تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بهبود علاقه دانش آموزان در درس شیمی و آزمایشگاه با ارایه و ارتقای مهارت کار گروهی و عملی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1399، صفحه 37-48 اصل مقاله (381.98 K) | ||
نوع مقاله: تجربه معلمی | ||
نویسندگان | ||
خدیجه سلیمانی* 1؛ جلال عبودی2؛ ویدا خجسته3 | ||
1دبیر آموزش و پرورش، شهرستان ثلاث باباجانی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشگاه فرهنگیان خورستان، اهواز، ایران | ||
3دانشگاه فرهنگیان مازندران، نوشهر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 06 دی 1399، تاریخ پذیرش: 10 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش در پی یافتن راهکارهایی برای یافتن ریشه اصلی عدم توجه به اهمّیّت کارهای آزمایشگاهی و پژوهشی و علاقه معلّم و دانش آموزان به کارهای مشارکتی و ایجاد علاقه نسبت به آن بوده است. در این تحقیق، به چگونگی بهبود بخشیدن مهارت کار گروهی و عملی در درس شیمی و آزمایشگاه علوم تجربی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخته شده است و از روش تدریس گروهی (مشارکتی) استفاده شده است. روش پژوهش از نوع اقدام پژوهی است. در این پژوهش دو نظرسنجی در دو وقت متفاوت با فاصلهی زمانی دو ماهه از دانش آموزان سه پایه انجام شد و نتایج نشان دادند که دانشآموزان پایه دهم و یازدهم اشتیاق بیشتری برای انجام کارهای گروهی نشان دادند، اما دانش آموزان پایه دوازدهم، در کارهای گروهی مربوط به آزمایشگاه، اشتیاق و مشارکت کمتری نشان دادند. در کل می توان گفت که روش آموزش حاضر در ایجاد علاقه به کار گروهی و عملی دانش آموزان در درس شیمی و آزمایشگاه مؤثّر بوده است. بنابراین با راهکارهایی چون بیان ارزش تحقیق و پژوهش، مسئولیت دادن، تشویق به موقع، نسبت به جلب علاقه به کارهای گروهی و عملی قدمی برداشته شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارگروهی؛ مهارت عملی؛ آموزش آزمایشگاهیِ شیمی؛ آموزش شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Improving Students' Interest in Chemistry and Laboratory Lessons by Providing and Improving Teamwork and Practical Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
khadijeh Soleimani1؛ Jalal Abodi2؛ Vida Khojasteh3 | ||
1Chemistry teacher, Salasbabajani, Kermanshah, Iran | ||
2Farhangian University, Khuzestan, Ahvaz, Iran | ||
3Farhangian University, Mazandaran, Nowshahr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research has sought to find solutions to find the root cause of not paying attention to the importance of laboratory and research work and the interest of teachers and students in collaborative work and creating interest in it. In this research, how to improve teamwork and practical skills in chemistry and experimental science laboratories of the tenth, eleventh and twelfth grades have been studied and the group (participatory) teaching method has been used. The research method is action research. In this study, two surveys were conducted at two different times with an interval of two months from three-year students and the results showed that tenth and eleventh grade students showed more enthusiasm for group work, but twelfth grade students showed more interest in group work. They showed less enthusiasm and participation to the lab. In general, it can be said that the current teaching method has been effective in creating interest in teamwork and practical students in chemistry and laboratory. Therefore, with strategies such as expressing the value of research, giving responsibility, timely encouragement, a step was taken to attract interest in group and practical work. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teamwork, Practical skills, Laboratory chemistry training, Chemistry education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 776 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 868 |