تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 437 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,771,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,072,238 |
بررسی تطبیقی رویکرد توسعهمحور اسناد فرادستی نظام آموزش و پرورش ایران و ترکیه | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 25، اسفند 1399، صفحه 311-333 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهشید باستانی پورمقدم* 1؛ حسینعلی نوذری2؛ رضا شیرزادی3 | ||
1دانشجوی دکتری روابط بینالملل، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
2استادیار ، گروه علوم سیاسی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 09 دی 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسة تطبیقی رویکرد توسعهمحور، دو سند فرادستی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بوده و روش پژوهش تحلیل محتوا است. برای این منظور دو سند «2023 آموزش ملی» (ترکیه) و « تحول بنیادین آموزش و پرورش» (ج ا ایران) بررسی شد. از ابتدای مطالعة هر سند، فعالیت کدگذاری باز و محوری صورت گرفته و اشتراکات و افتراقات اسناد احصاء شد. قابلیت اعتماد از طریق بازکدگذاری پژوهشگر و بازکدگذاری توسط کدگذار دیگر بررسی و تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد افتراقهای مهم رویکرد توسعهمحور سند نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، ایدئولوژیک و دینی ، مذهبیبودن مفاهیم با جهتگیری فرهنگ اسلامی ایرانی است و در اسناد نظام آموزشی ترکیه مهمترین افتراق در رویکرد توسعهمحور رویکرد فلسفی با جهتگیری فرهنگ ملی بوده، همچنین به نظر میرسد؛ رویکرد سند آموزشی ترکیه به رویکردهای جهانی و نگاه اسناد ایرانی به تفکر ورویکردهای جهان اسلام، نزدیکتر بوده و نگاه جهانی و غربی کمتر مورد توجه بوده است. برخی عناصر مهم در رویکرد توسعهمحور سند نظام آموزشی ترکیه، نظیر ترسیم الگوی توسعة مدرسهای، الگوی فلسفی انسانمحور، آمادهسازی برای دنیای رقابتی، ارزش افزوده، ارزشهای جهانی بیشتر با دیدگاههای غربی و مؤلفهها و مفاهیم سند آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نظیر «حیات طیبه»، جامعة عدل مهدوی، بسیج، ارزشهای معنوی و الهی، الگوی زندگی ائمة معصومین (ع)، رعایت موازین و معیار و چارچوبهای قوانین اسلامی و همکاری با حوزههای علمیه و...با دیدگاههای جهان اسلام همخوانی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسناد فرادستی؛ توسعه؛ رویکرد توسعهمحور؛ سند 2023 آموزش ملی ترکیه؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Development-Oriented Approach of the Upstream Documents of the Education system of Iran and Turkey | ||
نویسندگان [English] | ||
mahshid bastanipourmoghadam1؛ Hossein Ali Nozari2؛ Reza Shirzadi3 | ||
1Ph.D. Student in International Relations, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to conduct a comparative study of the development-oriented approach of the two upstream education documents of the Islamic Republic of Iran and the Republic of Turkey through the content analysis research method. For this purpose, the two documents of "2023 National Education" of Turkey and "Fundamental Transformation of Education" of Iran were reviewed. To do so, first each activity of the document was coded in open and pivotal technique and commonalities and differences of the documents were extracted. Reliability of this study was verified through researcher recoding and recoding by another coder. The results showed that the important differences in the development-oriented approach of the document of the educational system are ideological and religious matters as well as the religiousness of the concepts with the orientation of Iranian Islamic culture in the Islamic Republic of Iran and the most important difference in the development-oriented approach of the documents of the Turkish education system is the philosophical approach with the national orientation also it seems that Turkish education document is closer to the global approaches while the view of the Iranian documents is closer to the thoughts and approaches of the Islamic world, and the global and Western view has been less considered. Some important elements in the development-oriented approach of the Turkish education system document, such as drawing a school development model, human-centered philosophical model, preparation for a competitive world, added value, more global values with Western perspectives and components and on the other side the concepts in education document of the Islamic Republic of Iran such as Pure Life, Mahdavi Justice Society, Basij, spiritual and divine values, the life pattern of the Imams (AS), observance of the norms and standards and frameworks of Islamic law and cooperation with seminaries, etc. are in line with the views of the Islamic world. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Development, Development-Oriented Approach, Education Fundamental Transformation Document of Iran, Turkey National Education Document 2023, Upstream documents | ||
مراجع | ||
ابراهیمی مقدم، ندا، و خوشچهره، محمد (1395). بررسی تطبیقی آموزش و پرورش کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه. راهبرد توسعه، 51، 188-173. اخوان، پریسا (1398). کلاس به مثابة صحنه معلم به مثابه اجراگر. شوق تغییر، شهریورماه ،شماره 41و42،ص27-26 آقایی، علی (1390). آیندهشناسی در آموزش و پرورش. تهران: انتشارات آستان قدس رضوی. پاکسرشت، حسین، حیدری، محمد، صفایی مقدم، محمدجعفر، مقدم، مسعود (1384). آموزش و پرورش آیندهنگر. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز .ص162-135 تودارو، مایکل (1387). توسعة اقتصادی در جهان سوم. ترجمة غلامعلی فرجادی، تهران: انتشارات کوهسار. حاجحسینی، حمیده، شبیری، سیدمحمد، و فرجاللهی، مهران (1389). نیازسنجی و تعیین اولویتهای آموزشی در زمینة محیط زیست و توسعة پایدار. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 12(1)، 194-179. خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1398). اصول و مبانی روشهای پژوهشهای کیفی. تهران: انتشارات نگاه دانش. خواستار، حمزه (1388). ارائه روشی برای محاسبة پایایی مرحلة کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی. فصلنامة علوم انسانی، 15(58)، 174-161. رسول بهی، شیرین، خسروی، دیمن، و بهادر، حمید (1395). بررسی تطبیقی نظام آموزشی ایران و ترکیه. کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی درآغاز هزارة سوم، 30 اردیبهشت 95، شیراز. زندی، بهمن، و فراهانی، ابوالفضل (1387). مطالعة تطبیقی وضعیت تربیت بدنی آموزش و پرورش آمریکا، کانادا. علوم حرکتی و ورزشی، 6(12)، 109-97. ساخاروپولوس، جرج، و وودهال، مورین (1372). آموزش برای توسعه. ترجمة پریدخت وحیدی و حمید سهرابی، نشر: سازمان برنامه و بودجه. سرکارآرانی، محمدرضا (1373). مطالعة تطبیقی نظام تربیت معلم ایران و ژاپن. روانشناسی و علوم تربیتی، 53، 206-187. سیسینسکی، آندره (1369). هدفهای آموزشی و ارزشهای فرهنگی (مجموعه مقالات یونسکو). ترجمه محمدعلی امیری، تهران: انتشارات مدرسه. شریعتمداری، علی (1380). نقد و خلاقیت در تفکر. تهران: مؤسسة فرهنگی دانش و اندیشة معاصر. عالی، مرضیه (1384). تبیین چالشها و فرصتهای جهانیشدن برای نظام تعلیم و تربیت ایران. سایت آموزش و پرورش شهرستان شهریار. عطاران، محمد (1383). جهانیشدن فناوی اطلاعات و تعلیم و تربیت. تهران: نشرعروج. علاقهبند، علی (1370). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات فروردین. فتاحی، شیوا (1391). بررسی تطبیقی آموزش و پرورش پیشدبستان ایران، آلمان، کرة جنوبی. پایاننامة کارشناسی ارشد آموزش و پرورش تطبیقی، دانشگاه علامه طباطبایی. کافمن، راجر، و هرمن، جری (1393). برنامهریزی استراتژیک درنظام آموزشی. ترجمة فریده مشایخ و عباس بازرگان، تهران: انتشارات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. کریمی، امیرعلی، پیشوایی، میرسامان، بنیادی نائینی، علی، محمدیان امیری، احسان (1396). بررسی اشتراکات چشمانداز کشورهای ایران، عربستان، مالزی،با ارکان شاخصهای جهانی نوآوری. پنجمین کنفرانس بینالمللی آموزش، نهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، تهران،https://civilica.com/doc/635677 کمالی، یحیی (1397). روششناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در سیاستگذاری عمومی. سیاستگذاری عمومی، 4(2)، 208-189. گرسیون، دی. آر.، و آندرسون، تری (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21. ترجمة اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد، تهران: انتشارات علوم و فنون. مشایخ، فریده (1385). دیدگاههای نو در برنامهریزی آموزشی. تهران: انتشارات سمت. مشایخ، فریده (1385). دیدگاههای نو در برنامهریزی آموزشی. تهران: انتشارات سمت. معدن دارآرانی، عباس، و عباسی، پروین (1390).پژوهش های تطبیقی درآموزش و پرورش، تهران: انتشارات آییژ. معدندارآرانی، عباس (1394). مطالعات تطبیقی درآموزش و پرورش،کاربست روشهای جدید تحقیق. خانواده و پژوهش، 27، 90-69. واعظ مهدوی، محمدرضا، ارائی، سیدمحمدمهدی،گرائینژاد، غلامرضا، عبادی، میترا،آذری محبی، رضا، ناظم، بهروز، پوراصغر، فرزام، بزرگزاد، ابراهیم، حصاری، علی (1384). آرمانها و اهداف توسعة هزاره، راهنمای شاخصهای نظارتی، زیر نظر UNDPگزارش بانک جهانی. ادارة امورقتصادی، اجتماعی، بینالمللی، بخش آمار. هرندی جعفری، رضا، میرشاه جعفری، ابراهیم، و لیاقتدار، محمدجواد (1388). برنامة درسی آموزش علوم درایران و چند کشورجهان، اندیشههای نوین تربیتی، 5(2)، 193-145. یارمحمدیان، محمدحسین، فروغی ابری، احمدعلی، میرشاه جعفری، ابراهیم، و اوجینژاد، احمدرضا (1391). بررسی تطبیقی رویکردهای تربیت معنوی با توجه به مؤلفههای برنامة درسی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(9)، 102-83. Azeez, A. (2012). Endangering good governance for Sustainable democracy: The continuing Stuggle against against. Corruption in Nigeria. Research, Gender and Development, 12(6), 1-8.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Research methods in education, 7th ed. New York: Routledge Falmer.
Coppen, M. (2001). New directions for tomorrow s schools a view from New Zealand. Retrivel from www.design.share.
Verecelli, A. (2003).Globalisation and sustainable development. Universisty of Sina-Departement of Economic, Working Paper No.399. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 561 |