تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,119 |
بررسی برداشت دانشجو معلمان شیمی در به کارگیری عبارات ریاضی در شیمی فیزیک: مطالعه موردی پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1399، صفحه 5-20 اصل مقاله (508.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالحکیم پنق* 1؛ علی سعیدی2 | ||
1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان،مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی برداشت دانشجو معلمان آموزش شیمی در به کارگیری عبارات ریاضی در درس شیمی فیزیک انجام گردید. جامعهی مورد مطالعه، دانشجو معلمان رشته آموزش شیمی بودند. 17 نفر از دانشجویان داوطلب از پردیس شهید هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد، که درس شیمی فیزیک1 را گذرانده بودند، به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند و تفسیر آنان از به کارگیری عبارات ریاضی در معادلات ترمودینامیک بررسی شد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بود. نتایج نشان داد که اغلب دانشجویان با اینکه در ریاضیات پایه موفق بوده و بهخوبی معادلههای ریاضی را حلّ کرده بودند و در ارائه تفسیر مناسب از اصطلاح تابع جبری درجههای مختلف، تفسیر و به کارگیری مشتق های جزئی مرتبه اول به فرم نمادی شرین و بیان کمّیتهای ترمودینامیکی عینی به صورت ریاضی مشکلی نداشتند ولی در به کار گیری عبارتهای ریاضی در سیستمهای ترمودینامک مشکل داشتند. همچنین کج فهمیهایی نیز در تعریف و به کار گیری دیفرانسیلهای کامل و غیرکامل یک کمّیت ترمودینامیکی داشتند که باعث کاربرد اشتباه معادلات دیفرانسیل در موضوعات مختلف ترمودینامیک میشد. دقّت کم به واحدهای یک کمّیت و تفسیر اشتباه آن، مشکلاتی در ایجاد ارتباط بین کمّیتهای ذهنی مانند آنتروپی و انرژی آزاد گیبس با کمّیتهای عینی مانند حجم و فشار با استفاده از روابط ماکسول ایجاد کرده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ ترمودینامیک؛ روابط ماکسول؛ معادله دیفرانسیلی؛ مشتق جزئی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of Chemistry Students' Perceptions in Application of Mathematical Expressions in Physical Chemistry: Case study of Shahid Hasheminejad Campus in Mashhad | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolhakim Pangh1؛ Ali Saeedi2 | ||
1Department of Science, Farhangian University, Mashhad, Iran | ||
2Department of Psychology,Faculty of human science, Farhangian University, Mashhad, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
In this study, chemistry student teacher's perception in application of mathematical expressions in physical chemistry were investigated. The statistical population of chemistry students in this research is 17 volunteers from Shahid Hasheminejad Campus in Farhangian University of Mashhad, who has passed the Physical Chemistry 1 course and investigated their interpretation of using of mathematical equations in thermodynamics. The research method was descriptive-analytical. The results showed that although the students were successful in the basic mathematics courses and also could appropriately solve and analyze the mathematical equations, and represented appropriate interpretation in various algebraic terms with different degrees, while they had great difficulty in using mathematical expressions in thermodynamic systems. Misconceptions in the definition and application of partial derivatives as well as exact and inexact differentials had a thermodynamic quantity that led to the improper using of these differential equations in various thermodynamic systems. They also paid less attention to the units of a quantity and misinterpreted it in the application of units of thermodynamic quantities. Students also had difficulties in connecting the mental quantities such as entropy and Gibbs free energy to the objective quantities such as volume and pressure using Maxwell relations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry Education, Thermodynamics, Maxwell Relationships, Differential Equation, Partial Derivative | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |