تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,243 |
اولویت بندی شاخص های شهریادگیرنده با استفاده از روش تحلیل عاملی مطالعه موردی شهر بندرعباس | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 22، خرداد 1400، صفحه 11-20 اصل مقاله (738.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحیده مذنبی* 1؛ پوران پودات1؛ مهدی جعفری2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، گروه شهرسازی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، کرمان، کرمان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 30 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
یکی از رویکردهای نوین در آموزش، یادگیری در تمامی مکان ها و در همه لحظات است و این مساله در بستر پدیده ای به نام شهر یادگیرنده امکان پذیر است. یونسکو شهر یادگیرنده را مستلزم رویکردی واقع گرایانه و عملیاتی برای بکارگیری یادگیری مادام العمر، مبتنی بر فرایندی ادامه دار و مستمر می داند و برای این شهرها، مجموعه ای از شاخص ها و ویژگی ها تعریف کرده است. پژوهش پیش رو جهت سنجش و اولویت بندی مولفه های تاثیرگذار بر این شاخص ها در شهر یادگیرنده است. این پژوهش جهت اولویت بندی شاخص های شهریادگیرنده در بندرعباس، ابتدا با مداقه در مبانی نظری و سابقه پژوهشی آن، ابتدا از روش تحلیل محتوای متن و استدلال بهره خواهد جست و در ادامه مولفه های شهر یادگیرنده معرفی شده توسط یونسکو را در قالب پرسشنامه با 20 سوال بین جامعه هدف اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بندرعباس، اولیاء مدارس و خانوادهها این شهر تکمیل گردید و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش تحلیل عاملی، مولفه های مدنظر یونسکو سنجش و اولویت بندی گردید و در نهایت اولویت تعیین شده نشان دهنده ی نحوه ی اقدام برای تبدیل شدن بندرعباس به شهر یادگیرنده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شهر یادگیرنده؛ یادگیری مادام العمر؛ مولفه های شهر یادگیرنده؛ تحلیل عاملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prioritization of recruiting indicators using factor analysis method in the case study of Bandar Abbas | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahide Moznebi1؛ Dr. Pouran Poudat1؛ Dr. Mehdi Jafari2 | ||
1Faculty member of Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Islamic Azad University, Kerman Branch, Department of Urban Planning, Faculty of Art, Architecture and Urban Planning, Kerman, Kerman, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
One of the new approaches in education is learning in all places and at all times, and this is possible in the context of a phenomenon called the learner city. UNESCO considers the learning city to require a realistic and operational approach to apply lifelong learning, based on a continuous process, and has defined a set of indicators and characteristics for these cities. The present research is to measure and prioritize the components affecting these indicators in the learning city. In order to prioritize the indicators of the learner city in Bandar Abbas, first by examining its theoretical foundations and research history, first it will use the method of text content analysis and reasoning and then the components of the learner city introduced by UNESCO in the form of a questionnaire with 20 The question was completed among the target community of professors and students of Bandar Abbas Farhangian University, school parents and families of this city and then using SPSS software and factor analysis method, the components considered by UNESCO were measured and prioritized and finally the determined priority indicates How to take action to make Bandar Abbas a learning city. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning City, lifelong learning, Factor Analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |