تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 437 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,771,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,072,239 |
بررسی و مقایسه عملکرد دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم در حل مسائل کلامی ریاضی براساس مدل نیومن | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 25، اسفند 1399، صفحه 129-158 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ سیده سمیه اسدنژاد پروج2 | ||
1استادیار، گروه ریاضی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران | ||
تاریخ دریافت: 12 مرداد 1397، تاریخ بازنگری: 02 تیر 1397، تاریخ پذیرش: 04 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسة عملکرد دانشآموزان دختر و پسر پایة چهارم در حل مسائل کلامی ریاضی براساس مدل تحلیلخطای نیومن است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، دانشآموزان پایة چهارم منطقة 12تهران است که 399 نفر از این دانشآموزان به روش تصادفیخوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، آزمونی محققساخته شامل چهار پرسش تشریحی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط توسط چند تن از استادان و صاحبنظران آموزش ریاضی تأیید شد. پایایی ابزار با توجه به ضریب آلفای کرونباخ 8/0 بهدست آمد که در سطح مطلوبی بود. براساس نتایج، تفاوت معناداری در عملکرد دختران و پسران در حل مسائل کلامی ریاضی وجود دارد و به طور کلی، دانشآموزان پسر در حل این نوع مسائل با مشکلات کمتری مواجه بودند. نتایج نشان داد اتکای بیش از حد دانشآموزان به دانش رویهای خود و سطحیبودن دانش مفهومیشان میتواند از علل ضعف آنها در حلمسائلکلامی باشد. همچنین، شمار اندک مسائل کلامی ارائهشده در کتابهای درسی ریاضی پایههای اول تا چهارم ابتدایی و در نتیجه آموزش ناکافی در این راستا از دیگر عوامل منفی مؤثر در دستیابی دانشآموزان به حل مسائل کلامی محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی؛ پایة چهارم؛ خطا؛ مسائل کلامیریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The investigation and comparison of 4th grade girl and boy students’ performance in word problem solving based on the Newman's Error Analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges yaftian1؛ somayeh asadnejad2 | ||
1Assistant Professor, Department of Mathematics, Faculty of Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2M.Sc. of Mathematics Education, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate and compare the performance of fourth grade girl and boy students in solving mathematical word problems based on the Newman error analysis model. The research method is descriptive survey. The statistical population is the fourth grade students of Tehran's 12th district that 339 students were selected by using cluster sampling. The instrument is a researcher-made test consisting of four descriptive questions whose face and content validity was confirmed by several professors and experts in mathematics education. The reliability of the instrument was obtained according to Cronbach's alpha coefficient of 0.8, which was at a desirable level. According to the results, there is a significant difference in the performance of girls and boys in solving word math problems and in general, boys had less difficulties in solving these types of problems. The results showed that students' excessive reliance on their procedural knowledge and shallowness of their conceptual knowledge can be one of the reasons for their weakness in solving word problems. Also, the small number of word problems presented in the mathematics textbooks of the first to fourth grades of elementary school and as a result of insufficient education in this regard are other negative factors affecting students' ability to solve word problems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Error, Fourth grade, Math word problem, Mathematics education, The newman model of error analysis | ||
مراجع | ||
اسماعیلی، مریم، و رفیعپور، ابوالفضل (1393). تحلیل خطاهای دانشآموزان پایة پنجم در حل مسائل کلامی با استفاده از روش نیومن. سیزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران. تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. حسام، بردیا، و پندی، زهره (1394). ریاضیات کانگوروی 3 و 4 (چاپ اول از ویرایش چهارم). تهران: انتشارات فاطمی. حقوردی، مجید (1393الف). طرحواره ابزاری برای تسهیل فرایند حل مسائل کلامی حساب در دورة ابتدایی. سیزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران. تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. حقوردی، مجید (1393ب). ویژگیهای مسائل کلامی ریاضی دورة راهنمایی و راهکارهای تسهیل فرایند حل آنها. نظریه و عمل در برنامة درسی، 3، 46-25. حقوردی، مجید، شاهورانیسمنانی، احمد، و سیفی، محمد (1390). شناخت و طبقهبندی انواع اشتباهات دانشآموزان در حل مسائل کلامی ریاضی. ریاضیات کاربردی واحد لاهیجان، 8(3)، 9-1. ریحانی، ابراهیم، بخشعلیزاده، شهرناز، و معینی، تریفه (1388). بررسی سیر تکامل دانش مفهومی و دانش رویهای ریاضی و رابطة میان آنها. نوآوریهای آموزشی، 29، 51- 27. مایرز، اندرو (1395). مقدمهای بر آمار و اسپیاس در روانشناسی. ترجمة اکبر رضایی، تهران: نشر آیدین. نوری، سوده، فیاض، ایراندخت، و سیف، اصغر (1392). تأثیر ذهنیت فلسفی بر توانایی حل مسائل ریاضی دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر همدان به تفکیک جنسیت. تفکر و کودک، 1، 139-121. Abdullah, A. H., Abidin, N. L. Z., & Ali, M. (2015). Analysis of Students' Errors in Solving Higher Order Thinking Skills (HOTS) Problems for the Topic of Fraction. Asian Social Science, 11(21), 133-145.
Bautista, D., Mitchelmore, M., & Mulligan, J. (2009). Factors influencing Filipino children’s solutions to addition and subtraction word problems.Educational Psychology, 29(6), 729-745.
