تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,002 |
طراحی مدلی برای توانمندسازی معلمان دورة ابتدایی براساس رویکرد درسپژوهی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 24، مهر 1399، صفحه 223-251 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رقیه سامی* 1؛ موسی پیری2؛ بهنام طالبی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 19 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای توانمندسازی معلمان دورة ابتدایی مبتنی بر رویکرد درسپژوهی انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن با تحلیل محتوای کیفی، دادههای حاصل از متن اسناد بالادستی و شیوهنامههای آموزش و پرورش، نتایج پژوهشهای داخل و خارج کشور و متن مصاحبه با 13 نفر از مشارکتکنندگان تحلیل شد. فرایند نمونهگیری به شیوة هدفمند بوده است. اعتباریابی مدل در طول فرایند پژوهش و مطابق با شیوههای مطرح در پژوهش کیفی، از جمله سهسوسازی داده، بازنگری تحلیلها زیر نظر سایر پژوهشگران و مشارکتکنندگان، بهکارگیری یادداشتهای میدانی پژوهشگر و رسیدن به اشباع دادهها تأمین شده است. در تحلیل نهایی 235 مفهوم اولیه استخراج شد. درونمایههای اصلی استخراجشده از تحلیل دادهها نشان داد که عناصر اصلی مدل شامل فلسفه و چرایی توانمندسازی، هدفها، سطوح، موانع، عوامل تسهیلکننده، پیامدها و نتایج توانمندسازی مبتنی بر رویکرد درسپژوهی برای معلمان دورة ابتدایی است. نتایج نشان داد مدل تدوینشده متناسب با نظام آموزشی متمرکز کنونی از جنبة علمی میتواند زمینهساز پژوهشهای دیگر در حوزة توسعة حرفهای معلمان و توانمندی آنان باشد و نیز از جنبة عملی میتواند مورد استفادة سیاستگذاران آموزشی، مدیران، معلمان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی؛ درسپژوهی؛ دورة ابتدایی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modelling the Empowerment of Primary School’s Teachers based on Lessen Study Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Rogaie Sami1؛ moosa piri2؛ Behnam talebi3 | ||
1Ph.D. Student in Curriculum Development, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed at modelling for empowerment of primary school teachers based on lesson study approach. The research method was qualitative in which , the obtained data from the upper-hand documents, ministry of education’s bylaws, internal and foreign research results, and the texts of interviews with the participants (n=13), were analyzed in a qualitative research method through inductive content analysis. The sampling process was purposeful. Validation of the model has been rendered through the process of the research according to the common methods in a qualitative research, such as triangulation, revision of the analyses with the assistance of the participants and other researchers, the researcher’s use of her own field notes, and reaching to data saturation. In the Final analysis, 235 preliminary concepts were extracted. The main motifs extracted from the data analysis revealed that the main elements of the model included: philosophy of empowerment, aims, levels, obstacles, facilitators, consequences, and the results of empowerment based on the lesson study approach for primary school teachers. The results indicated that the framed model in line with the current concentrated educational system could pave the ground, scientificall , for future researches in the area of teachers' professional development and their empowerment, and practically, it could be employed by educational policy-makers, managers, and teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Empowerment, Lesson study, Primary school, Teachers | ||
مراجع | ||
بختیاری، ابوالفضل، و مصدقی نیک، کبری (1395). درسپژوهی (تدریس پژوهی)روش بهسازی فرهنگ تدریس. چاپ سوم، تهران: انتشارات آوای نور. بنیادی، حجتالله، فانی، علیاصغر، و سیدجوادین، سیدرضا (1397). طراحی و تبیین الگوی شایستگی مدیران مدارس بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد بالادستی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 144-114. بیباک، اسماعیل، بخشایش، علیرضا، و برزگربفرویی، کاظم (1393). نقش ویژگیهای شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی در نگرش به حرفة معلمی دانشجومعلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3(9)، 38-9. جلالیفر، لیلا (1391). بررسی عوامل مؤثر بر توانمندی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران. پایاننامة کارشناسیارشد، رشتة مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا. حبیبزاده، عباس (1393). اثربخشی درسپژوهی بر خودکارآمدی تصوری معلمان، دستاوردهای روانشناختی، 2(21)، 168-145. حبیبیآذر، افسانه، و طالبی، بهنام (1397). اثربخشی رویکرد حلمسأله در آموزش کارورزی بر ارتقای صلاحیتهای حرفهای. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 61-37. حسین بگلو، کوروش، پیری، موسی، یاری، جهانگیر و رضایی، اکبر (1398)، طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریة بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی در فراگیران پایة سوم ابتدایی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(4)، 44 -31. خاکباز، عظیمهالسادات، فدایی، محمدرضا، و موسیپور، نعمتاله (1387). تأثیر درسپژوهی بر توسعة –حرفهای معلمان ریاضی، تعلیم و تربیت، 24(94)، 146-123. شبانی، راضیه، خورشیدی، عباس، عباسی، لطفاله، و فتحی واجارگاه، کوروش (1397). ارائة الگوی شایستگی برای مدیران دورة ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 176-145. عبدالمالکی، جمال، قنبری، سیروس، احمدی، محسن، حیدری سورشجانی، نسرین، و امانی، مرتضی (1397). نقش حرفهگرایی معلمان در اثربخشی مدرسه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3(2)، 18-1. عبدالهی، بیژن، و صفری، اکرم (1395). بررسی موانع اساسی فراروی رشد حرفهای معلمان. نوآوریهایآموزشی، 2(15)، 134-99. عرفانی، نصراله، شبیری، سیدمحمد، صحابت، انور، و مشایخیپور، مصطفی (1395). اثربخشی دورههای آموزش درسپژوهی بر دانش و مهارت تدریس معلمان دورة ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 13(21)، 200-191. علیجان نوده پشتگی، مجید، بهرنگی، محمدرضا، عبدالهی، بیژن، و زینآبادی، حسن (1397). مؤلفههای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری کلاس درس در مدارس متوسطه، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(2)، 80-65. علینژاد، مرضیه، سیفی، محمد، قدسی، احقر، و بختیاری، ابوالفضل (1396). تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درسپژوهی بر خودکارآمدی ادراکشدة معلمان و نگرش دانشآموزان دورة اول متوسطه. تدریسپژوهی، 5(3)، 108-87. کلانتری خاندانی، عزتاله (1395). نگاهی به توسعة حرفهای معلمان فکور و تبیین درسپژوهی و فعالیت یادگیری، تربیت معلم فکور، 2(3)، 96-73. گلابگیرنیک، بیبی سارا (1392). بررسی تأثیر روش درسپژوهی بر تفکر انتقادی دبیران در نواحی 1 و 4 و 6 مشهد. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد واحد ری. معروفی، یحیی، و کرمی، زهره (1394). درسپژوهی، رویکردی نوین در توسعة حرفهای معلمان. مجلة علومتربیتیدانشگاهشهیدچمراناهواز، 22(1)، 66-39. ملکشاهی، محبوبه (1396). نقش خوشبینی در توانمندسازی معلمان. مطالعات آموزشی مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 5(1)، 62-50. موسوی، سیدحسین، طالبزاده نوبریان، محسن، میرلو، محمدمهدی، و اسدزاده، سمیه (1392). نقش مؤلفههای هوش معنوی و توانمندسازی شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 2(5)، 123-98. موسوی، سیده ماهرخ، کیامنش، علیرضا، و اخوان تختی، مهناز (1397). بررسی پیشرفت تحصیلی با واسطة کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه در دو سطح دانشآموز و معلم). پژوهشدریادگیریآموزشگاهیومجازی، 5(4)، 24-9. میرجلیلی، سیدمحمدعلی (1397). بررسی نقش توسعة حرفهای و توانمندسازی مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر ادراک دانشجویان از کیفیت تدریس، مطالعة موردی دانشگاههای فرهنگیان یزد. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 38-9. نامداری پژمان، مهدی، قربانیان، پروین، بصیری، ایرج، و قنبری، سیروس (1396). اثربخشی برنامة درسپژوهی بر مهارتهای حرفهای معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی استان همدان. رویکردهای نوین آموزشی، 12(1)، 74-46. وزارت آموزش و پرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum development: Teacher involvement in curriculum development. Education and Practice,7(9), 105-107.
Antoniou, P., & Kyriakides, L. (2015). The dynamic integrated approach to teacher professional development: Rationale and main characteristics. Teacher Development, 19(4), 535-552.
Bishop, J. L. & Verleger, M. F. (2013). The Flipped Classroom.A Survey of the Reaserch. 120th American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, 30,1-18.
Cochran, S. M., & Villegas, A. (2014). Education, framing Teacher preparathion research: An over view of the Field, Part One Teachers Embrace the Japanese Education, 7(1), 7-20.
Dubin, J. (2010). Growing together: American art of lesson study. Education Digest, 75(6), 23-29.
Eurydice-Maria. K. & Darra, M. (2018). The planning of teaching in the context of lesson study: Research findings. International Education Studies, 11(2).67-82.
Fer, C., & Nellie, V. (2018). Lesson study: Professional Development (PD) for beginning and experienced teachers. Professional Development in Education, 46(5), 1-14.
Finefter, R. I., & Perry, H. L. (2016). Teacher diversity and the right to adaptable education in the religiously-oriented school, Youth & Society. Available at: https://ssrn.com/abstract=2716954.
Lewis, C. (2002). Lesson study: A handbook of teacher-led instructional change. Philadelphia, PA: Research for Better Schools.
Lewis,C., Perry, R., Foster, D., Hurd, J., & Fisher, L. (2011). Lesson study: Beyond coaching. Educational Leadership, 69(2), 64-68.
Murata, A. (2011). Introduction: Conceptual overview of lesson study. In Hart, L., Alston, A., & Murata, A. (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education. New York: Springer.
Olson, J. C., White, P., & Sparrow, L. (2011). Influences of lesson study on teachers’ mathematics pedagogy. In Hart, L. C., Alston, A., & Murata, A. (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics in education. New York: Springer.
Rekalidou, G., Karadimitriou, K., & Moumoulidou, M. (2013). Basic components of the implementation of the Lesson Study model in the practical training of four-year students of TEEP-DTU: collaboration reflection,feedback, observation. Conference of the Network of Practice Exercises in the Department of Early Childhood Education, on“ Improving the Education of Future Teachers in Crisis of Institutions: Proposals,Applications”. Alexandroupolis, 26-28 September.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, Ulüdtke, O., & Baumert, J. (2013). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116-126.
Ruth., E. F. (2005). An examination of Lessen Study as a Teaching Tool in U.S. Public Schools. Ashland University.
Sofos, A., & Darra, M. (2015). Models of learning planning: Comparative and interpretative assessment. Education Sciences, 1, 66-83.
Yoshida, M. (2005). An overview of lesson study. In Wang-Iverson, P., & Yoshida, (Eds). Building our understanding of lesson study, (3-15). Philadelphia, PA: Research for Better Schools.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,023 |