تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,926 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,474 |
سنجش رضایتمندی دانشجو معلمان از کیفیّت برنامههای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، دی 1399، صفحه 41-62 اصل مقاله (889.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2021.8146.1017 | ||
نویسنده | ||
بخشعلی آئینی* | ||
مربی، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 16 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 12 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 12 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان رضایتمندی دانشجویان از کیفیّت برنامههای فرهنگی است. روش تحقیق آمیختة کمّی و کیفی بوده و برای گردآوری دادهها از دو ابزار مصاحبه نیمهساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دوره کارشناسی پیوسته به تعداد 980 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 289 نفر تعیین گردید. برای برآورد روایی محتوای ابزار، از روش گروه مرجع و برای محاسبه ضرایب پایایی پرسشنامه، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضرایب پایایی در هر چهار زیرمقیاس(ساحت اعتقادی و اخلاقی، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت زیباییشناختی و هنری و ساحت علمی، حرفهای) بالاتر از میزان ملاک، یعنی از 70/0 به بالا بوده و بین ضریب 79/0 تا 86/0 در نوسان میباشد و ضریب پایایی کل مقیاس 87/0 بدست آمد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که میزان رضایتمندی دانشجو معلمان در ساحت تربیت اعتقادی و اخلاقی با میانگین 49.06 درصد، پائینتر از میانگین جامعه، در ساحت اجتماعی و سیاسی، با میانگین 50.74 درصد، در حد میانگین جامعه، در ساحت زیباییشناختی و هنری با میانگین 42.57 درصد، پائینتر از میانگین جامعه و در ساحت علمی، حرفهای با میانگین 47.40 درصد، پائینتر از میانگین جامعه است. معنیداربودن این یافتهها، از طریق آزمون t تکنمونهای، تأیید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجو معلمان؛ استان کردستان؛ برنامههای فرهنگی؛ ساحتهای تربیت؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Assessment of the Satisfaction of Students-Teachers with the Quality of Cultural Programs at Farhangian University in the Province of Kordestan | ||
نویسندگان [English] | ||
Bakhshali Aeini | ||
Instructor, Department of Educational Sciences, Shahid Modares Campus, Farhangian University, Sanandaj, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to evaluate the satisfaction of students with the quality of cultural programs. The method of study is a mixture of qualitative and quantitative; and a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were used for data collection. The statistical population of this research involves all 980 students-teachers in BA level. The sample size based on Krejcie and Morgan table was determined to be 289 members. For the narrative estimation of the instrument, the reference group method, and for the calculation of the final coefficients of the questionnaire, Cronbach’s alpha test were applied. The final coefficients in each of the sub-scales (religious and ethical, social and political, aesthetical and artistic, scientific, and professional) were above the average, that is more than 70% fluctuating between 79% to 86%. The final coefficient of the whole scale was calculated to be 87%. The findings of the research convey that the extent of satisfaction among students-teachers is as follows: religious and ethical education with the average of 49.06% that is less than the average in society, social and political aspects with the average of 50.74% that is equal to the average in society, in aesthetical and artistic aspects with the average of 42.57% that is less than the average in society, and in scientific aspect with the average of 47.40% that is less than the average in society. The significance of the findings was confirmed by one sample t-Test. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Students-Teachers, Province of Kordestan, Cultural Programs, Aspects of Education, Farhangian University | ||
مراجع | ||
اباذری، زهرا؛ نعمتی انارکی، لیلا (1389). بررسی رضایتمندی دانشجویان حضوری و غیر حضوری رشتۀ کتابداری و اطلاعرسانی ایران. فصلنامه کتاب، شماره84، ص22-7. اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. تهران: سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان کشور، بیتا. ایزدی، صمد؛ صالحی، ابراهیم؛ قرهداغی، محمدمهدی (1387). بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان با توجه به معیار نتایج مشتری، مطالعه موردی دانشگاه مازندران. فصلنامه انجمن آموش عالی ایران، 1(3)، ص36-19. آقایی ابرندآبادی، سیده الهام؛ زاهدی، انسیه (1394). نگاه نو به تربیت هنری و زیباییشناختی براساس نگرش اسلامی. اندیشههای نوین تربیتی، 11(4)، ص75- 98. باقرزاده خواجه، مجید و همکاران (1387). بررسی کیفیّت خدمات دانشگاه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 1(4). باهر، حسین ( 1389). هزار نکته باریکتر از مو: انسانشناسی. تهران: انتشارات تمدن پارس. حاتمیفرد، خدیجه؛ کاکوجویباری، علیاصغر؛ سرمدی، محمدرضا (1392). مطالعه رضایتمندی دانشجویان از ارائه خدمات دانشجویی دانشگاه پیام نور. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 70، ص 129- 117. دلاور، علی (1393). روش تحقیق با تأکید بر روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش. رحیمی، محمود (1391). طرح پژوهشی: نقش فعالیتهای مکمّل و فوقبرنامه در پرورش هوشهای چندگانه. ساعتچی، محمود (1392). کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت. تهران: نشر ویرایش. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران (1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. شریفزاده، ابوالقاسم؛ عبداللهزاده، غلامحسین (1390). بررسی رضایت دانشجویان دانشکده کشاورزی از کیفیّت آموزشی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 17(3)، ص74-51. شمشیری، بابک (1396). نقش و جایگاه تربیت فرهنگی در نظام تربیت معلم. پژوهش در تربیت معلم، 2(2). صادقی، علیرضا؛ هدایتی، اکبر؛ میثاقی، الهه (1396). شناسایی حوزهها، ابعاد و نشانگرهای کیفیّت نظام تربیت معلم ایران. پژوهش در تربیت معلم، 1(2). علاقهبند، علی (1389). مدیریت رفتار سازمانی کاربرد منابع انسانی. تهران: انتشارات امیرکبیر. عمیدی مظاهری، مریم؛ کرباسی، مجتبی؛ مصطفوی، فیروزه (1390). چالشهای فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در دانشگاه علوم پژشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 8(8). محمدی، علی؛ وکیلی، محمدمسعود (1388). بررسی رضایتمندی دانشجویان از ارائه خدمات آموزشی و ارتباط آن با کیفیّت. توسعه آموزش در علوم پزشکی.2(3)، ص59- 48. هومن، حیدرعلی (1385). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: انتشارات سمت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |