تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,034 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,931 |
تحلیل محتوای شاخص های سند تحول بنیادین در کتب درسی (بررسی موردی درس پنجم کتاب عربی پایه نهم) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 2، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 229-258 اصل مقاله (409.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا سعیدی* 1؛ عاطفه عبدی لیفکوئی2 | ||
1مدرس گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه واحد شهید باهنر تهران | ||
2دانشجو معلم رشته آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان. پردیس نسیبه تهران واحد شهید باهنر | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 19 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
در سال های اخیر با تصویب سند تحوّل بنیادین و برنامه درسی ملّی و راهنمای برنامه درسی عربی که نقشه راه برای تالیف کتب درسی عربی است، شاهد تغییرات گسترده در محتوای کتاب های درسی عربی جدید التالیف هستیم. مهم ترین هدف این تحقیق این است که نشان دهد شاخص های سند تحول بنیادین به چه شکل خود را در درس پنجم کتاب عربی پایه نهم نشان داده است. این پژوهش با اتخاذ یک هدف توصیفی با استفاده از روش شناسی کمّی و استفاده از روش تحلیل محتوا با انتخاب کتاب عربی پایه نهم به عنوان نمونه انجام شده است. با بررسی که از درس پنجم کتاب عربی پایه نهم صورت گرفت نتایج نشان داد که از منظر سند تحول بنیادین، بیشترین توجه، معطوف به ساحت عبادی و اخلاقی بوده است همچنین نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که این درس تا حد زیادی در اجرای رویکرد متن محور موفق بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سند تحول بنیادین؛ زبان عربی؛ تحلیل محتوا؛ پایه نهم؛ درس پنجم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of valid books on basic delivery in textbooks (present article of the fifth lesson of the ninth grade Arabic textbook) | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra saidi1؛ Atefeh Abdi2 | ||
1Lecturer in the Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University, Nasibeh Campus, Shahid Bahonar Branch, Tehran | ||
2univercity farhangiyan/ Tehran/ teacher student of shahid bahonar tehran | ||
چکیده [English] | ||
In recent years, with the approval of the Fundamental Transformation Document and the National Curriculum and the Arabic Curriculum Guide, which is a roadmap for writing Arabic textbooks, we are witnessing extensive changes in the content of newly authored Arabic textbooks. The most important purpose of this research is to show how the indicators of the document of fundamental change have shown themselves in the fifth lesson of the ninth grade Arabic book. This research has been done by adopting a descriptive goal using quantitative methodology and using content analysis method by selecting the ninth grade Arabic book as a sample. The results of the fifth lesson of the ninth grade Arabic textbook showed that from the perspective of the document of fundamental change, the most attention was focused on the field of worship and morality. Also, other results of this study showed that this lesson largely implements the text approach Axis has been successful. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Fundamental Transformation Document, Arabic Language, Content Analysis, Ninth Grade, Lesson Five | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 522 |