تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی میزان تأکید کتاب درسی ریاضی نهم بر آموزش حل مسائل دنیای واقعی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 117-134 اصل مقاله (520.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ محمد ابراهیمیعلویجه2 | ||
1استادیار گروه ریاضی دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد آموزش ریاضی و معلم مدارس شهر اصفهان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 11 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 29 دی 1399، تاریخ پذیرش: 04 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
یکی از اهداف سند برنامه درسی ملی ایران، توانایی دانشآموز در بهکارگیری ریاضیات مدرسهای در زندگی خارج از مدرسه و دنیای واقعی است. به همین دلیل کتاب درسی باید به نوعی تدوین و تألیف شود تا دانشآموزان با این نوع مسائل آشنا شده و همچنین، توانایی حل این نوع مسائل را بیاموزند. به عبارت دیگر، یکی از اهداف اساسی آموزش ریاضی، تربیت افرادی است که بتوانند به کمک سواد ریاضی خود با چالشهای دنیای پیرامونش مواجه شوند و بر حل آنها فائق آیند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأکید کتاب درسی ریاضی نهم بر آموزش حل مسائل دنیای واقعی میباشد. برای انجام این پژوهش از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است. ابزار مورد استفاده، فرمهای تحلیل محتوایی است که برای تعیین اعتبار آن از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان آموزش ریاضی استفاده شده است. نتایج پژوهش، حاکی از تأکید اندک کتاب درسی ریاضی پایه نهم بر مسائل دنیای واقعی و همچنین توزیع ناهمگون مسائل مذکور در فصلهای گوناگون کتاب است. نتایج این پژوهش میتواند در بازنگری و بهبود کتابهای درسی ریاضی، آموزش معلمان و بازنگری در روشهای ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد ریاضی دانشآموزان مورد استفاده دستاندرکاران قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد ریاضی؛ مسائل دنیای واقعی؛ کتاب درسی ریاضی؛ پایه نهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the emphasis of the 9th math textbook on teaching real-world problem solving | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Narges Yaftian1؛ Mohamad Ebrahimi Alavijeh2 | ||
1Assistant Professor, Department of Mathematics, Faculty of Basic Sciences, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, IRAN. | ||
2Master of Mathematics Education and School Teacher in Isfahan, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
One of the goals of Iran National Curriculum is student's ability to apply mathematics in life outside of school and in real world. For this reason, the textbook should be written in such a way that students become familiar with this type of problem and also, learn the ability to solve this type of problem. In other words, one of the main goals of mathematics education is to train people who can face challenges of world around them with the help of their mathematical literacy and overcome them. The purpose of this study is to examine the emphasis of the 9th math textbook on teaching real-world problem solving. Content analysis method has been used to conduct this research. The instruments used are content analysis forms that have been used to determine its validity from the perspective of experts and specialists in mathematics education. The results indicate that the 9th grade math textbook places little emphasis on real-world problems, as well as the heterogeneous distribution of these problems in different chapters of the book. The results of this research can be used in reviewing and improving math textbooks, teacher training and reviewing assessment methods in order to improve students' math literacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematical Literacy, Real-world Problems, Mathematical textbook, The ninth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 440 |