تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,141 |
نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 26-51 اصل مقاله (731.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ندا سبزی* 1؛ محبوبه فولادچنگ2 | ||
1دانشجو/دانشگاه شیراز | ||
2استاد/ دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 30 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 06 آبان 1394، تاریخ پذیرش: 07 آبان 1394 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، در قالب یک مدل علّی، بررسی رابطهی بین حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی با واسطهی باورهای انگیزشی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز بود. شرکتکنندگان در پژوهش شامل 320 نفر (157 پسر و 163 دختر) دانشآموز بودند که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند و پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988)، باورهای انگیزشی (پنتریچ و دیگروت،1990) و سرزندگی تحصیلی (حسینچاری و دهقانیزاده،1391) را تکمیل نمودند. روایی و پایایی ابزارها احراز شد. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد و تأثیر مستقیم حمایت اجتماعی بر سرزندگی تحصیلی، حمایت اجتماعی بر باورهای انگیزشی و نیز باورهای انگیزشی بر سرزندگی تحصیلی تأیید گردید. در نهایت، بررسی ضرایب تحلیل مسیر نشان داد که باورهای انگیزشی در رابطهی بین حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای ایفا میکند. بر این اساس، منابع حمایتی میتوانند با ارتقا سطح باورهای انگیزشی دانشآموزان، سرزندگی تحصیلی آنها را افزایش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت اجتماعی ادراک شده؛ باورهای انگیزشی؛ سرزندگی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Motivational Beliefs in the Relationship between Perceived Social Support and Academic Buoyancy | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Sabzi1؛ Mahboobe Fooladchang2 | ||
1student/Shiraz university | ||
2Shiraz university | ||
چکیده [English] | ||
The goal of present study, in framework of a causal model, was to investigate the relationship between perceived social support and academic buoyancy with mediating role of motivational beliefs. Research method was correlational and the statistical population was consisted of all high school students of Shiraz. Participants were 320 students (157 boys and 163 girls), selected based on a multistage random cluster sampling method and they completed questionnaires of perceived social support (Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), motivational beliefs (Pentrich & DeGroot, 1990), and academic buoyancy (Deghanizadeh & Hosseinchari, 1391). Reliability and validity of measures was confirmed. The results of data analysis revealed that the model with this study data contains suitable "goodness of fit" and direct effect of social support on academic buoyancy, social support on motivational beliefs and motivational beliefs on academic buoyancy was confirmed. Finally, investigation of coefficients of path analysis showed that motivational beliefs were a mediator between perceived social support and academic buoyancy. Accordingy, social support sources can increase academic buoyancy of students by promoting their motivational beliefs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
perceived social support, motivational beliefs, academic buoyancy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,008 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,691 |