تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,294,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,682,083 |
نقش چیدمان عرصهبندی فعالیتها و گردش در فضا بر کاهش استرس و ارتقای کیفیت یادگیری | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 67-82 اصل مقاله (435.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی کشمیری* 1؛ خاطره سجادی2؛ محمد حسین جوانمردی3؛ زیبا زره ساز4 | ||
1دانشیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشگاه هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 09 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 12 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی سیستمهای آموزشی پروراندن انسان و آمادهسازی ذهن او برای یادگیری مباحث آموزشی است. همواره در طول نظام آموزش یادگیری تجربهای همراه با استرس بوده است، بدین صورت که اگر میزان استرس افراد زیاد و تهدید کننده باشد میتواند موجب بروز مشکلات جدی بر سلامت، عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشجویان شود. در دانشگاهها و فضاهای آموزشی عوامل گوناگونی بر اضطراب و استرس دانشجویان تأثیر دارند که یکی از مهمترین آنها محیط اطراف بوده است. در پژوهش حاضر استرس به عنوان یک تعامل پیچیده و پویا بین انسان و محیط اطرافش در نظر گرفته شده و با بهرهگیری از فاکتورها و عوامل کالبدی محیطی مژثر بر ایجاد تنش و اضطراب یا کاهش آن، کارایی کیفیت فضاهای آموزشی مورد بررسی قرار داده شده است. روش پژوهش حاضر در مرحله اول کیفی بوده، سپس با استفاده از ضریب پیرسون میزان همبستگی دو متغیر استرس و کیفیت یادگیری دانشجویان سنجیده شده است و ضریب همبستگی پیرسون عدد -0.703 محاسبه شده که نشاندهندهی رابطهی همبستگی منفی بین این دو متغیر بوده. همچنین با شناخت معیارهای محیطی مؤثر بر کاهش استرس و عوامل مزاحم یادگیری، سعی در طراحی بهینهی محیطهای آموزشی و یادگیری شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ فضای آموزشی؛ محیط؛ یادگیری؛ چیدمان؛ گردش در فضا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Layout of Activities and Space Circulation on Stress Reduction and Improve Learning Quality | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Hadi Keshmiri1؛ Khatereh Sajjadi2؛ Mohammad hossein Javanmardi3؛ Ziba Zerehsaz4 | ||
1Associate Professor, Department of Architecture, Islamic Azad University, Shiraz Branch, IRAN. | ||
2PhD Student, Young and Elite Researchers Club, Islamic Azad University, Shiraz Branch, IRAN. | ||
3PhD Student, Young and Elite Researchers Club, Islamic Azad University, Shiraz Branch, IRAN. | ||
4Master student, Department of Architecture, University of Art and Architecture, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of educational systems is to nurture human beings and prepare their minds for learning. It has always been a stressful experience in the learning system, which can lead to serious problems for the health, performance and academic success of students if the level of stress is high and threatening. There are various factors that affect students' stress in universities, one of which is the environment. In the present study, stress is considered as a complex and dynamic interaction between human and its environment and the quality of educational spaces has been investigated by using environmental factors and factors affecting stress or reducing it. The present study was qualitative in the first stage, then by using Pearson coefficient, the correlation between two variables of stress and quality of students' learning was measured and Pearson correlation coefficient was calculated to be -0.703, which indicates the negative correlation relationship between these two variables. Also, by recognizing the environmental criteria affecting the reduction of stress and disturbing learning factors, an attempt has been made to optimally design educational and learning environments. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
stress, educational space, environment, learning, layout design, circulation in space | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |