تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,261,788 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,651,785 |
طراحی محتوای آموزشی خودخوان در مبحث آشکارسازهای تکثیر کننده الکترونی برای دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1399، صفحه 19-36 اصل مقاله (589.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا کرمی گزافی* 1؛ فرشته سادات سیاحی2 | ||
1گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش شیمی، گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 09 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
آشکارسازهای تکثیرکننده الکترون تعداد یا شدت الکترونها و ذرات باردار مثبت و منفی و حتّی فوتونها را اندازهگیری میکنند و در دستگاههای طیفسنجی پرتو ایکس، طیفسنجهای جرمی، طیفسنجی اوژه و فوتوالکترون بهعنوان آشکارساز استفاده میشود. پژوهش حاضر به طراحی و تولید محتوای آموزشی خودخوان برای مبحث آشکارسازهای تکثیرکننده الکترونی با دیدگاه خودآموز میپردازد. روش پژوهش مطالعه کتابخانهای و ابزار آن فیشهای کاغذی بوده است. ابتدا هدف کلی آموزشی به چندین هدف کوچکتر جزیی تقسیم شد و برای اهداف آموزش جزیی، اهداف رفتاری تدوین شد و برای این اهداف رفتاری، محتوای مناسب از طریق ترجمه متون علمی، تفسیر و تحلیل آنها جمعآوری شد و با مقایسه و تحلیل فیشهای مختلف برای هر هدف رفتاری محتوای نهایی تدوین شد. بهطور کلی میتوان گفت آشکارسازهای الکترونی در دستههای مختلف مورد بررسی قرار میگیرند. آنها برحسب تعداد کانال به دو دسته یک کاناله و چندکاناله و از نظر نوع دینود به دو دستهی دینود مجزا و پیوسته تقسیم میشوند. شکل هندسی، طراحی و ساختار آشکارساز یکی از عوامل مؤثّر بر بهره آنها میباشد. در این پژوهش اجزای اصلی، شرح کار هر قسمت، نحوه عملکرد، خطاها و عوامل مؤثّر بر بازده این آشکارسازها بررسی و تحلیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
محتوای خودآموز؛ آشکارساز؛ طیف سنجی پرتو ایکس؛ دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing Self-study Educational Content on the Topic of Electronic Multiplier Detectors for Undergraduate and Graduate Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza KArami gazafi1؛ Fereshteh sadat Saiahi2 | ||
1Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Department of chemistry, shahid Rajaee teacher training university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Electron multiplier detectors measure the number or intensity of positively and negatively charged particles, and even photons and used in X-ray spectroscopy, Auger spectroscopy and X-ray photoelectron. The present study deals with the design and production of educational content in the field of electron multiplication detectors with a self-study approach. The research method was library research and indexing has been used as a data gathering tool. First, the general educational goal was divided into several smaller partial goals, and for the purpose of partial education, behavioral goals were formulated. For these behavioral goals, appropriate content was collected through the translation of scientific texts and their analysis, and the final content was compiled for each behavioral purpose by comparing and analyzing different sheets. At the end of the research, it was found that electronic detectors can be examined in different categories. They are divided into two categories of single-channel and multi-channel according to the number of channels, and according to the type of dynode, they are divided into two categories of separate and continuous dynodes. Their geometric shape and structure is one of the factors affecting the detector gain. In this research, the performance of these detectors, their main performance and job description of each part, the factors affecting their efficiency and their errors have been investigated and analyzed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tutorial Content, Electron Detector, X-ray spectroscopy, Undergraduate and Graduate courses | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 935 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 671 |