تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,147 |
اثر بخشی یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و شادمانی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی عشایر شهرکرد در درس علوم در سال 1398 | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 51-62 اصل مقاله (805.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه واصفیان* 1؛ سجاد مرادی2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردستان، ایران | ||
2کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه، میمه، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 30 دی 1399، تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
هدف کلی این پژوهش تعیین اثربخشی یادگیری خودتنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر خودکارآمدی (شناختی، عاطفی، انگیزشی وانتخابی) و شادمانی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی عشایر شهرکرد در درس علوم در سال تحصیلی99-1398 است. «یادگیری خودتنظیمی » به عنوان متغیر مستقل، پیشآزمون خودکارآمدی و شادمانی به عنوان متغیرهای همایند و پسآزمون خودکارآمدی و شادمانی به عنوان متغیرهای وابسته به وسیله تحلیل کوواریانس چندمتغیره یک طرفه در گروه کنترل و آزمایش مقایسه شدند. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامههای خودکارآمدی بندورا و پرسشنامه شادمانی ذهنی رایان و فردریک و بسته آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی است. بر اساس یافتههای پژوهش هر دو مؤلفه شناختی و فراشناختی پروتکل یادگیری خودتنظیمی در بهبود ابعاد شناختی و انتخابی خودکارآمدی مؤثر بوده است اما بر میزان ابعاد عاطفی و انگیزشی خودکارآمدی اثرگذار نبوده است، این در حالی است که راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری خودتنظیمی بر ابعاد شناختی و انتخابی خودکارآمدی مؤثر بودهاند. علاوه براین، مشخص شد مؤلفههای شناختی و فراشناختی یادگیری خودتنظیمی بر شادمانی دانشآموزان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری خودتنظیمی؛ خودکارآمدی؛ شادمانی؛ درس علوم؛ دانشآموزان عشایر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Self-Regulated Learning on Self-Efficacy and Happiness of Shahrekord Nomadic Fourth-Grade Elementary Students in Science Course in 2019 | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzaneh Vasefian1؛ Sajad Moradi2 | ||
1PhD of Curriculumn, Islamic Azad University of Ardestan, Ardestan, Iran | ||
2M.A. of Elementary Education, Islamic Azad University of Meimeh, Meimeh, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The general purpose of this study is to determine the effectiveness of self-regulatory learning (cognitive and metacognitive) on self-efficacy (cognitive, emotional, motivational and selective) and happiness of fourth-grade elementary students of Shahrekord tribes in science in the academic year 2019-2020. Self-regulatory learning as an independent variable, self-efficacy and happiness test as matching variables and self-efficacy and happiness post-test as dependent variables by one-way multivariate analysis of covariance were compared in the control and experimental groups. The main tools of this research are Bandura self-efficacy questionnaires and Ryan and Frederick's mental happiness questionnaire and self-regulated learning strategies training package. According to the research findings, both cognitive and metacognitive components of the self-regulated learning protocol have been effective in improving the cognitive and selective dimensions of self-efficacy, but they have not affected the emotional and motivational dimensions of self-efficacy. Besides, it was found that cognitive and metacognitive components of self-regulated learning affect students' happiness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Happiness, Nomadic Students, Science Lesson, Self-Efficacy, Self-Regulatory Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 325 |