthesis model was used using open coding methods. According to the findings The first question, the Iranian-Islamic identity model, whichincluding fundamentals, principles and method Based on the three philosophical fundamentals: anthropology, epistemology and value-recognition were presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity, Iranian-Islamic identity, Philosophical fundamentals, Student-teachers | ||
مراجع | ||
امیدوار، احمد، و صارمی، علیاکبر (1381). اعتیاد به اینترنت. تهران: انتشارات تمرین. امینی، ابراهیم (1384). اسلاموتعلیموتربیت. قم: بوستان کتاب قم. آل رسول، سوسن، و بردابرد، پروین (1390). مفهومشناسی عبرت در قرآن کریم. فدک سبزواران، 2(9)، 50-35. باقری دولتآبادی، علی، و زارعیان جهرمی، فرجالله (1392). تأثیر فضای مجازی بر هویت و همبستگی ملی. مطالعات راهبردی بسیج، 16(60)، 182-149. باقری، خسرو (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. جلد اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. باقری، خسرو (1390). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. جلد اول، چاپ 26، تهران: انتشارات مدرسه. بذرافشان، جواد، و رفیعی کته تلخ، عیسی (1392). بررسی تأثیر فضای مجازی بر هویت دینی جوانان روستایی (مطالعة موردی: دهستان بالارخ تربت حیدریه). مطالعات روانشناسی تربیتی، 10(17)، 22-1. برقی، رسول، و مستانه، یداله (1397). تأثیر فضای مجازی بر تربیت اسلامی دانشآموزان. رهآورد نور، 17(63)، 45-35. بهشتی، سعید، و رشیدی، شیرین (1392). اصول تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام رضا (ع). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 1(18)، 67-51. التیامینیا، رضا، و حسینی، علی (1394). هویت، فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در عصر جهانیشدن. مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 3(5)، 142- 109. جعفری، محمدتقی (1390). قران نماد حیات معقول. قم: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری. جمعی از محققان (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. خاوری، فرهاد (1393). بررسی رابطة بین هوش فرهنگی و هویت ایرانی- اسلامی دانشآموزان سال چهارم مقطع متوسطة ناحیة یک آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصیلی 92-1391. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه بوعلی سینا. دائیزاده جلودار، امین (1394). بررسی برخی عوامل و روندهای سیاسی مؤثر بر ساختیابی هویت اسلامی – ایرانی (در دوران معاصر). جامعهپژوهی فرهنگی، 6(3)، 52-23. ربانی، جعفر (1381). هویت ملی. چاپ اول، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان. رضایی اصفهانی، محمدعلی، و نجفی جزهای، حمید (1393). تربیت عبادی از منظر قرآن. قرآن و علم، 8(14)، 120-85. رهبری، مهدی، بلباسی، میثم، و قربی، سید محمدجواد (1393). هویت ملی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. مطالعات ملی، 16(1)، 66-45. زند وکیلی، معصومه (1395). بررسی تطبیقی هویت انسان در مکاتب پستمدرن و اسلام با تأکید بر آرای ژان فرانسوا لیوتار و مرتضی مطهری. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه الزهرا تهران. زهیری، علیرضا (1381). انقلاب اسلامی و هویت ملی. قم: انجمن معارف اسلامی ایران. سبحانینژاد، مهدی، و امیری، زهرا (1392). چارچوب مفهومی هویت ایرانی-اسلامی- ملاحظات عملی تعمیق آن در نظام دانشگاهی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8، 436-413. سعوه، مولود (1389). بررسی میزان تأکید کتابهای فارسی، تاریخ، تعلیمات اجتماعی دورة راهنمایی بر هویت ایرانی- اسلامی. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه بوعلی سینا. سمیعی اصفهانی، علیرضا، و رفیعی قهاره، ابوذر، و نوری، نسیبه (1394). بازشناسی ابعاد، مؤلفهها و تهدیدات هویت ایرانی- اسلامی از منظر امام خمینی و رهبری. مطالعات انقلاب اسلامی، 12(42)، 44-27. سیدباقری، سیدکاظم (1394). آسیبشناسی هویت و راههای برونرفت از منظر اندیشة اسلامی. سومین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران. شایگان، داریوش (1381). افسونزدگی جدید هویت چهلتکه و تفکر سیار. ترجمة فاطمه ولیانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات فرزانروز. شریعتی، علی (1361). مجموعة آثار شمارة 27، بازشناسی هویت ایرانی- اسلامی. تهران: سپیده باوران. شکوهی، غلامحسین (1395). اصول و مبانی آموزش و پرورش. مشهد: آستان قدس رضوی. شمخانی، اژدر، نورعلیان، یاور، عاشوری، مظاهر، و و مالمیر، سعید (1393). اصول و روشهای تربیتی از دیدگاه امام خمینی (ره). بصیرت و تربیت اسلامی، 11(29)، 136-113. صفـوی، امانالله (1380). کلیات روشها و فنون تدریس. چاپ نهم، تهـران: انتشارات معاصــر. علمالهدی، جمیله (1387). تبیین فلسفة تعلیم و تربیت رسمی در اسلام، طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش. کمیته مطالعات نظری. فکوهی، ناصر (1379). نگاهی انسانشناختی به اسطورهشناسی سیاسـی جـشن نـوروز. مجموعه مقالات نخستین همایش نوروز، گروه مردمشناسی آیینی پژوهشکدة مردمشناسی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور، پژوهشکده مردمشناسی. قاسمی، مرضیه (1395). فضای مجازی؛ فرصتها و چالشهای هویت دینی در بین جوانان ایرانی. دین و رسالت، 12(10-11)، 27-7. قیومی، عباسعلی، و انصاری، محمدرضا (1391). سنجش وضعیت مؤلفههای هویت ایرانی-اسلامی در میان دانشجویان و ارائة راهکارهای مدیریتی جهت ارتقای آن. مدیریت فرهنگی، 6(18)، 48-23. کاوسی، اسماعیل، و حسینزادگان، زهره (1390). حفظ هویت ایرانی - اسلامی در فرایند جهانیشدن. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 2(3)، 62-37. گلمحمدی، احمد (1392). جهانیشدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشر نی. لعلعلیزاده، محمد (1394). بررسی تأثیر فضای سایبر و هویت دانشجویان. مطالعات افکار عمومی، 4(15)، 214-189. محمدبخش، بهمن، حبی، اکرم، و قریشی، فردین (1390). جهانیشدن و هویت ملی دانشجویان دانشگاه تبریز. رفاه اجتماعی، 11(43)، 34-7. محمدی، غلامرضا (1389). بررسی رابطة بین سبکهای تربیتی خانواده و هویت ایرانی- اسلامی دانشآموزان دورة پیشدانشگاهی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 89-88. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه بوعلی سینا. محمودی، محمد (1393). مطالعةتطبیقیعناصرهویتایرانی-اسلامیدراندیشةسیاسیشهیدمطهریودکترشریعتی. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی. مطهری، مرتضی (1391). فطرت. چاپ 24، تهران: صدرا. معمار، ثریا، عدلیپور، صمد، و خاکسار، فائزه (1391). شبکههای اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4)، 176-155. میرحیدری، مریمالسادات؛ غفوری، محبوبه، و بیرانچلو، عبداله (1393). ارزیابی مؤلفههای هویت ایرانی- اسلامی و انقلابی در وبسایتهای دانشگاههای دولتی تهران. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(2)، 198-179. میرساردو، طاهره، کاوسی، اسماعیل و ابراهیمزاده، رمضان (1387). بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر بحران هویت جوانان. پژوهشنامة علوم اجتماعی، 2(1)، 100-77. نوابخش، مهرداد، و نیکوکار، مستانه سادات (1390). جهانیشدن و بحران هویت جوانان». مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 2(3)، 110-89. هوشیار، محمدباقر (1335). اصول آموزش و پرورش. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. Badaoui, Kh., Lebrun, A. M., Su, Ch-Je. & Bouchet, P. (2018). The influence of personal and social identity on the clothing consumption of adolescents. Administrative Sciences, 35, 65–78.
Fearon, J. D. (1999). What is identity (as we now use the word)?. Department of Political Science: Stanford University Press.
Seomun, J., Park, J., Geem, Z. W., & Lee, H. J. (2018). Religion and depression in South Korea: A comparison between Buddhism, Protestantism, and Roman Catholicism. Religions, 9(1), 2-17.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 698 |