تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,610 |
بررسی تدریس و یادگیری مبتنی بر شناخت گرایی در آموزش زیست شناسی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1399، صفحه 29-40 اصل مقاله (298.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افروز فرخی* 1؛ علی نجفی2 | ||
1مربی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 فروردین 1399، تاریخ پذیرش: 11 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه روندهای یادگیری، انواع حافظه و چگونگی به کاربردن آن در تدریس و یادگیری می باشد. در مقاله حاضر سعی برآن شده است روش تدریس و یادگیری که دو بخش مهم در امر آموزش هستند، برای داشتن یک آموزش مطلوب درکنار هم به کارگرفته شوند. برای جمع آوری اطلاعات با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی کتب و مقالات داخلی و خارجی در زمینه روش تدریس و روان شناسی پرداخته شده است. تحلیل ها و نتایج به دست آمده نشان میدهد آموزش فرآیندی دو طرفه است و دانش در آن به صورت فعال به یادگیرنده منتقل میشود. برخلاف رویکرد رفتارگرایی که انتقال یادگیری، منفعل است، در این فرآیند معلم به عنوان یک راهنما عمل میکند. استفاده از فناوری اطلاعات در حین تدریس و عینی نمودن مفاهیم بر یادگیری دانشآموزان، رشد شناختی و پیشرفت تحصیلی آنان نیز موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زیست شناسی؛ حافظه؛ روش تدریس؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Research about Cognitive based Learning and Teaching in Biology Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Afrooz Farrokhi1؛ Ali Najafi2 | ||
1Instructor, Farhangian university (Shahid Beheshti Education Center), Tehran. Iran. | ||
2. Student of Biology Education, Farhangian University,Tehran. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Main point of this research is, learning processes and different types of the memory and, how to apply them in our learning and teaching. learning and teaching are two important parts of education. Both of them should be used in order to have suitable education. Also other our goal in this article is to create a link between the pedagogical knowledge though at the Farhangian university and in the biology education. Descriptive-analytical methods were used to collect the required information by analyzing books and articles related to internal and external teaching and psychology. The results show that teaching is a two-way process and that knowledge is actively transferred to the learner in contrast to the behavioralist approach where learning transfer is passive. In this process, the teacher acts as a guide. The use of information technology while teaching and objectifying concepts also has an impact on students' learning, cognitive development and academic achievement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Biology Education, Learning, Memory, Method of Teaching | ||
مراجع | ||
- احمدی قراچه, علی محمد؛ دوکوهکی، حسین (۱۳۹۷). بررسی و مقایسه مولفه های برنامه درسی از دیدگاه رفتارگرایی و سازندهگرایی اجتماعی، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ایران. تهران، مرکز بین المللی همایش ها و سمینارهای توسعه پایدار علوم جهان اسلام، ص2 -1 و ص8-4.
- درتاج، فریبرز؛ خانی، محمد حسین (1396). روان شناسی یادگیری. تهران: نشر دانشگاه علامه طباطبایی.
- رفیعی، فروغ (۱۳۸۱). کاربرد دو نظریه آموزشی در کلاس درس نظریه ساخت گرا و نظریه یادگیری اجتماعی. نشریه پرستاری ایران، ۱۵(۳۲ و ۳۳): 2-10.
- سیف، علی اکبر(1395). روشهای یادگیری و مطالعه، تهران: نشردوران.
- شعبانی حسن (1395). مهارت های آموزشی و پرورشی جلد1، تهران: انتشارات سمت.
- فنستر، میچرگری؛ سولتیس، جوناس (2004)، رویکردهای تدریس (ترجمه: دکتر احمدرضا نصر و همکاران). تهران: انتشارات مهرویستا.
-کریمی، یوسف (1395). روان شناسی تربیتی، تهران: نشر ارسباران.
- محمدی، سودابه؛ سروش، فریبرز (۱۳۹۳). بررسی نقش نظریه انعطاف پذیری شناختی در آموزش و یادگیری. کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی. موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا، ص2-1
- نوروزی داریوش؛ رضوی سیدعباس(1395). مبانی طراحی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
- نوروزی، داریوش(1381). روش ها و فنون های تدریس رشته علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
- Rogers, C. R. (1969). Freedom to learn: a view of what education might become. Columbus, OH, Charles E. Merrill.
- Goodman, P. (1968), Freedom and Learning, The Need for Choice: Saturday Review, 18:137-146.
- Veselinovska, S.S., Gudeva, L.K., Djokic, M. (2011). Procedia Social and Behavioral Sciences ,15: 2521–2527. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,001 |