تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
مدلیابی هیجانهای تدریس معلمان بر مبنای فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلمان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 17، آذر 1399، صفحه 63-77 اصل مقاله (868.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نگار حسینی بافقی* | ||
دانشجوی دکتری، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، مشاور آموزش و پرورش، یزد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1399، تاریخ بازنگری: 18 دی 1399، تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف آزمون رابطۀ علی بین فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی- اجتماعی معلم با هیجانهای تدریس معلمان صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعۀ آماری پژوهش، 310 معلم (155 مرد و 155 زن) از پایه ششم دبستانهای یزد در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی- اجتماعی معلمان (کارکنان دپارتمان آموزشی، 2014) و هیجانهای تدریس معلم (TES) (فرنزل و همکاران، 2016) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از دادههای تجربی، نشان داد هیجانهای تدریس معلم بهطور مستقیم از متغیرهای برونزاد فعالیت اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلم تأثیر میپذیرند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمانی که دارای مهارتهای هیجانی-اجتماعی هستند و از عهدۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس برمیآیند، هیجانهای مثبت بیشتری را تجربه میکنند و در نتیجه رابطۀ مثبتی با دانشآموزان خود دارند. بنابراین برای ارتقای هیجانهای مثبت و تنظیم هیجانهای منفی، معلمان به فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی در برقراری رابطه مؤثر با دانشآموزان و کنترل موقعیتهای استرسزا نیاز دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
هیجانهای معلم؛ فعالیت اجتماعی تدریس؛ مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلم؛ مدل معادلات ساختاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling Teachers’ Teaching Emotions Based on Social Practices of Teaching and Socio-emotional Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
negar hosseini | ||
Ph.D. candidate of educational psychology, Al-Zahra University, counselor in the ministry of education, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to test the causal relationship between social practices of teaching and teacher's socio-emotional skills with teachers' emotions. For this purpose, 310 teachers (155 males and 155 females) from the sixth grade of Yazd elementary schools were selected based on cluster random sampling in the academic year of 2019-2020. They responded to the questionnaire of social practices of teaching and socio-emotional skills of teachers (Department of Education staff, 2014) and teachers' emotions (TES) (Frenzel et al., 2016). The results of the structural equation model analysis using empirical data showed that teachers 'emotions directly influences the exogenous variables of social practices of teaching and teacher's socio-emotional skills. The results of the research indicate that teachers who have socio-emotional skills and are involved with teaching social activities, experience the intense emotions and have a positive relationship with their students. The results also showed that teachers have socio-emotional skills, experience more positive emotions and have positive relationship with their students. Therefore, teachers need social practices of teaching and socio-emotional skills to boost their positive emotions and control their negative emotions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teachers’ emotions, social practices of teaching, teachers’ socio-emotional skills, structural equation modeling | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 396 |