تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,045 |
مقایسۀ روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال و روش تدریس سنتی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان چابهار | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 44-50 اصل مقاله (601.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طاهره اسلامی نژاد* 1؛ نسیم سعید2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نورکرمان، کرمان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نورکرمان، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 25 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی روش تدریس مبتنی بر تفکر فعال و روش تدریس سنتی، بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان چابهار انجام شده است. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه آزمایش وگواه بود. جامعۀ مورد مطالعه، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر چابهار بود. نمونه مورد مطالعه بر اساس هدفهای پژوهش، 80 دانشآموز که پس از انجام آزمون خودکارآمدی تحصیلی، به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. ابزار پژوهش برای بررسی میزان خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان، پرسشنامۀ خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999) بود. دادههای حاصل از گردآوری اطلاعات، با استفاده از تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که تدریس به روش تفکر فعال، سبب ارتفای خودکارآمدی دانشآموزان در همۀ ابعاد آن گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ تفکر فعال؛ روش سنتی؛ خود کار آمدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Active thinking and Traditional Teaching Methods on Self-efficacy among Female Sixth-Grade Elementary Students in Chabahar | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Eslaminejad1؛ nasim saeid2 | ||
1Assistant Professor, Department of psychology and Education Sciences, Payame Noor University, Kerman, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of psychology and Education Sciences, Payame Noor University, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Teaching and learning strategies have a strong impact on the motivation, performance and self-efficacy of students. The main objective of this study is to compare the effectiveness the active thinking and traditional teaching methods on the self-efficacy of female students in the sixth-grade elementary school of Chabahr in 2019- 2020. The study was semi-experimental, having pre and post-test plans and two experimental and control groups. The population concluded all female sixth-grade students in Chabahar. The sample size consisted of 80 female students selected randomly in two experimental and control groups. The efficacy test was done again and the data was analyzed and compared. The instrument for studying self-efficacy was Morgan-Jink's (1999) questionnaire.. The results showed that the active thinking method raises self- efficacy of students in all aspects. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching method, Active thinking, Traditional, Self-efficacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |