تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,851 |
تحلیل محتوای بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 22، خرداد 1400، صفحه 21-31 اصل مقاله (668.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سحر امیری رودباری1؛ ابراهیم زارعی کیاسری* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، معلم آموزش و پرورش شهر سیمرغ، مازندران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1399، تاریخ بازنگری: 24 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 03 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی و تحلیل محتوای بخشهای شیمی علومتجربی دورهی ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی و ارائهی مطالب و پیشنهادهایی به برنامهریزان به منظور بهبود و اصلاح کتابهای درسی میباشد. بر این اساس متون، تصاویر و پرسشهای بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی مورد تحلیل قرارگرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی و روش مطالعهی آن تحلیل محتوای کمی بر اساس روش ویلیام رومی میباشد و جامعهی آماری آن شامل تمام بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی میباشد که از 74 صفحه تشکیل شده است. به سبب محدود بودن حجم جامعه، نیازی به نمونهگیری نبوده و همهی محتوا به عنوان جامعهی آماری انتخاب شده و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. برای محاسبهی ضریب درگیری از روش ویلیام رومی استفاده شده است و ضریب درگیری متن و تصاویر به ترتیب 7/0 و 75/0 میباشد که به صورت فعال ارائه شدهاند و ضریب درگیری پرسشها با مقدار 5/4 به صورت غیرفعال ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ شیمی؛ علوم تجربی؛ دورهی ابتدایی؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of chemistry sections of elementary school textbooks based on William Romi method | ||
نویسندگان [English] | ||
Sahar Amiri Roodbari1؛ Dr. Ebrahim Zarei Kiasari2 | ||
1Master student of educational technology, Teacher of education in Simorgh, Mazandaran, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to study and analyze the content of the chemistry sections of the elementary school with William Romi technique and to provide materials and suggestions to the planners in order to improve and modify the textbooks. Based on this, the texts, images and questions of the chemistry sections of the experimental science textbooks were analyzed. Research Method The present study is a descriptive research and its study method is quantitative content analysis based on the method of William Romi and its statistical population includes all sections of the chemistry of elementary school textbooks which consists of 74 pages. Due to the limited size of the population, there is no need for sampling and all content is selected as a statistical population and analyzed. Based on the method of William Romi , the involvement coefficient of text and images was calculated 0.7 and 0.75,, respectively, which indicates that the text and images are actively presented in the textbooks of science.Also, the coefficient of involvement of the questions with the value of 4.5, indicates that this case is presented in a passive way. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, Chemistry, Elementary Science, William Romi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |