تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
مقایسه ی برنامه ی درسی آموزش شیمی با عناوین درسی شیمی دوره ی دوم متوسّطه | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1399، صفحه 67-84 اصل مقاله (491.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی رجبلو* 1؛ علی موحدفر2 | ||
1گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
2گروه شیمی، دانشکده علوم، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 دی 1399، تاریخ پذیرش: 24 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
رشته آموزش شیمی ازجمله گرایشهای چندرشتهای به شمار میآید که به منظور تربیت معلّم شیمی برای دوره دوم متوسّطه تعریف شده که هدف آن کسب دانش، مهارت و شایستگی های مورد نیاز توسّط دانشجومعلّمان است. معلّمان مهمترین عامل در آماده سازی دانش آموزان در هر نظام تعلیم و تربیت به شمار می آیند بنابراین اصلاح تربیت معلّم یکی از ضرورتهای بهبود کیفیت نظام آموزشی است که از جمله این اصلاحات، بازنگری در برنامه ی درسی تربیت معلّم است تا بر اساس آن معلّمان شایستگی لازم را برای تدریس کسب کنند. این مقاله به بررسی عناوین مطرح شده در کتابهای درسی شیمی متوسّطه ی دوم با سرفصلهای مصوب رشته آموزش شیمی می پردازد و روش پژوهش آن از نوع توصیفی-مقایسه ای است که در آن ابتدا به بررسی دروس تخصصی رشته آموزش شیمی پرداخته می شود، سپس سرفصلهای اشاره شده با عناوین مطرح شده در کتابهای درسی شیمی متوسّطه ی دوم مقایسه می شوند و بر اساس این مقایسه، سرفصلهای با اهمّیّت در دروس آموزش شیمی مشخص می شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ برنامه ی درسی؛ تخصصی-تربیتی؛ دانشجومعلّم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Chemistry education Curriculum with Secondary School Chemistry (Second Course) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Rajabloo1؛ Ali Movahedfar2 | ||
1Department of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran | ||
2Department of Chemistry, Faculty of Science, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The field of chemistry education is one of the multidisciplinary trends that are defined in order to train a chemistry teacher for the second round of high school, which aims to acquire the knowledge, skills and competencies required for student-teachers. Teachers are the most important factor in preparing students in any education system, so teacher education reform is one of the necessities to improve the quality of the education system, including these reforms, revision of the education curriculum so that the teachers can acquire the necessary competence to teach. This article examines the topics discussed in the high school chemistry textbooks in the second round with approved topics in the field of chemistry education and its research method is descriptive-comparative in which it first examines specialized courses in the field of chemistry education. Then, the mentioned topics are compared with the topics mentioned in the textbooks of the second high school chemistry, and based on this comparison, the important topics in the chemistry education courses are identified. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry education, Curriculum, Specialized-educational, Student-teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 554 |