تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,309 |
تأملی بر توسعۀ آموزشِ مسئله محور تاریخ در بستر فضای مجازی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 1-32 اصل مقاله (610.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد جلیلیان* 1؛ امیر کریمی* 2؛ محمد امین شیخی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات علوم سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد تهران | ||
2دانشجوی آموزش علوم اجتماعی پردیس حیکم ابواقاسم فردوسی البرز | ||
3دانشجوی آموزش علوم اجتماعی | ||
تاریخ دریافت: 02 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 15 دی 1399، تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
شناخت ارتباط بین آموزش تاریخ و روش حل مسئله از مهمترین ضروریات بررسی کاربرد فضای مجازی در آموزش مسئله محور میباشد. در این نگاه به مسئله آموزش که به مثابه روش یاددهی امکان ایجاد آزمایش، خطا و فرضیهسازی ایجاد گردیده است، فضای مجازی با ظرفیتها و کارکردهای موجود در خود دارای جایگاه ویژهای میباشد. بر این اساس هدف کلی این نگاشته تأملی بر اثربخشی آموزش مسئله محور در آموزش مفاهیم تاریخی در بستر فضای مجازی است. از این رو، مقاله حاضر به بررسی ظرفیتها و محدودیتهای موجود در روش مسئله محور و اینکه فضای مجازی با توجه به فرامتغیرهای هشتگانه موجود در خود امکان مناسبی را جهت این نوع از آموزش به منصه ظهور میرساند، پرداخته است. در این پژوهش، روش توصیفی مورد استفاده قرار گرفته از نوع کیفی و تحلیلی است که با استفاده از ابزار فیشبرداری برای جمعآوری دادهها اقدام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فرامتغیرهای فضای مجازی شامل: سرعت، فرازمانی و فرامکانی بودن، جهانی بودن، سیّالبودن، تشدید واقعیّت، چندرسانهای بودن، فراگیری و دسترسی دائم دارای ظرفیتی بالقوه و گسترده بوده و ابزارهای متنوّعی برای آموزش تاریخ میباشند. بنابراین بهرهگیری مناسب از بستر و ظرفیتهای موجود در آن میتواند بر اثربخشی آموزش تاریخ، تأثیری توسعهبخش و تسهیلگر داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تاریخ؛ آموزش مسئله محور؛ فضای مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reflections on the development of problem-based history teaching in the context of cyberspace | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajjad Jalilian1؛ Amir Karimi2؛ Mohammad Amin Sheikh3 | ||
1PhD Student in Political Science Studies, Islamic Revolution, Shahed University, Tehran | ||
2Education history students | ||
3Social science education student | ||
چکیده [English] | ||
Examining the use of cyberspace in problem-based history teaching requires, above all, understanding the relationship between history teaching and problem-solving methods. In this type of education, which has been created as a teaching method, the possibility of creating trial, error and hypothesis has been created, cyberspace has a special place with its capacities and functions. This study is mainly aimed at investigating the effectiveness of problem-based teaching in teaching historical concepts in the context of cyberspace. In response to the article's question about the capacities and limitations of the problem-oriented method, the hypothesis that cyberspace is a suitable platform for this type of teaching is proved due to the existing eight variables and is a suitable platform for this type of teaching. This study is performed by a Descriptive method of qualitative and analytical type and using the note-taking tool to collect data. The findings suggest that cyberspace has a vast potential and a variety of tools for teaching history through its variables including speed, beyond-time beyond-place peculiarities, universality, fluidity, augmented reality, multimedia, pervasiveness, and permanent accessibility. Also, it is possible to have a developmental and facilitating effect on history teaching by making proper use of the context and capacities of cyberspace | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching history, problem-based education, cyberspace | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48,965 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |