تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس دانش آموزان دبیرستانی شاهد دختر همدان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، مرداد 1392، صفحه 1-15 اصل مقاله (138.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داریوش امینی* 1؛ اکبر همتی ثابت2؛ معصومه همتی3 | ||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان همدان | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3دانشجوی دکتری رشته مشاوره دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
تاریخ دریافت: 20 مهر 1394، تاریخ پذیرش: 20 مهر 1394 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی است که به منظور مقایسه اثربخشی آموزش هوش هیجـانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوه مقابله با استرس در دانـش آمـوزان انجـام گرفتـه اسـت. جامعـه آمـاری پژوهش تمامی دانش آموزان دختر شاهد مقطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 89-90 میباشـند که نمونهای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آموزش هـوش هیجانی و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها را پرسشنامههای مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) و شیوههای مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990) تشـکیل مـیدهـد. پرسشـنامه مهـارتهـای اجتماعی و شیوه مقابله با استرس به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردیدند. افراد گروه آمـوزش هوش هیجانی 12 جلسه ساختار یافته 90 دقیقهای در هر هفته به مدت 2 ماه شرکت کردنـد ولـی گـروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شـده اسـت. نتـایج یافتهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس (مسـأله مداری و اجتنابی) شدت اثر بالایی دارد اما بر شیوه هیجان مداری شدت اثر پایینی دارد. میتـوان نتیجـه گرفت که آموزش هوش هیجانی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و اتخاذ شیوههـای مقابلـه بـا اسـترس کارآمد و مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش هوش هیجانی؛ مهارتهای اجتماعی؛ شیوه مقابله با استرس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of EQ Training on Social Skills and the Methods of Stress Management in Female Students of Shahed Secondary High Schools in Hamedan | ||
نویسندگان [English] | ||
darush amini1؛ akbar hemmati sabet2؛ masoomeh hemmati3 | ||
چکیده [English] | ||
EQ, as one of the most important phenomenon in our daily life, is the last revolution and invention on the relationship between thought and emotion. This study aims to investigate the effect of EQ training on social skills and the Methods of Stress Management. In this quasi -experimental study, 30 participants selected from among the female students of the Shahed secondary high school in Hamedan city in 1389-90 and they occur in two groups through the random sampling ( treatment-control). In this study two questionnaires as pretest and posttest were administered i.e., Inderbitzen and Foster’s(1992) Social Skills questionnaire and Endler and Parker’s(1990) Coping Inventory for Stressful Situations. The students of treatment group participated in 12 ninety- minute sessions which held every weeks and lasted two months, approximately, however, the control group received no training. Data were analyzed via descriptive statistics (mean score and standard deviation) and inferential ones (multivariable covariance analysis). Findings reveal although EQ training has the high level of effect on social skills and the methods of stress management but has the lowest effect on emotion focused. It is concluded that EQ training has a significant effect on improving social skills and decision the methods of stress management. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
EQ training, Social Skills, Stress Management Methods | ||
مراجع | ||
احمدی زاده، احمد. (1373). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسأله بر برخی از ویژگیهای شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده. - ادیب راد، نسترن. (1383). بررسی تأثیر دو روش آموزش ایمن سازی در مقابل استرس SIT و آموزش هوش هیجانی EIT در نشانگان استرس زنان شاغل در حرفه خدمات پرستاری و راههای مقابله با آن. رساله دکترا، دانشگاه تربیت معلم تهران، چاپ نشده. - بهرامی، فاطمه. (1376). بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر نحوه مقابله با بحران نوجوانان سال دوم و سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 76-75 و رابطه آن با نقش مشاور. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، چاپ نشده. - جواهری، عابدین. (1385). بررسی رابطه سیکهای دلبستگی و هوش هیجانی با مهارتهای اجتماعی دانش آموزان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، چاپ نشده. - سپهریان آذر، فیروزه. (1385). ساخت و هنجاریابی آزمون هوش هیجانی براساس نظریههای موجود و فرهنگ بومی و ارزشیابی تأثیر آموزش آن بر شیوههای مقابله با استرس در بین دانش آموزان دبیرستانهای ارومیه در سال تحصیلی 85-1384. رساله دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده. - سیاروچی، جوزف؛ فورگاس، جوزف پ؛ مایر، جان د. (1995). هوش هیجانی در زندگی روزمره (کند و کاو عملی). ترجمه جعفر نجفی زند. (1385). تهران: انتشارات سخن. - سیاروچی، ژوزف، فورگاس، ژوزف؛ مایر، جان. (1384). هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه اصغر نوری امام زادهای، حبیب الله نصیری. اصفهان: نوشته. - فتوحی، زهره. (1380). بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود، به شیوه گروهی در افزایش توان مقابله با استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی ناحیه 5 مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده. - فرقدانی، آزاده. (1383). بررسی رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده. - Aydogam, Y. kilinc, E. F. tempetas, S. (2009). Identify parent views regarding social skills. Procedia social and behavioral sciences 1, 1507-1512. - Bar-on, R., Parker, J.D.A. (2000), The Hand Book of Emotional Intelligence. Sanfrancisco California, Jossey –Boss. - Bastian, V.a. Burns, N.B & Nettelbeak, T (2005). Emotional intelligence predicts life skill, but not as well as personality and conghitive abilities. Personality and individual difference. 39, 1135-1145. - Bekendam, C.(2001) family and dimensious of emotional intelligence dissertation abstracts international, Vo158(4). 2109-2122. - Bracket, M.A, mayer, J, D, Warner, r. m. (2004). Emotional intelligence and its relation of every day behavior journal of personality and individual differences, 39, pp:1387-1402. - Donald, H, Salkofske, Elizabeth, J.Gallowary, A., J,Davidson. K (2007). Individual difference correlates ofhealth-related behaviours: preliminary evidence for links between emotional intelligence and coping. Personality and Individual Differences 42.491 - 5020 - Endler. N. S. & parker. J,D.A(1990). Multidimensional of coping: A critical evaluation. Journal of personality and social psychology. 58, 344-854. - Engelberg. E., & sjoberg.L. (2004). Emotional intelligence affect intensity, and social adjustment. Personality and individual differences, 37, 533-542. - Ergur, D.O. (2009). How can education professionals become emotionally intelligent? Social and Behavorial sciences 1, 1023-1028. - Estelle, B. (2009). The relationship between occupational stress, emotional intelligence and coping strategies in air traffic controllers (Dissertation of Master of Psychology).Stellenbosch University. Retrieved from http://scholar.sun.ac.za/handle/10019.1/2661. - Fletcher, I. leadbetter, P. Curran, A. O'sullivan, H. (2009). A pilot study assessing emotional intelligence training and communication skills with 3rd year medical students. Patient education and counseling 76,376-379. - Golman, D. (1995). Emotional intelligence, newyork: bantam. -Hunt, N., & Evans, D. (2004). Predicting traumatic stress using emotional intelligence. Behavior Research & Therapy, 42, 791-798. - Lin, Y.R., Shiah, I.S., chang, Y,C., Lai, T.J., Wang, K. Y., & Chou, K.R. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical student assertiveness, self-esteem, and interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Today. 24, 656-665. - Lopes, P.N., Brackett, M.A., Nezlek, J.B., Schutz, A., Sellin, I., & Salovey, P. (2004). Emotional intelligence and social interaction. Personality & social Psychology Bulletin, 30 (8), 1018-1034. - Mayer, J. (2000). Spiritual intelligence or spiritual consciousness? Journal of psychology and Religion, 10, 47-56. - Mikolajczak, M. Nelis, D. Hhansenne, M. Quoidbach, J. (2008). If tou can regulate sadness, you can probably regulate shame: Associations between trait emotional intelligence, emotion regulation and coping efficiency across discreet emotions. Personality and Individual differences, 44, 1336-1368. - Noorbakh sh . N., Bsharat . M., Zarei , J. (2010). Emotional intelligence and coping styles with stress. Procediasoical and Behavioral sciences, volume 5, pages 818-822. - Rodrigues. L. (2010). Investigating emotional intelligence, stress and copping strategies in medical students. International journal of psychological studies, vol 2, No1. - Schutte, S.nicola, Malouff, M.john, boblih, C.coston, t.d, greeson, c.jedlick, g, Rhode S, e(2001). Development and validation measure of emotional intelligence. Journal of personality and individual difference. Vol 25.167-17 - Song, L. Huang, G. peng, K.Law, k.(2010). the differential effects of general mental ability and emotional intelligence on academic performance and social interactions., intelligence 38, 137-148. - Theorlakson.c. (2004). Teaching and learning to care: an early years prevention program in emotional intelligence. - Weightman, J. (1999). Introduction organizational, Behavioral Behavior, Edinburg cate, Harward Addison-wesley. - White.K. (2004). Attachment: Stability and change across the life span. Attachment & human development. Vo129. issue. 1.9-23. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,648 |