Casey, M. B., Nuttall, R., Pezaris, E., & Benbow, C. P. (1995). The influence of spatial ability on gender differences in mathematics college entrance test scores across diverse samples. Developmental Psychology, 31(4), 697.
Charles, R. (2004). Solving Word Problems: Developing Students’ Quantitative Reasoning Abilities. Retrieved from pearsonschool. com/elementaryproducts. Pearson Education, Inc. Mat07289.
Clarkson, P. C. (1991). Language comprehension errors: A further investigation. Mathematics Education Research Journal, 3(2), 24-33.
Clements, M. A., & Ellerton, N. F. (1996). Mathematics Education Research: Past, Present and Future. Bangkok, Thailand: UNESCO.
Cummins, D. D., Kintsch, W., Reusser, K., & Weimer, R. (1988). The role of understanding in solving word problems. Cognitive psychology, 20(4), 405-438.
De Corte, E., & Verschaffel, L. (1989). Teaching word problems in the primary school: What research has to say to the teacher. In B. Greer & G. Mulhern (Ed.), New developments in teaching mathematics (pp. 85–106). London, UK: Routledge.
Gallagher, A. M. (1990). Sex differences in the performance of high‐scoring examinees on the SAT‐M. ETS Research Report Series, 1990(2), i-16.
Gallagher, A. M. (1992). Sex differences in problem‐solving strategies used by high‐scoring examinees on the SAT‐M. ETS Research Report Series, 1992(1), i-35.
Gallagher, A. M., & De Lisi, R. (1994). Gender differences in Scholastic Aptitude Test: Mathematics problem solving among high-ability students. Educational Psychology, 86(2), 204-211.
Gvozdic, K., & Sander, E. (2018). When intuitive conceptions overshadow pedagogical content knowledge: Teachers’ conceptions of students’ arithmetic word problem solving strategies. Educational Studies in Mathematics, 98(2), 157-175.
Hegarty, M., Mayer, R. E., & Green, C. E. (1992). Comprehension of arithmetic word problems: Evidence from students' eye fixations. Journal of Educational Psychology, 84(1), 76-84.
Hyde, J. S., Fennema, E., & Lamon, S. J. (1990). Gender differences in mathematics performance: A meta-analysis. Psychological bulletin, 107(2), 139-155.
Ku, H. Y., & Sullivan, H. J. (2002). Student performance and attitudes using personalized mathematics instruction. Educational Technology Research and Development, 50(1), 21-34.
Lave, J. (1992). Word problems: A microcosm of theories of learning. Context and Cognition: Ways of Learning and Knowing, 74-92.
Mayer, R. E., & Hegarty, M. (1996). The process of understanding mathematical problems. The Nature of Mathematical Thinking, 12, 24-59.
Mukunthan, T. (2013). A study on students' errors on word problem. Management, IT and Engineering, 3(10), 205.
Prakitipong, N., & Nakamura, S. (2006). Analysis of mathematics performance of grade five students in Thailand using Newman procedure. International Cooperation in Education, 9(1), 111-122.
Radatz, H. (1980). Students' errors in the mathematical learning process: A survey. For the Learning of Mathematics, 1(1), 16-20.
Royer, J. M., Tronsky, L. N., Chan, Y., Jackson, S. J., & Marchant, H. (1999). Math-fact retrieval as the cognitive mechanism underlying gender differences in math test performance. Contemporary Educational Psychology, 24(3), 181-266.
Sahendra, A., Budiarto, M. T., & Fuad, Y. (2018). Students’ Representation in Mathematical Word Problem-Solving: Exploring Students’ Self-efficacy. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 947, No. 1, p. 012059). IOP Publishing.
Sajadi, M., Amiripour, P., & Rostamy-Malkhalifeh, M. (2013). The Examining mathematical word problems solving ability under efficient representation aspect. Mathematics Education Trends and Research, 1-11.
Tong, D. H., & Loc, N. P. (2017). Students' errors in solving mathematical word problems and their ability in identifying errors in wrong solutions. European Journal of Education Studies, 3(6), 226-241.
Vilenius‐Tuohimaa, P. M., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2008). The association between mathematical word problems and reading comprehension. Educational Psychology, 28(4), 409-426.
Voyer, D., Voyer, S., & Bryden, M. P. (1995). Magnitude of sex differences in spatial abilities: a meta-analysis and consideration of critical variables. Psychological Bulletin, 117(2), 250.
White, A. L. (2010). Numeracy, literacy and Newman’s error analysis. Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 33(2), 129-148.
White, J. (2017). Using children’s literature to teach problem solving in math: addressing the standards for mathematical practice in K–5. Routledge.
Wijaya, A., van den Heuvel-Panhuizen, M., Doorman, M., & Robitzsch, A. (2014). Difficulties in solving context-based PISA mathematics tasks: An analysis of students' errors. The Mathematics Enthusiast, 11(3), 555-584.
Wong, W. K., Hsu, S. C., Wu, S. H., Lee, C. W., & Hsu, W. L. (2007). LIM-G: Learner-initiating instruction model based on cognitive knowledge for geometry word problem comprehension. Computers & Education, 48(4), 582-601.
Zhu, Z. (2007). Gender differences in mathematical problem solving patterns: A review of literature. International Education Journal, 8(2), 187-203. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 521 |