تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,773 |
بررسی تلقی کانت از وجود، با تاکید بر مواجهه آن با حکمت صدرائی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، خرداد 1400، صفحه 91-111 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2021.8073.1008 | ||
نویسنده | ||
سید محمد حسین میردامادی* | ||
دکتری فلسفه اسلامی، دانشگاه اصفهان؛ دانش آموخته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضرپاسخ به شبهه معرفتشناختی و وجودشناختی کانت با تأکید بر ظرفیتهای فلسفۀ صدرالمتألهیناست.روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و علاوه بر مقایسه مبانی دو فلسفه کانت و صدرا، نشان داده شد که چنانکه فلسفه صدرایی به غرب منتقل شده بود، شاید نسبیتگرایی روند و روال دیگری پیدا میکرد و میتوانست تاریخ تفکر بشری را به سمت و سوی دیگری سوق دهد. نتایج حاکی از آن است که اصول تفکر کانت با نقدهای کلی مواجه شده، اما فلسفهای با اصول مستدل متقابل، در مقابل آن رخنمایی نکرده است. فلسفۀ صدرا قادر است نظام فکری کانت را به چالش کشاند و پاسخهای متفاوتی بر هستی و شناخت آن ارائه دهد. نحوۀ شناخت و علم در فلسفۀ صدرایی اعتقاد کانت بر تقدم ذهن بر اشیاء را دچار چالش میسازد. تلقی صدرا بر عَرَض به عنوان شأنی از جوهر، مکمّل نقد مکتب فلسفی صدرایی بر شناختشناسی کانت است که متعلقِ شناخت را تنها عوارض اشیاء و نه جوهر آنها میدانست. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ صدرالمتألهین (ملاصدرا)؛ فلسفه؛ ذهن؛ کانت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Survey of the Perception of Kant from Existence with Emphasis on Its Exposure to Sadrāīī Wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyid Muhammad Husayn Mirdamadi | ||
PhD. in Islamic Philosophy, University of Isfahan; Graduated outside of jurisprudence and principles of the seminary of Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to answer Kant’s epistemological and ontological misconception with emphasis on the potentials of Sadr ul-Muta’allihīn’s philosophy. The method of study is descriptive analysis and in addition to making a comparison between the philosophy of Kant and Sadrā, it showed that if Sadrāīī philosophy had been transferred to the West, perhaps relativism would have adopted a different approach and could have led the history of human thinking to another direction. The results indicate that principles of Kant’s thinking have faced general criticisms but no philosophy with substantial and valid arguments has yet emerged against that. Philosophy of Sadrā is capable of challenging the intellectual doctrine of Kant to provide different answers about the existence and cognition. The method of cognition and science in Sadrāīī philosophy challenges Kantian belief in the priority of mind over objects. Sadra’s interpretation of the accident as an aspect of the substance, completes his criticism of Kant’s epistemology who recognized only the accidents of objects and not their substance as belonging to identification. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Existence, Sadr ul-Muta’allihīn (Mullā Sadrā), Philosophy, Mind, Kant | ||
مراجع | ||
ادیانی، سید یونس (1381). بازاندیشی فلسفۀ کانت. تهران: نقش جهان. اعتصامی، محمدمهدی و همکاران (1399). فلسفه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، چاپ سوم. پاپیکین، ریچارد؛ استرول، آوروم (1389). کلیات فلسفه. ترجمه و اضافات سید جلالالدین مصطفوی. تهران: حکمت. حائری یزدی، مهدی (1360). هرم هستی. تهران: مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها. ژیلسون، اتین (1387). نقد تفکر فلسفی غرب از قرون وسطی تا اوایل قرن بیستم. ترجمه احمد احمدی. تهران: سمت. سبحانی، جعفر؛ محمدرضایی، محمد (1388). اندیشه اسلامی. قم :دفتر نشر معارف، چاپ شصت و هشتم. شرف خراسانی، شرفالدین (1354). از برونو تا کانت. تهران: علمی و فرهنگی. طباطبایی، سید محمدحسین (1382). بدایه الحکمه. تعلیق و تحقیق علی شیروانی. قم: دارالفکر. طباطبایی، سید محمدحسین (1424ق). نهایة الحکمه. قم: النشر الاسلامی. غفاری، حسین (1386). بررسی انتقادی و تطبیقی فلسفۀ نظری کانت. تهران: انتشارات حکمت. کاپلستون، فردریک ( 1380). تاریخ فلسفه. ترجمه سعادت و بزرگمهر. تهران: سروش، ج6. کانت، ایمانوئل (1367). تمهیدات. ترجمه غلامعلی حداد عادل. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. کرم، یوسف (1390). فلسفۀ کانت (و نقد و بررسی آن). ترجمه محمد محمدرضایی. قم: بوستان کتاب، چاپ سوم. مجتهدی، کریم (1385). فلسفۀ نقادی کانت. تهران: امیرکبیر. مصباح یزدی، محمدتقی (1378). آموزش فلسفه. تهران: بینالملل، ج1. مطهری، مرتضی (1379). مجموعه آثار: اصول فلسفه و روش رئالیسم. تهران: صدرا، چاپ دهم، ج6. مطهری، مرتضی (1383). شرح مبسوط منظومه. تهران: حکمت. مگی، برایان (1372). فلاسفه بزرگ، آشنایی با فلاسفه غرب. ترجمه عزتالله فولادوند. تهران: خوارزمی، چاپ سوم. ملاصدرا (1361). عرشیه. تصحیح و مقدمه غلامحسین آهنچی. تهران: مولی. ملاصدرا (1362). اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه. ترجمه و شرح عبد المحسن مشکوه الدینی. تهران: آگاه. ملاصدرا (1363). المشاعر. همراه با ترجمه فارسی بدیع الملک میرزا عماد الدوله و نیز ترجمه فرانسوی هانری کربن. بیجا: طهوری، چاپ دوم. ملاصدرا (1383). الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه. بیروت: احیاء التراث، ج1، 8، 3. ملاصدرا (1385). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتألهین، رساله اصالت جعل وجود. تهران: بنیاد حکمت صدرا، چاپ سوم. ملاصدرا (1391). الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه. تهران: بنیاد حکمت صدرا. نصری، عبدالله (1382). حاصل عمر. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج1. هارتناک، پوستوس (1387). نظریه معرفت در فلسفۀ کانت. ترجمه غلامعلی حداد عادل. تهران: هرمس. Hick, J. (1985). The existence of God. Macmilan Publishing CQ inc.
Kant, I. (1952). Critique of Judgment. Translated by James Creed Meredith. Oxford: Clarendom press.
Kant, I. (1965). Critique of pure reason. Translated by Norman Kemp Smith. Newyork: St Matin.spress.
Kant, I. (1966). Critique of pure reason. Translated by Max Muller. Mac Millar Michalson.
Michael, R. (1993). Kant. Cambridge: Cambridge Universty Press.
Paton, H.J. (1936). Kants Metaphysic Of Experience. Vol.1. London: Allen and Unwin.
Russell, B. (1919). Introduction to the Mathematical philosophy. London: Allen and Unwin. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |