تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
تبیین ماهیت سطوح تصمیم گیری در آزادسازی برنامه درسی دوره ابتدایی: یک مطالعه تلفیقی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 83-116 اصل مقاله (374.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا معصومی نژاد* 1؛ اسکندر فتحی آذر2؛ فیروز محمودی3؛ یوسف ادیب2 | ||
1دکتری برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
3دانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 05 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر شناسایی سطوح مناسب تصمیم گیری در فرایند اجرای آزادسازی برنامه درسی در دوره ابتدایی است. تحقیق استفاده شده از نوع کیفی بوده و و روش سنتزپژوهی(تحلیل محتوا و مطالعه اسنادی) را در برمی گیرد. جامعه پژوهش شامل معلمان،کارشناسان، اساتید دانشگاه های استان آذربایجان غربی و هم چنین اسناد و متون علمی در حوزه تمرکززدایی در سال تحصیلی 98-97 است. در جامعه اول نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب و مصاحبه ساختاریافته تا نقطه اشباع شدگی حجم نمونه ها به تعداد 19 نفر ادامه یافت. در جامعه دوم نیز حجم نمونه انتخاب شده شامل اسناد و متون علمی 15 الی 20 سال اخیر می باشد. یافته ها نشان می دهد که سطوح تصمیم گیری مناسب برای آزادسازی برنامه درسی دارای سطوح چهارگانه اجتماعی، آکادمیک، نهادی و آموزشی است که در آن سطح نهادی به عنوان رابط تصمیم گیری های سطح آکادمیک(نظری) و سطح آموزشی(عملی) عمل می کند و عملکرد آن از بعد نظری- عملی(شبه عملی) جایگاه ویژه ای دارد. در واقع سطح نهادی با تلفیقی از دو سطح تصمیم گیری، به عنوان تدوین کننده نهایی و و فراهم کننده فرصت های یادگیری در کلاس های درس عمل می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سطوح تصمیم گیری؛ آزادسازی؛ برنامه درسی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the nature of decision-making levels in the Decentering of the elementary school curriculum: an integrated study | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Reza Masouminejad1؛ Dr. Eskandar Fathi Azar2؛ Dr. Firouz Mahmodi3؛ Dr. Yousof Adib2 | ||
1PhD in Curriculum Planning, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Professor, Faculty of Educational Sciences, University of Tabriz, IRAN. | ||
3Associate Professor, Faculty of Educational Sciences, University of Tabriz, ,IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify the appropriate levels of decision-making in the process of implementing curriculum liberalization in the elementary school. The research used is qualitative and includes the method of synthesis research (content analysis and documentary study). The research population includes teachers, experts, professors of universities in West Azerbaijan province, as well as scientific documents and texts in the field of decentralization in the 98-97 academic year. In the first population, the samples were purposefully selected and structured interviews were continued until the saturation point of the sample size was 19 people. In the second society, the volume of selected samples includes documents and scientific texts of the last 15 to 20 years. Findings show that appropriate decision levels for curriculum liberalization have four levels: social, academic, institutional and educational, in which the institutional level acts as a link between academic (theoretical) and educational (practical) level decisions. And its performance has a special place from the theoretical-practical (quasi-practical) dimension. In fact, the institutional level, by combining the two levels of decision-making, acts as the final formulator and provider of learning opportunities in the classroom. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Decision Levels, Decentering, Curriculum, Elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |