تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 437 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,771,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,072,225 |
امکانسنجی استقرار نظام آموزش مجازی فرهنگیان آموزش و پرورش شرق استان گیلان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 25، اسفند 1399، صفحه 159-172 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بتول فقیه آرام* 1؛ اسماعیل زارعی زوارکی2؛ عادله مهدی زاده3 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
2دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 27 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار و بهکارگیری نظام آموزش مجازی در آموزش و پرورش شرق استان گیلان بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع، توصیفی - پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش حاضر فرهنگیان آموزش و پرورش شرق استان گیلان به تعداد 1536 نفر بود. از این میان، 306 نفر برای نمونه به روش تصادفی طبقهای به صورت نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته بود که شامل 25 گویه است. این پرسشنامه با طیف چهاردرجهای لیکرت، نمرهگذاری شد و شامل سه حیطه با مؤلفههای شرایط و قابلیت و امکان استقرار و بهکارگیری نظام آموزش مجازی، زمینههای کاربردی امکان استقرار و بهکارگیری نظام آموزش مجازی، عوامل تسهیلکنندة امکان استقرار نظام آموزش مجازی است. پرسشنامة پژوهش از لحاظ صوری روایی محتوا دارد و پایایی آن با محاسبة آلفای کرونباخ 85/0 تأیید شد. دادههای پژوهش در سطح توصیفی با محاسبة فراوانی، میانگین و انحراف معیار توصیف شدند و در سطح استنباطی، با آزمون تی تکنمونهای پرسشهای پژوهش پاسخ داده شد. نتایج پژوهش نشان داد امکان استقرار و بهکارگیری نظام آموزش مجازی در آموزش و پرورش شرق استان گیلان مطلوب است. همچنین، از لحاظ شرایط و قابلیت، زمینههای کاربردی، عوامل تسهیلکنندة نظام آموزش مجازی در آموزش و پرورش شرق استان گیلان وضعیت مطلوب است. | ||
کلیدواژهها | ||
استقرار آموزش مجازی؛ آموزش مجازی؛ آموزش و پرورش؛ نظام آموزش مجازی مداوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Feasibility Study of Establishing a Virtual Education System for Educators of Education in East of Gilan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Batoul Faghiharam1؛ Esmaeil Zarei Zavareki2؛ Adele Mehdizade3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
3M.Sc. of Educational Planning, E-Campus, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was carried out with the aim of feasibility studying the deployment and implementation of virtual education system in the eastern province of Guilan province. The present research is purposeful and applied in terms of type, descriptive-survey. The statistical population of this study is the educators of the eastern province of Guilan, whose number is 1536 people. 306 people were studied as an example. The sampling method is random, stratified, and relative. A researcher-made questionnaire was used to collect information and research data, including 25 phrases. This questionnaire is graded with a Likert range of 4 options and includes three areas with the components of the conditions and the ability to deploy and use the virtual education system, the application areas of the possibility of deploying and deploying a virtual education system, facilitating factors for the possibility of deployment Virtual education system. The research questionnaire has content validity content and its reliability was calculated by Cronbach's alpha of 0.85. The research data were descriptively described using frequency, mean and standard deviation. The inferential level was tested using one-sample t-test. The results of the research showed that the possibility of deployment and implementation of virtual education system in the east of Guilan Province is desirable. Also, in terms of conditions and capabilities, applied fields, facilitators facilitating the virtual education system in the education of East of Guilan province is a desirable situation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Continuing virtual education system, Deployment of virtual education, Education, Virtual education | ||
مراجع | ||
جباری، کامران، ایمانزاده، علی، احمدزاده پورناکی، رعنا، و همراه زاده، ملیکا (1396). مقایسة تأثیر آموزش الکترونیکی با روش سنتی بر یادگیری مهارتهای زبان انگلیسی دانشآموزان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(3)، 143-127. رفیعی، مجتبی، غفاری، هادی، و خرمی، میثم (1396). ارزیابی کارآمدی روش یادگیری الکترونیکی در آموزش منابع انسانی: مطالعة موردی دانشگاه پیام نور استان مرکزی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(4)، 84-71. زندی، طالب، حاتمی، جواد، فردانش، هاشم، و طلایی، ابراهیم (1396). ترکیب عوامل انگیزشی و کنترل ارادی در آموزش الکترونیکی و تأثیر آن بر یادگیری و انگیزش دانشجویان. تدریسپژوهی، 5(3)، 129-109. شاهمحمدی، غلامرضا (1395). راهبردهایی برای پیشگیری وضعی از آسیبهای فضای مجازی. پژوهشنامة مطالعات راهبردی ناجا، 1(1)، 144-101. علیپور، وحیده (1394). امکانسنجی استفاده از آموزش مجازی در آموزشهای کوتاهمدت کارکنان از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. علوم رفتاری، 7(26)، 92-65. فارغزاده، نفیسه، و کاشی، علی (1392). بررسی روشها و ابزارهای آموزش مجازی به منظور ارتقای کیفیت آموزش از دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد واحد خدابنده. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(1)، 152-121. فتحی واجارگاه، کورش، و نصیری، فهیمه (1386). بررسی عوامل محدودکننده و تسهیلکنندة استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در وزارت آموزش و پرورش، پژوهش در نظام های آموزشی، 1، 18-5. قربانخانی، مهدی، و صالحی، کیوان (1395). بازنمایی چالشهای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران. فناوریاطلاعاتوارتباطاتدرعلومتربیتی، 7(2)، 148-123. کاظمپور، اسماعیل، و غفاری، خلیل (1390). امکانسنجی استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(5)، 193-167. کشاورزی، محمدحسن، صلاحی، معصومه، حیدری، سید تقی، صالحی، و مسلم، امیریانزاده، مژگان (1392). امکانسنجی استقرار آموزش الکترونیکی در دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1391. آموزش الکترونیکی، 4(1)، 27-20. مقصودی، سمیه، و ملکشاهی، محبوبه (1395). تأثیر آموزش الکترونیکی در برنامة درسی پنهان. مطالعات آموزشی نما، 4(2)، 21-14. Altinoz, M., Cakiroglu, D., & Cop, S. (2013). Effects of talent management on organizational trust: A Field Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 843-851.
Johnson, R., Hornik, S., & Salas, E. (2007). An empirical examination of factors contributing to the creation of successful e-learning environments. Computers and Education, 66(5), 356-369.
Mukhanov, B., Omirbekova, Z., Alimanova, M., Jumadilova, S., Kozhamzharova, D., & Baimuratov, O. (2015). A model of virtual training application for simulation of technological processes. Procedia Computer Science, 56, 177-182.
Nathanael, D., Mosialos, S., & Vosniakos, G. C. (2016). Development and evaluation of a virtual training environment for on-line robot programming. Industrial Ergonomics, 53, 274-283.
Novak, E. (2014). Toward a mathematical model of motivation, volition, and performance. Computers & Education, 74, 73-80.
Tuzun, H., & Ozdinc, F. (2016). The effects of 3D multi-user virtual environments on freshmen university students' conceptual and spatial learning and presence in departmental orientation. Computers & Education, 94, 228-240. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |