تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,694 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,158 |
تأثیر برنامه های درسی معنوی بر آموزش مهارت های اجتماعی دانش آموزان | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 33-62 اصل مقاله (846.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ستاره موسوی* | ||
دانش آموخته دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان و آموزگار ابتدایی | ||
تاریخ دریافت: 21 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 02 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی معنوی بر آموزش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان است. این تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است و نمونهگیری آن در دسترس به شیوۀ تصادفی انجام گرفته است. 30 دانشآموز شاغل به تحصیل در دبیرستانهای دخترانه شهرضا به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. از هر دو گروه دانشآموزان، برای تعیین سطح مهارتهای اجتماعی بوسیله پرسشنامه محقق ساخته، پیش آزمون گرفته شد. برای گروه آزمایش، 8 جلسه برنامۀ درسی معنوی و بر روی گروه کنترل هیچ روش آموزشی اعمال نگردید. پس از پایان دوره، در گروه آزمایش از مجموع شرکتکنندگان 5 نفر ریزش به وجود آمد. مجدداً پرسشنامهها به عنوان پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. به دلیل ریزش در گروه آزمایش، به طور تصادفی از گروه کنترل هم 5 نمونه حذف گردید و با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش مبین آن است که آموزش برنامۀ درسی معنوی بر آموزش مهارتهای اجتماعی (ارتباط مثبت با دیگران، استدلال و نقد، همدلی و هنجارپذیری) در سطح (p <0/01) مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامۀ درسی معنوی؛ مهارت های اجتماعی؛ دانشآموزان؛ آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of spiritual curricula on teaching students social skills | ||
نویسندگان [English] | ||
setareh Mousavi | ||
education,uni of isfahan, | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of spiritual curriculum on teaching students social skills. This is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group and its available sampling has been done by random assignment. Thirty students studying in Shahreza girls' high schools were randomly assigned to the control and experimental groups. Both groups of pre-test students were used to determine the level of social skills by a researcher-made questionnaire of social skills. For the experimental group, 8 sessions of spiritual curriculum and no educational methods were applied to the control group. At the end of the course, 5 participants in the experimental group had a fall. Questionnaires were administered as post-test in both experimental and control groups. Due to the drop in the experimental group, 5 samples were randomly removed from the control group and analyzed using multivariate analysis of covariance. And criticism, empathy and normativeness) are effective at the level (P <0.01). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Spiritual curriculum, social skills, students, education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58,628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |