تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
ارزیابی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان در بستر الکترونیکی بهمنظور طراحی و اجرای برنامة کارآفرینی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 24، مهر 1399، صفحه 285-304 اصل مقاله (2.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نارنجی ثانی* 1؛ سید رسول حسینی2؛ سمیه اسدی3؛ احمد کیخا4 | ||
1استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری اقتصاد آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 18 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعة حاضر، ارزیابی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان شاغل به تحصیل در بستر الکترونیکی بهمنظور طراحی نیمرخ کارآفرین و ارائة راهکارهایی برای پرورش و تقویت آن بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری همة دانشجویان مؤسسة آموزش عالی الکترونیکی مهر البرز، به عنوان اولین مؤسسهای که خدمات خود را در بستر الکترونیک ارائه میدهد، بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران، 221 نفر در نظر گرفته شد که از دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی (در مقطع کارشناسی ارشد)، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامة استاندارد ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی کردنائیج و همکاران (1386) بهکار گرفته شد. یافتهها نشان داد دانشجویان در ویژگیهای ریسکپذیری با 64 درصد، کانون کنترل درونی با82 درصد، نیاز به موفقیت با 73 درصد، عملگرایی با 73 درصد، چالش طلبی با 64 درصد و شخصیت کلی کارآفرینی 64 درصد در سطح بالاتر از متوسط قرار دارند، اما در ویژگیهای سلامت فکری، تحمل ابهام و رؤیاپردازی پایینتر از حد متوسط ارزیابی شدند. بنابراین، توانمندسازی قابلیت کارآفرینی اعضای هیئت علمی و دانشجویان از طریق برنامههای حمایتی مثل فرصتهای مطالعاتی و دورههای کارآموزی در بخش صنعت و برگزاری برگزاری کارگاههای آموزشی برای تقویت ویژگی سلاست فکری، تحمل ابهام و رؤیاپردازی دانشجویان از یکسو و ایجاد شبکههای ارتباطی بین دانشگاه و صنعت از سوی دیگر در دستور کار قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ آموزش عالی؛ دانشجویان؛ ویژگیهای کارآفرینی؛ یادگیری الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation the Entrepreneurial Characteristics of Students in the E-Learning System for Designing and Implementing Entrepreneurship Education | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh narenji thani1؛ Seyed Rasoul hosseini2؛ somaye Asadi3؛ ahmad keykha4 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management and Plannig, Facultyof Psychology and Educational University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3M. A. in of Educational Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4Ph.D. Student in Economics of Higher Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to evaluate the entrepreneurial characteristics of students within the context of e-learning to design an entrepreneurial profile and also to provide programs to strengthen it. The current research, in terms of objective, is applied and also a descriptive investigation. The statistical population of this study is composed of all students from the Mehralborz Institute of Higher Education as the first electronic institution in Iran which delivered all educational services electronically who have been selected to estimate the sample size by using the Cochran formula, 221 of them in different fields of study (master's level). The standard Kordnaij et al.‘s questionnaire on the personality characteristics of Iranian entrepreneurs was used to collect data and the sample was analyzed using SPSS software and a t-sample test. Findings show that students in the characteristics of risk-taking with (64) percent, internal control center with (82) percent, need for success with (73) percent, pragmatism with (73) percent, challenge-solving with (64) percent and overall entrepreneurial personality (64) % are above average (positive) but were rated below average in mental health, ambiguity tolerance, and dreaming characteristics. Therefore, it is necessary to empower the entrepreneurial ability of faculty members and students through support programs such as study opportunities and internships in the industry and holding workshops to strengthen the intellectual capacity, tolerate ambiguity and students' dreaming on the one hand, and create communication networks between the university and industry, on the other hand, should be on the agenda. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-Learning, Entrepreneurial Characteristics, Evaluation, Higher Education, Students | ||
مراجع | ||
احمدپور داریانی، محمود، و عرفانیان، امیر (1386). نقش و جایگاه کارآفرینی در نیل به رشد و توسعة اقتصادی. مجلة اقتصادی (دوماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، ۷ (۶۹ و ۷۰)، 22-5. آریانی، ابراهیم، زاهد، عادل، معینیکیا، مهدی، و خالقخواه، علی (1396). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مطالعة موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی). تحقیقات در مدیریت آموزشی، 8(31)، 39-15. عباسی، ابراهیم، کلاسنگیانی، و منیره، و بالو، مجتبی (1391). ارزیابی ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان دختر مراکز علمی کاربردی استان گلستان. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 10(3)، 179-163. غفاری، هادی، و یونسی، علی (1390). بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور اراک. انجمن آموزش عالی ایران، 3(3)، 136-115. کردنائیج، اسداله، زالی، محمدرضا، هومن، حیدرعلی، و شمس، شهابالـدین (1386). ابـزار سـنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی. چاپ اول. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. مرادی، حوریه، بیژنی، مسعو،؛ کرمی، غلامحسین، و فلاح حقیقتی، نگین (1391). ارزیابی مقایسهای ویژگیهای روانشناختی مؤثر بر نگرشهای کارآفرینانه در دانشجویان مهندسی کشاورزی. آموزش مهندسی ایران، 14(53)، 81-65. مشیری، سعید، و جهانگرد، اسفندیار (1383). فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد اقتصادی ایران. پژوهشهای اقتصادی ایران، 6(19) ، 78-55. نعمتی، محمدعلی (1392). بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانة دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران. نوآوری و ارزشآفرینی، 1(3) ، 64-45. Ademola, A., Stella, A., & Esther, A. O. (2019). Improving employability through open, online and flexible learning environments: A case study of distance learning institute. Nigeria: University of Lagos..
Ahmed, M. M., & Hossain, K. M. (2019). MOOCS and entrepreneurship development: A comparative study on bangladesh and indonesia perspective. DEStech Transactions on Social Science, Education and Human Science, (ICEdDE). Akhmetshin, E. M., Kuderova, I. G., Ryumshin, A. V., Gayazova, S. R., Romanova, E. V., & Erzinkyan, E. A. (2019). Entrepreneurial skills development through distance learning. Entrepreneurship Education, 22, 1-12. Alfonso, G. J. (2014). Creating spaces and possibilities through open and distance elearning (ODeL): A worldview. Open and Distance e-learning: Shaping the Future of Teaching and Learning, University of the Philippines Open University, Los Banos, 3-14. Anwar, I., & Saleem, I. (2019). Exploring entrepreneurial characteristics among university students: evidence from India [J]. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 13(3), 282–295. Arranz, N., Ubierna, F., Arroyabe, M. F., Perez, C., & Fdez. de Arroyabe, J. C. (2017). The effect of curricular and extracurricular activities on university students’ entrepreneurial intention and competences. Studies in Higher Education, 42(11), 1979-2008. Arruti, A., & Paños-Castro, J. (2020). How do future primary education student teachers assess their entrepreneurship competences? An analysis of their self-perceptions. Entrepreneurship Education, 23(1), 1-13. Che Embi, N. A., Jaiyeoba, H. B., & Yussof, S. A. (2019). The effects of students’ entrepreneurial characteristics on their propensity to become entrepreneurs in Malaysia. Education and Training, 61(7-8), 1020-1037. Dohse, D., & Walter, S. G. (2010). The role of entrepreneurship education and regional context in forming entrepreneurial intentions, 18. Document de treball de l'IEB. Dwivedi, A.K. (2017). Distance and online entrepreneurship education in India. Yojana, 61(6), 46-50. Eminoglu, A., & Gungormus, Z. (2019). Entrepreneurial characteristics and inclinations of nursing students. Caring Sciences, 12(2), 684. Gedik, Ş., Miman, M., & Kesici, M. S. (2015). Characteristics and attitudes of entrepreneurs towards entrepreneurship. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 1087-1096. Greenberg, J. dan Baron, RA (2008). Behavior In Organizations: Understanding and Managing The Human Side of Work.Ninth edition .Pearson Education. New Jersey. Kusmintarti, A.; Anshori, A.; Sulasari; A. and Ismanu, S. (2018), Student’s entrepreneur profile: A cluster of student’s entrepreneurial characteristics. Entrepreneurship Education, 21, 1- 12. López-Núñez, M. I., Rubio-Valdehita, S., Aparicio-García, M. E., & Díaz-Ramiro, E. M. (2020). Are entrepreneurs born or made? The influence of personality. Personality and Individual Differences, 154, 109699. Marin, V. B. (2020). Entrepreneurial characteristics of undergraduate women students: A case study. Studies in Indian Place Names, 40(18), 2587-2601. Peter, S., & Deimann, M. (2018). On the role of openness in education: A historical reconstruction. Open Praxis, vol. 5 issue 1, January–March 2013, pp. 7–14. Distances et médiations des savoirs. Distance and Mediation of Knowledge. Poller, H., & Krieg, E. (2006). Die Philosophen und ihre Kerngedanken. Lau-Verlag. Rodríguez-López, Á., & Souto, J. E. (2020). Empowering entrepreneurial capacity: training, innovation and business ethics. Eurasian Business Review, 10(1), 23-43. Sousa, M. J., Carmo, M., Gonçalves, A. C., Cruz, R., & Martins, J. M. (2019). Creating knowledge and entrepreneurial capacity for HE students with digital education methodologies: Differences in the perceptions of students and entrepreneurs. Business Research, 94, 227-240. Vučeković, M., Medić, Z., & Marković, D. (2020). E-learning for entrepreneurial skills in a digital business environment. International Review, (1-2), 27-33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 419 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 749 |