تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,176 |
تحلیل کمّی مجلّات علمی فارسیزبان منتخب متخصّصان آموزش ریاضی از سال 1372 الی 1396 | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 81-94 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
یونس کریمی فردین پور | ||
گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
مجلّات علمی، نمادی از حیات هر حوزۀ علمی از جمله آموزش ریاضی میباشند. با توجّه به اینکه مجلّۀ تخصصی فارسیزبان با رتبۀ علمی در حوزۀ آموزش ریاضی وجود ندارد، این سؤال مطرح میشود که کدام نشریّات، اقدام به چاپ مقالات تخصّصی آموزش ریاضی میکنند؟ برای این منظور، مطالعۀ مقطعی علمسنجی، برای یک دورۀ 25 ساله (1372 الی 1396) با هدف ارزیابی وضعیّت انتشار مقالات تخصّصی آموزش ریاضی در مجلّات علمی کشور صورت پذیرفت. استخراج دادهها از فرم جمعآوری ویژهای- متناسب با اهداف پژوهش و پردازش دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی- بعمل آمد. نتایج آماری، نشان میدهد که مجلّات منتخب 11 عنوان (10 عنوان علمی-پژوهشی و 1 عنوان علمی- ترویجی) میباشند که 90 % کل مقالات تخصّصی آموزش ریاضی در این نشریّات به چاپ رسیده است. از مجلّات منتخب 9 عنوان در ردهبندی موضوعی علوم تربیتی، 1 عنوان در ریاضی و 1 عنوان هم در حوزۀ مهندسی قرار دارند. سهم مقالات تخصّصی آموزش ریاضی در کلّ مجلّات منتخب 2 درصد است. دو فصلنامۀ «برنامهریزی درسی نظریّه و عمل» با اختصاص 15 % از کلّ مقالههای منتشرشده به مقالات تخصّصی آموزش ریاضی، در بین مجلّات منتخب، بیشترین سهم را به حوزۀ آموزش ریاضی اختصاص داده است. نقطۀ اوج فراوانی انتشار مقالات تخصّصی آموزش ریاضی در سال 1394 با 16 عنوان اتّفاق افتاده است. بیشترین فراوانی انتشار مقالات تخصّصی آموزش ریاضی به تفکیک مجلّه، در فصلنامۀ «نو آوریهای آموزشی» با 14 عنوان صورت گرفته است. کوتاهترین میانگین مدّت زمان داوری مقالات تخصصی آموزش ریاضی به فصلنامۀ «اندازهگیری تربیتی» مربوط است که 108 روز طول کشیده است. در آخر با توجّه به اهمیّت تبیین علمی آموزش ریاضی در کشور، توجّه جدّی و اتّخاذ تدابیری برای راه اندازی نشریّۀ تخصصی آموزش ریاضی با رتبۀ علمی- پژوهشی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی؛ مقالات تخصصی؛ متخصصان آموزش ریاضی؛ نشریات علمی؛ علم سنجی | ||
مراجع | ||
Assefa, S. G., and Rorissa, A. (2013). A bibliometric mapping of the structure of STEM education using co‐word analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64(12), 2513-2536. Azizi, Fereydoon. (2009). Editorial of medical scientific journal: a gift for medical scholars of the nation. The first national conference of chief editors of Iranian medical scientific journals, November 2009; Tehran, Iran, p. 7-9. Gooya Z. (2014). What isn’t mathematics education?!. CSTP. 2014; 2 (3): 1-24 Masarrat, Sadegh. (1999). Evaluation methods of medicalscientific journals and the role of prestigious journals in the improvement of scientific status and researchbudgets. Govaresh;. 17&18: 130. Mohseni, Manochehr. (2000). Evaluation of the characteristics and issues of Iranian scientific journals. Rahyaft. 23: 27-41. Moin, M., Mahmoudi, M., and Rezaei, N. (2005). Scientific output of Iran at the threshold of the 21st century. Scientometrics, 62(2), 239-248. Nivens, R. A., and Otten, S. (2017). Assessing Journal Quality in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 48(4), 348-368. Williams, S. R., and Leatham, K. R. (2017). Journal Quality in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 48(4), 369-396. Zare, Behroz. (2000). Evaluation of the characteristics and issues on production, 01(W):V. publication and studying of scientific journals in Iran. Nemayeh Pajuhesh 16: 74-93. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 205 |