تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 437 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,771,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,072,197 |
نقش شیوههای نوین آموزشی در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 25، اسفند 1399، صفحه 193-213 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهروز زینلی1؛ سمیه تاجیک اسماعیلی* 2؛ لیلا نیرومند3؛ افسانه مظفری4 | ||
1دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد تهرانشرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهرانشرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 11 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
در نظام آموزشی سنتی روشهای تدریس و یادگیری براساس گوشدادن، بیان لفظی و حفظ مطالب درسی استوار است و بر روشهای غیر فعال تأکید میشود. در نتیجه، انگیزه و علاقة دانشآموزان برای آموختن از بین میرود، که در نتیجة آن افت تحصیلی نمایان میشود. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش شیوههای نوین تدریس در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان بود. پژوهش توصیفی با رویکرد آمیخته انجام گرفت. جامعة پژوهش، خبرگان مطلع و متخصص در حوزة موضوعی پژوهش جامعة پژوهش را تشکیل دادند. خبرگان در این بخش حداقل 5 سال تجربه در زمینة آموزش و تعلیم به دانشآموزان، همچنین، حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس داشتند. از بین افراد جامعه 40 نفر به روش قضاوتی و با معیار اشباع دادهها انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون دادههای حاصل از مصاحبة نیمهساختاریافته کدگذاری شد. ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته در بخش کیفی بهکار گرفته شد. بر مبنای متغیرهای شناساییشده در بخش کیفی، شامل روشهای نوین تدریس، روشهای سنتی تدریس، موانع روشهای نوین تدریس و ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان، پرسشنامة بخش کمی تنظیم شد و میان معلمان مقطع ابتدایی به روش دردسترس توزیع شد. در مجموع، 247 پرسشنامة کامل بازگردانده شد. دادههای بخش کمی با آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شد. نتایج نشان داد روشهای سنتی تدریس در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان نقش ندارد، اما روشهای تدریس نوین در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان نقش دارد و موانع روشهای تدریس نوین در ارتباطات تعاملی معلم و دانشآموزان نقش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات؛ آموزش؛ تعامل دانشآموز و معلم؛ روش سنتی آموزش؛ شیوههای نوین آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of New Educational Practices in Interactive Communications of Teacher and Students | ||
نویسندگان [English] | ||
behruz zeinali1؛ somyeh tajik esmali2؛ liela NIROOMAND3؛ afsaneh mozafari4 | ||
1Ph.D. Student in Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Communication Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate the role of new teaching methods on interactive communication between teacher and students. In the traditional educational system, teaching and learning methods are based on listening, verbal expression and memorization of educational content and the emphasis is on passive methods. Consequently, students' motivation and interest in learning is lost, which leads to academic failure.This descriptive research is conducted via mixed method. The research community was made up of knowledgeable and expert in the field of research with at least 5 years of experience in teaching and educating students as well as a master's degree. 40 people were selected out of the community through judgment and data saturation criteria. Collected data from semi-structured interviews were coded using content analysis method. In addition, Semi-structured interview tools were used in the qualitative section. A quantitative section questionnaire was prepared based on the variables identified in the qualitative section, including new teaching methods, traditional teaching methods, barriers to new teaching methods and teacher-students interactive communication, and distributed among primary school teachers using the available method.In total, 247 compete questionnaires were returned. Quantitative data were analyzed by Spearman correlation coefficient test. The results showed that traditional teaching methods do not play a role in teacher-student interactive communication, but new teaching methods as well as the barriers play a role in interactive communication between teacher and students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Education, New educational methods, Relationship, Teacher-students Interaction, Traditional method of education | ||
مراجع | ||
اقدسی، سمانه، کیامنش، علیرضا، مهدوی هزاوه، منصوره، و صفرخانی، مریم (1393). تعامل معلم - دانشآموز در کلاس درس مدارس موفق و ناموفق: مطالعة موردی از مدارس ابتدایی شرکتکننده در آزمون پرلز 2006 و تیمز 2007. تعلیم و تربیت، 30(119)، 120-93. بهرنگی، محمدرضا، و آقایاری، طیبه (1383). تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگساو در وضعیت سنتی تدریس دانشآموزان پایة پنجم. نوآوریهای آموزشی، 3(10)، 53-35. بهرنگی، محمدرضا، و کردلو، محسن (1396). تأثیر تدریس علوم تجربی بر یادگیری فراشناختی با الگوی مدیریت آموزش. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(1)، 116-89. حجازی، الهه، قاضی طباطبایی، محمود، غلامعلی لواسانی، مسعود، و مرادی، آسیه (1393). روابط معلم با دانشآموز و درگیری در مدرسه: نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی. پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 5(1)، 40-19. حسینی، افضلالسادات (1385). الگوی رشد خلاقیت و کارایی آن در ایجاد مهارت تدریس خلاق در معلمان ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 5(15)، 201-177. سلطانی عربشاهی، سیدکامران، عجمی، آزیتا، و سیابانی، ثریا (1383). بررسی تأثیر کارگاه آموزشی مهارتهای تدریس بر کیفیت تدریس دستیاران. مجلة دانشگاه علوم پزشکی ایران، 11(39)، 58-49. شبیری، سید محمد (1394). روشهای تدریس و یادگیری مؤثر آموزشهای زیستمحیطی در آموزش و پرورش. تعلیم و تربیت، 31(124)، 177-159. شعبانی ورکی، بختیار، و حسینقلیزاده، رضوان (1385). بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 12(1)، 22-1. صالحی، شایسته (1380). تدریس اثربخش. مجلة دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 3(2)، 21-12. صفاییمقدم، مسعود، رحمانی، بهاءالدین، پاکسرشت، محمدجعفر، و مرعشی، سید منصور (1395). مبانی و اصول اخلاق اسلامی: ارتباط معلم با دانشآموزان. پژوهشنامة مبانی تعلیم و تربیت، 6(1)، 45-23. قانعیراد، محمدامین (1385). تعاملات دانشجویان، انگیزش و کنشگری رشتهای. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 12(2)، 22-1. مختاری نوری، جمیله، عبادی، عباس، الحانی، فاطمه، و رژه، ناهید (1389). اهمیت تدریس الگومحور در آموزش دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش، 3(4)، 154-149. Basak, T., & Cerit, B. (2019). Comparing two teaching methods on nursing students' ethical decision-making level. Clinical Simulation in Nursing, 29, 15-23. Blik, H., Harskamp, E.G., Van Leeuwen, S., & Hoekstra, R. (2017). Video instruction with explanation to another person for intellectually disabled students. Computer Assisted Learning, 33, 606-620. Burić, I. (2019). The role of emotional labor in explaining teachers' enthusiasm and students' outcomes: A multilevel mediational analysis. Learning and Individual Differences, 70, 12-20. Canales, A., & Maldonado, L. (2018). Teacher quality and student achievement in Chile: Linking teachers' contribution and observable characteristics. Educational Development, 60, 33-50. Farashahi, M., & Tajeddin, M. (2018). Effectiveness of teaching methods in business education: A comparison study on the learning outcomes of lectures, case studies and simulations. Management Education, 16(1), 131-142. Gasser, L., Grütter, J., Buholzer, A., & Wettstein, A. (2018). Emotionally supportive classroom interactions and students' perceptions of their teachers as caring and just. Learning and Instruction, 54, 82-92. Gibson, L. (2015). ‘Differentiated Instruction and Students with Learning Disabilities" In Learning Disabilities: Identification, Assessment, and Instruction of Students with LD. Hatlevik, I. K. R., & Hatlevik. O. E. (2018). Students' evaluation of digital information: The role teachers play and factors that influence variability in teacher behavior. Computers in Human Behavior, 83, 56-63. Henter, R., Indreica, E. S., Palasan, T. (2015). Disputes of teachers and students about the transmission and reception of the message in teaching communication. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 187, 674-678. Hill, A. J., & Jones, D. B. (2018). A teacher who knows me: The academic benefits of repeat student-teacher matches. Economics of Education Review, 64, 1-12. Holdaway, A. S., & Becker, S. P. (2018). Children's sleep problems are associated with poorer student–teacher relationship quality. Sleep Medicine, 47, 100-105. Hunter Gehlbach, Maureen E. Brinkworth and Anna D. Harris. (2012). Changes in teacher–student relationships. Educational Psychology, 80, 690-704. Konia, M. R., Richtsfeld, M., Johnson, A. D., Lougee, M., Cohn, C., & Morgan, S. (2018). An observational study of 3 different transfusion medicine teaching methods for medical students. Transfusion Medicine Reviews, 32(2), 117-122. Lan, X., & Moscardino, U. (2019). Direct and interactive effects of perceived teacher-student relationship and grit on student wellbeing among stay-behind early adolescents in urban China. Learning and Individual Differences, 69, 129-137. Liu, P. P., Savitz-Romer, M., Perella, J., Hill, N. E., & Liang, B. (2018). Student representations of dyadic and global teacher-student relationships: Perceived caring, negativity, affinity, and differences across gender and race/ethnicity. Contemporary Educational Psychology, 54, 281-296. Molina, B. L., Ariel, A., Williamson, R., Pulido, & A. A. (2015). Effects of teacher–student relationships on peer harassment: A multilevel study. Psychology in the Schools, 52, 298-315. Montgomery, J., Armstrong, M., Haskett, E., & Amy, L. H. (2017). the student–teacher relationship quality of abused children. Psychology in the Schools, 54, 140-145. Nuñez, J. C., Derluyn, I., & Valcke, M. (2019). Student teachers' cognitions to integrate comprehensive sexuality education into their future teaching practices in Ecuador. Teaching and Teacher Education, 79, 38-47. Salles, J. A., Salles, L. F., & Pinto, R. F. (2015). A brief overview of the teaching case method in Brazil. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3641-3644. Wang, F., Kevin, A. L., Lorraine C. T., & Melissa, E., D. (2016). Peer and teacher preference, student–teacher relationships, student ethnicity, and peer victimization in elementary school. Psychology in the Schools, 53, 488-501. Zee, M., Roorda, D. L. (2018). Student–teacher relationships in elementary school: The unique role of shyness, anxiety, and emotional problems. Learning and Individual Differences, 67, 156-166. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,032 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 805 |