تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
تأثیرات منفی فضای مجازی بر الگوی تربیتی دانش آموزان در عصر پساکرونا؛ با استفاده از نظریه جوزف نای | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
دوره 7، شماره 22، فروردین 1400، صفحه 23-38 اصل مقاله (655.41 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
حمزه علی بهرامی،1؛ پرویز جمشیدی مهر* 2؛ نصیبه عبدی پور3 | ||
1هیات علمی دانشگاه معارف اصفهان | ||
2استاد معارف دانشگاه فرهنگیان | ||
3آموزشیار نهضت سواد آموزی | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1399، تاریخ بازنگری: 06 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 10 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی آسیب های ناشی از فضای مجازی در الگوی تربیتی دانش آموزان در فرآیند آموزش مجازی می باشد. گسترش ارتباطات و تنوع آن در دنیای مدرن در کنار مزایای آن، معایب زیادی را نیز برای بشر به ارمغان آورده است. نظام استکبار که در صدد تسخیر و استحاله ارزش های فرهنگی کشورهای مخالف خود است، در تلاش است تا از فضای موجود نهایت بهره برداری را به عمل آورد.صرف هزینه های سنگین در ساخت فیلترشکن، ساخت بازی های متنوع با هدف ترویج ارزش های غربی و تحقیر فرهنگ سایر کشورها، جذاب نمودن فضای مجازی با روش های مختلف نشان از قابلیت زیاد آن برای تغییر ارزش ها دارد. جوزف نای در کتاب جنگ نرم خود بر روش های تغییر ارزش ها و باورهای کشورها به منظور سلطه بر آنان تأکید می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که آموزش مجازی در کنار قابلیت های مثبت آن به دلیل دسترسی بیشتر دانش آموزان و دانشجویانی که قبلا به هر دلیلی به این فضا دسترسی نداشتند، باعث آشنا شدن آنان به فضای شبکه های اجتماعی و دستیابی به گوشی های مجهز به سیستم اندروید شده است که می تواند آنان را با جذابیت های این فضا آشنا کرده و به دلایل مختلفی چون تهاجم فرهنگی، نداشتن سواد رسانه ای، آزادی نسبی موجود در این فضا، ناشناخته بودن هویت افراد، عدم مدیریت و نظارت درست توسط خانواده ها و... موجبات تغییر در الگو پذیری آنان برخلاف اهداف تربیتی و اخلاقی نظام آموزشی و پرورشی کشور شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان؛ تربیت؛ فضای مجازی؛ آموزش؛ جنگ نرم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Negative Effects of Cyberspace on the Educational Model of Students in the Post-Corona Era; Using Joseph Nye's Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamza Ali bahrami1؛ parviz jamshidimehr2؛ nasibeh abdipour3 | ||
1Faculty of Maaref University | ||
2teacher | ||
3nehzat savadamozi | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the harms caused by cyberspace in the educational model of students in the virtual education process. The expansion of communication and its diversity in the modern world, along with its advantages, has brought many disadvantages to human beings. The arrogant regime, which seeks to conquer and transform the cultural values of its opposing countries, is trying to make the most of the existing space. Spending heavy costs on creating filter-breakers, producing various games with the aim of promoting Western values, and humiliating the culture of other countries as well as making cyberspace attractive in different ways show the great ability of cyberspace to change values. Joseph Nye, In his book entitled Soft Warfare, emphasizes the ways to change countries' values and beliefs in order to dominate them. The findings of this study show that along with its positive capabilities, e-learning provides the students, who previously did not have access to this space for any reason, with a more access to cyberspace, makes them familiar with social networks and gives them the access to smart phones. This event can acquaint students with the charms of this space and due to cultural invasion, lack of media literacy, not enough control on this space, unknown identity of individuals, lack of proper management and supervision by families, etc. it causes changes in role modeling of students against the educational and moral goals of the country's education system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Students, cyberspace, Education, soft warfare | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 995 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 696 |