تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
ضرورت ایجاد تشکل های مدنی در عرصۀ تاریخ برای ارتقاء جایگاه معلمان این رشته بررسی سلسله همایش های «کارگروه آموزش و پرورش انجمن ایرانی تاریخ» | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 3، آذر 1399، صفحه 61-72 اصل مقاله (556.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رحیم روح بخش* | ||
مسئول مرکز اسناد شورای عالی آموزش و پروش | ||
تاریخ دریافت: 10 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 01 دی 1399، تاریخ پذیرش: 01 دی 1399 | ||
چکیده | ||
به نظر میرسد روش آموزش تاریخ در ایران از مشکلاتی رنج میبرد و راه برون رفت از این معضل، گفتگو میان ذینفعان است. این گفتگو با ایجاد تشکلهای مدنی و فعالیت در عرصههای عمومی صورت میگیرد. تشکیل «کارگروه آموزش و پرورش انجمن ایرانی تاریخ» متشکل از جمعی از معلمان دغدغهمند درس تاریخ در تهران از جملۀ این نهادهاست که از سال 1393 تأسیس شد و دهها فعالیت را در دستور کار خود قرار داد. از جملۀ اقدامات آن، برگزاری سلسله «همایشهای آموزش تاریخ در مدارس» است که در این همایشها مشکلات و چالشهای روشهای ناکارآمد در آموزش تاریخ، توسط برخی از معلمان تاریخ مورد بازکاوی قرار گرفته است. یافتههای این مقاله که با بهرهگیری از روش آماری- توصیفی و مبتنی بر محتوای مقالات روشهای آموزش تاریخ در چهار همایش دوم، سوم، چهارم و پنجم- که مجموعه مقالات برگزیده آنها چاپ و منتشر شده- نشان میدهد روشهای آموزش درس تاریخ در مدارس ایران سنتی -غالباً به سبک سخنرانی- بوده و به ندرت معلمان این درس تمایلی به بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش تاریخ دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تشکل های مدنی؛ معلمان تاریخ؛ روش های آموزش؛ همایش های آموزش تاریخ در مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The need to create civic organizations in the field of history to promote the position of teachers in this field Review of the series of conferences of the "Education Working Group of the Iranian History Association" | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Rouhbakhsh | ||
Head of the Higher Education Council Documentation Center | ||
چکیده [English] | ||
It seems that the method of teaching history in Iran suffers from problems and the way out of this problem is dialogue between stakeholders. This dialogue takes place through the formation of civic organizations and activities in the public sphere. The "Education Working Group of the Iranian History Association", consisting of a group of concerned teachers of history in Tehran, is one of these institutions, which was established in 2014 and has dozens of activities on its agenda. One of these measures is the holding of a series of "history teaching conferences in schools" in which the problem of inefficient methods of teaching history has been reviewed by some history teachers. The findings of this article, which uses the statistical-descriptive method and based on the content of the articles of the teaching methods of the history of the four second, third, fourth and fifth conferences - whose selected collection of articles have been published - show: The methods of teaching history in Iranian schools are traditional - often in the style of lectures - and rarely the teachers of this subject are willing to use new technologies in teaching history. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
civic organizations, history teachers, teaching methods, history teaching conferences in schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 202 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |