تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,202 |
طراحی الگوی ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 24، مهر 1399، صفحه 253-284 اصل مقاله (1.66 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
روح انگیز کریمی* 1؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم2؛ اکبر حسن پور3؛ نعمت الله موسی پور4 | ||
1دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور طراحی الگوی ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان انجام گرفت. پژوهش با رویکرد آمیختة اکتشافی اجرا شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی 13 نفر از مدرسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاههای مرتبط با حوزة تربیت معلم بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة آماری در بخش کمی 260 نفر از مدرسان تربیت معلم بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختاریافته، و در بخش کمی پرسشنامة محققساخته بود. تحلیل دادههای بخش کیفی با روش تحلیل محتوا و در بخش کمی تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار Smart PLS برای اعتبارسنجی الگوی پژوهش انجام گرفت. با تحلیل محتوای مصاحبهها، چهار مؤلفة دانش حرفهای، مهارت حرفهای، اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی برای ارزیابی عملکرد استادان دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد. همچنین، یافتههای تحلیل عاملی تأییدی نشان داد همة گویههای دانش حرفهای، مهارت حرفهای، اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی، بهجز گویة قدرت نقد و تحلیل در دانش حرفهای و صراحت در گفتار و رفتار در ویژگیهای شخصیتی، واریانس نمرات مؤلفههای شناساییشده را بهخوبی تبیین میکنند. بنابراین، میتوان گفت مؤلفههای چهارگانة شناساییشده برای ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مناسباند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ اعضای هیئت علمی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ عملکرد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Model of Performance Appraisal for Faculty Members in Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
roohangiz karimi1؛ abdorahim navehebrahim2؛ akbar hassanpoor3؛ Nematollah Mousapour4 | ||
1Ph.D. in Human Resources Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Human Resources Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
4Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to design a model of performance appraisal for faculty members in Farhangian University. The study adopted exploratory sequential mixed method. In the qualitative part, the participants were 13 faculty members selected through purposive sampling method. In the quantitative part, the study sample comprised 260 teacher educators selected by stratified random sampling. The data was collected through semi-structured interviews and self-administrated questionnaire. Content analysis method by use of Smart PLS software was applied to validate the conceptual model. The findings showed four main dimensions namely Professional knowledge, Professional skills, Professional ethics and personality traitas instruments to appraise faculty members’ performance. The confirmatory factor analysis also showed that all items of the identified dimensions, except for the critique and analysis power in professional knowledge and blunt and direct in speech and behavior in personality traitas, had good variance explanation for each identified dimension’ scores. The results of the second-order confirmatory factor analysis showed that the four identified components have a sufficient factor load to predict the faculty members’ performance appraisal in Farhangian University. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Faculty members, Farhangian university, Performance appraisal, Performance | ||
مراجع | ||
خدیوی، اسدلله، و الهوردیخان وزیری، آیدا (1394). طراحی و تدوین الگویی برای ارزشیابی اثربخشی و عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی. مدیریتبهرهوری، 9(34)، 174-161. رجبزاده، راضیه، و لسانی، مهدی (1394). رابطة بین درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیران و نگرش آنها نسبت به تغییر سازمانی در مدارس متوسطة دوم شهرستان فسا. رهبری و مدیریت آموزشی، 8(4)، 82-59. زاهدی، سکینه، و بازرگان، عباس(1392). نظر اعضای هیئت علمی دربارة نیازهای توسعة حرفهای آنان و شیوههای برآوردن نیازها. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 67، 89-69. شمس مورکانی، غلامرضا، فتحآبادی، جلیل، و زنگنه، فاطمه (1393). طراحی الگوی ارزیابی اعضای هیئت علمی. اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی، تهران. شیخی، سعید، و غلامی هرهدشتی، سهیلا (1393). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش. نشریة مطالعات آموزشی مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 2(2). طاهریزاده، زینب، سلیمی، قربانعلی، و صالحیزاده، سعید (1390). رابطة مهارتهای ارتباطی اساتید دانشگاه با مهارت تدریس آنان دیدگاه دانشجویان. رهبری و مدیریت آموزشی، 5(2)، 116-95. غلامی، زهرا، آراسته، حمیدرضا، نوهابراهیم، عبدالرحیم، و زینآبادی، حسنرضا (1397). طراحی الگوی کارکرد پژوهشی دانشگا هها با رویکرد صنعت یازی. مطالعات راهبردی سیاستگذار ی عمومی، 8(27)، 253-231. قرهتپه، آمنه، رضایی، منصور، پاسدار، یحیی، اسدی، فاطمه، صفری، یحیی، و نظری، مریم (1394). مقایسة ابعاد کیفیت تدریس با پرسشنامههای ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزش و نظرخواهی از دانشجویان؛ دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8(4)، 254-247. کاظمی، سیما، محمدی، یحیی، و رئیسیون، محمدرضا (1394). بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(4)، 38-31. کمال خرازی، علینقی، بازرگان، عباس، نارنجی ثانی، فاطمه، و مصطفوی، زینبالسادات (1394). بررسی رابطۀ بین میزان انواع تعامل دانشجویان گروه فنی مهندسی مؤسسۀ آموزش عالی مهر البرز با عملکرد تحصیلی. آموزش مهندسی ایران، 17(68)، 111-89. مهدوی، سکینه، زارع، سودابه، و نعیمی، نیره (1393). مقایسة ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی توسط دانشجویان با خودارزیابی آنها. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6(2)، 58-51. Apak, S., Gümüş, S., Öner, G., & Gümüş, H. G. (2016). Performance appraisal and a field study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229, 104-114. Arnăutu, E., & Panc, I. (2015). Evaluation Criteria for performance appraisal of faculty members. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 203, 386-392. Finsterwald, M., Wagner, P., Schober, B., Lüftenegger, M., & Spiel, C. (2013). Fostering lifelong learning–Evaluation of a teacher education program for professional teachers. Teaching and Teacher Education, 29, 144-155. Fred, C. (2011). Expectancy Theory of Motivation: Motivating by Altering Expectations. International Jonrnal of Management, Business, and Administration, 15(1), 1-6. Ghosh, A. K., Chatterjee, D., & Ghosh, B. (2010). A conceptual framework of faculty performance evaluation. Ishak, M. M., Suhaida, M., & Yuzainee, M. (2009). Performance measurement indicators for academic staff in Malaysia private higher education institutions: A case study in UNITEN. Paper presented at the PMA Conference 2009. Jesarati, A., Asadollah, K., & GhanbariErdi, S. (2012). Providing a Model for the Performance Evaluation of Faculty Members of Islamic Azad University of Tabriz. J. Basic. Appl. Sci. Res, 2(12), 12981-12989. Khoury, G. C., & Analoui, F. (2004). Innovative management model for performance appraisal: the case of the Palestinian public universities. Management Research News, 27(1/2), 56-73. Longenecker, C., & Fink, L. (2017). Lessons for improving your formal performance appraisal process. Strategic HR Review. Maley, J. (2013). Hybrid purposes of performance appraisal in a crisis. Journal of Management Development, 32(10), 1093-1112. Marques, J. (2012). Consciousness at work: A review of some important values, discussed from a Buddhist perspective. Journal of Business Ethics, 105(1), 27-40. Mehta, S. (2015). Personality and Emotional Intelligence of Teachers. Amity Business Review, 16(2). Munzenmaier, C., & Rubin, N. (2013). Bloom’s taxonomy: What’s old is new again. The eLearning Guild, 1-47. Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome: Lexington Books/DC Heath and Com. Parks-Leduc, L., Feldman, G., & Bardi, A. (2015). Personality traits and personal values: A meta-analysis. Personality and Social Psychology Review, 19(1), 3-29. Peleyeju, J., & Ojebiyi, O. (2013). Lecturers’ performance appraisal and total quality management of Public Universities in South-Western Nigeria. British Journal of Education, 1(2), 41-47. Pena-Morales, M. L., & Pelton, T. (2016). Pedagogical content knowledge in an educational context (PCK-EC). Paper presented at the Society for Information Technology & Teacher Education International Conference. Shaout, A., & Yousif, M. K. (2014). Performance evaluation–Methods and techniques survey. International Journal of Computer and Information Technology, 3(5), 966-979. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. Stoklasa, J., Talašová, J., & Holeček, P. (2011). Academic staff performance evaluation–variants of models. Acta Polytechnica Hungarica, 8(3), 91-111. Tunca, N., Şahin, S. A., Oğuz, A., & Güner, H. Ö. B. (2015). Qualities of ideal teacher educators. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 122-148. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 670 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 883 |