تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 437 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,771,241 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,072,188 |
تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه یازدهم براساس روش ویلیام رومی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 25، اسفند 1399، صفحه 37-64 اصل مقاله (1.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهناز سهرابی1؛ سیدمحسن موسوی* 2؛ فائزه قدوسی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3دکتری برنامهریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، گروه برنامهریزی درسی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 دی 1397، تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتاب شیمی 2 پایة یازدهم چاپ 1396 از لحاظ فعال یا غیر فعال بودن محتوا است. بدین منظور روش تحقیق تحلیل محتوا به سبک ویلیام رومی بهکار گرفته شد. همچنین، برای رسیدن به نتایج دقیق و قابل اعتماد، کل محتوای کتاب بررسی شد. ابزار این تحقیق سیاهه تحلیل براساس ویلیام رومی است که پس از تهیه وانجامدادن یک نمونه توسط پژوهشگر، روایی آن توسط دو استاد علوم تربیتی بررسی و تأیید شد. محتوای کل کتاب شامل متن، تصاویر و پرسشها در مقولههای معین کدگذاری شد و براساس سیاهة تحلیل بررسی شد. نتایج نشان داد ضریب درگیری متن کتاب در فصلهای اول، دوم، سوم و کل کتاب، به ترتیب، 31/0، 225/0، 204/0 و 254/0 است که نشان میدهد «متن تمام فصول و کل کتاب» به روش غیر فعال طراحی شده است. ضریب درگیری تصاویر فصلهای اول، دوم، سوم و کل کتاب به ترتیب 75/0، 292/1، 587/0و 864/0 به دست آمد که نشان میدهد «تصاویر تمام فصول وکل کتاب» به روش فعال طراحی شده است. ضریب درگیری پرسشهای فصلهای اول، دوم، سوم و کل کتاب به ترتیب 8 ، 8 ،909/2 و 846/5 به دست آمد که نشان میدهد «پرسشهای تمام فصول و کل کتاب» بیش از توان دانشآموز، است، پس به روش غیر فعال طراحی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ تکنیک تحلیل محتوای ویلیام رومی؛ محتوای غیر فعال؛ محتوای فعال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of 11th Grade Chemistry Textbook based on William Rummy's Method | ||
نویسندگان [English] | ||
SHAHNAZ SOHRABI1؛ Seyed Mohsen Mousavi2؛ Faezeh Ghoddosi3 | ||
1M.Sc. Student in Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Ph.D. of Curriculum Planning, Lecturer of Farhangian University, Department of Curriculum Planning, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The subject of this research is "The content analysis of the chemistry book 2 for the senior secondary school in edition of 2017 based on the William Rummy views" which determined the extent to which the active method is used in the content of the chemistry book 2 of the students. The research method is descriptive in a type of content analysis. In order to achieve accurate and reliable results, the entire content of the book was examined and the research sample was consistent with the participants. In this research, William Rummy's model has been used as an analysis tool. To reach this purpose, the entire content of the book, including text, images, and questions, were encoded in certain categories and examined. The results of this study showed that the textbook conflict ratio in the first, second, third and the whole of the book is 0.31, 0.222, 0.204 and 0.254, which shows the text of all three chapters and the total book is designed to be inactive. The conflict ratio of the images in first, second, third chapters and the whole book is 0.75, 1.292, 0.587, and 0.862, respectively, which shows the images of all chapters and the whole book is designed in an active way. The conflict ratio of the questions in first, second , third chapters, and whole book is 8, 8, 2.909, and 5.648, respectively which shows that the questions of all chapters and the whole book involve student in learning more than his/her ability to learn. So, it is designed to be inactive. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Active content, Chemistry Education, Inactive content, William Rummy's method | ||
مراجع | ||
پورزمان، سیده الهام. سمیعی، دوستمحمد و حذرخانی، حسن (1396). تحلیل محتوای مبحث کیهان الفبای زادگاه هستی کتاب شیمی دهم (جدید التألیف) بر اساس تکنیک ویلیام رومی، شانون و نظرات دبیران شیمی شهرستان اسلامشهر. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان. پردیس نسیبة تهران، مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران. حسنمرادی، نرگس (1396). تحلیل محتوای کتاب درسی. چاپ پنجم، تهران: آییژ. سلمانی، زهرا، سمیعیدوست، محمد، و سلیمیان، شیرین (1396). تحلیل محتوای مفاهیم مربوط به گازها در کتاب درسی شیمی دهم سال 1395 از دیدگاه ویلیام رومی و شانون و برسی نظرات دبیران شیمی ناحیة سه کرج. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبة تهران، مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران. شاهی، زهرا (1389). تحلیل محتوای کتاب شیمی 1 و 2 پیشدانشگاهی سال تحصیلی 89-88 براساس برنامهریزی درسی فرایندی. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشکدة علوم انسانی. مرکز پیام نور تهران. دانشگاه پیام نور. شریفی، حمیدرضا، و عابدی، احمد (1382). تحلیل محتوای کتابهای دورة ابتدایی بر حسب انگیزة پیشرفت. نوآوریهای آموزشی، 2(3)، 54-29. شعبانی، حسن (1393). مهارتهای آموزش و پرورش. تهران: انتشارات سمت. عبدالکریمی، طیبه، محجوب، علیرضا، و سمیعیدوست، محمد (1396). تحلیل محتوای فصل سوم کتاب شیمی 1 چاپ 1395 از دیدگاه شانون و ویلیام رومی و نظرات دبیران شیمی منطقة 16 تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبة تهران، مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران. کوهی فائق، امراله، و شاهمحمدی اردبیلی، معصومه (1391). تحلیل محتوای کتاب شیمی 2 و آزمایشگاه با استفاده از روش ویلیام رومی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، 6 و 7 شهریور139۱، دانشکدة شیمی دانشگاه سمنان. گال، مردیت، بورگ، والتر، و جویس، گال (1386). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمة احمدرضا نصر و همکاران، جلد اول، چاپ سوم، تهران: سمت و دانشگاه شهید بهشتی. معافی، حسین، ناطقی، فائزه، فقیهی، علیرضا، و سیفی، محمد (1397). تحلیل محتوای کتابهای درسی شیمی دورة متوسطة دوم براساس مؤلفههای اقتصاد مقاومتی: روش آنتروپی شانون. فناری آموزش، 14(1)، 61-49. منطقی، مرتضی (1388). تحلیل محتوای کتابهای دینی سوم راهنمایی و دبیرستان از منظر پاسخ به نیازهای عاطفی-روانی و اجتماعی دانشآموزان. نوآوریهای آموزشی، 8(29)، 74 -52. میرزایی، عبدالرسول، و مهنانی، احسان (۱۳۹۱). تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی سال دوم دبیرستان در مفاهیم ترکیبات یونی و کووالانسی با استفاده از روش ویلیام رومی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، 6و7 شهریور 139۱، دانشکدة شیمی دانشگاه سمنان. نیکنفس، سعید، و علیآبادی، خدیجه (1390). نقش تحلیل محتوا در فرایند آموزش و تدوین کتابهای درسی. مجلة جهانی رسانه، 8(3)، 54-16. Eman Rasmi, A., & Mohammad Mustafa, A. A. (2015). Content analysis of Jordanian Elementary Textbooks during 1970-2013 as case study. International Education Studies, 8(3), 159-166.
Juan, W. U. (2010). A content analysis of the cultural content in the EFL textbooks une analyse de contenu du contenu culturel dans les manuels en Anglais. Canadian social science, 2010 Elementery text book during 1970-2013 as casestudy. International Education Studies, 3(8), 159-166.
Kezer, F., & Serkan, A. (2010). Content analysis of the principles books in the field of measurement and evaluation published in Turkey and in the world. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1400–1406.
Lehning, A., & Catherin, M. (2007). Theories of poverty: findings from text books on human behavier and the social environment. Human Behavior in the Social Environment, 16(1-2), 5-19.
Liu, Y., & Khine, S. M. (2016). Content analysis of the diagrammatic represenations of primary science textbooks. Eursia. Mathematics, Science & Technology Education, 12(8), 1937-1951.
Ornestein, A. C., & Hankins, F. (2003). Curriculum: Foundations, principles and issues. 2 ed., Boston: Allyn And Bacon
Owen, J. L., Dudley, J. E. (2007). A content analysis of the treatment of informative and reinforcing feedback in contemporary communication theory text book. American Communication Journal, American Allrights Reserved issN: 1532-5865.
Sunday, S. (2014). Mathematics text book analysis; A study on Recommended mathematics text books in school use in south western states of Nigeria. European Scientific Journal, 1, 140-151. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,211 |