تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
امکانپذیری آموزش مفهوم خدا به دانشآموزان پسر مقطع ابتدائی شهرستان بابل | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، خرداد 1400، صفحه 7-23 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2021.8501.1033 | ||
نویسندگان | ||
سیده بهاره کردی* 1؛ محمدباقر فرقانی اوزرودی2 | ||
1کارشناسی ارشد، الهیات و معارف اسلامی، آموزگار آموزش و پرورش، بابل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، آموزگار آموزش و پرورش، بابل، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 12 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی امکانپذیری آموزش مفهوم خدا به دانشآموزان پسر مقطع ابتدائی شهرستان بابل بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 75 دانشآموز از مجموع مدارس ابتدایی پسرانۀ شهرستان بابل به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. از آنجایی که در پژوهش حاضر، تصور کودکان از مفهوم خدا در ابعاد مختلف با محوریت صفات خدا، ماهیت خداوند، نقش خدا، نسبت و رابطه با خدا و مکان حضور او مد نظر بود، در برخی موارد به منظور تکمیل دادههای مصاحبه از سؤالات کنکاشی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها روش تحلیل محتوا و برای رتبهبندی عوامل مورد بررسی آزمون «فریدمن» مورد استفاده قرار گرفت. نرمافزار مورد استفاده در این پژوهش، نرمافزار آماری SPSS23 بود. نتایج نشان داد که مفهوم خدا در سنین مختلف به اقتضای شرایط سنی و رشد عقلی کودک، وجوه تمایز قابل ملاحظهای دارد که باید در مسیر شناساندن این مفهوم به کودک از آن بهره برد. کودکان در سنین 8 تا 9 سال مفهوم خدا را با کمک حواس خود میشناسند و این مفهوم از محدودۀ حواس آنان بیرون نمیرود. اکثریت دانشآموزان در مصاحبهها خدا را خالق جهان میانگارند. مفهوم خدا یکی از پیچیدهترین حوزهها در آموزش است. شرایط سنی کودک به ما میگوید که به چه طریق مفهوم خدا را برایش مطابق با واقع تشریح کنیم و البته دربارۀ چالشهای موجود در مورد این مفهوم نیز میتوانیم با وی سخن بگوییم. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم خدا؛ دانشآموزان پسر؛ مقطع ابتدائی؛ شهرستان بابل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Feasibility Study of Teaching the Concept of God to the Male Elementary Students of Bābul | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyede Bahare Kordi1؛ MohammadBagher Forghani Ozrudi2 | ||
1Masters,Theology and Islamic Sciences, Teacher Education office, Babol, Iran | ||
2Masters, Teacher of Education office, Babol, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to explore the feasibility of teaching the concept of God to the male elementary students in Bābul. Using simple random sampling, 75 male students were chosen from among elementary students in Bābul as the research sample. Since the perception of students from the concept of God in terms of His attributes, essence, role, and place as well as relationship with Him were intended in this research, some consultative questions were used in the interviews to complete the data. Data analysis method was used for the sake of analyzing and interpreting the data, and the "Friedman" test was used for ranking the factors under study. SPSS23 was the statistical software applied in this research. The results showed that according to children's age condition and rational growth, their perception of God in different ages has considerable distinct dimensions so it must be considered in the way of teaching this concept to them. Children between 8 to 9 years old recognize the concept of God by their sense and this concept is not beyond the limit of their sensual perception. The majority of students recognize God as the creator of the world in their interviews. Teaching the concept of God is one of the most complicated fields in education. Children's age condition tell us how we can truly explain this concept to them and of course, we can talk about the existing challenges in this regard with them as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Concept of God, Male Students, Elementary Level, Bābul | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
اخوی، ابراهیم (1392). بایستههای انتقال مفهوم خدا به کودکان در رسانه ملی. تهران: اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه. ادیب، مریم؛ ضرغامی، نرگس (1392). تربیت دینی کودک و نوجوان نکتهها و روشها (کتاب کار برای والدین و مربیان). تهران: نشر منادی تربیت. اسکندری، حسین (1373). بررسی تحول مفهوم خدا در کودکان 4 تا 7 سال. تربیت، شماره92، ص 6-9. امینی، ابراهیم (1390). آیین تربیت. قم: بوستان کتاب. ترکاشوند، علی اصغر (1392). راهکارهای آموزش و انتقال مفهوم خدا به کودک از طریق رسانه. کودک، نوجوان و رسانه، شماره7، ص 13-40. جهانگیر، یدالله (1394). تعمق و بینش مذهبی در کودکان. پیوند، شماره 197، ص 26-33. حیدری، آذر؛ بیابانی، زهرا (1392). چگونگی بیان مفهوم خدا برای کودکان 3 تا 6 سال و شیوه پاسخگویی به پرسشهای کودکان در مورد خدا. کودک، نوجوان و رسانه، 2(7)، ص 55-75. خانی، محمدحسین؛ طامه، بتول (1395). سبکهای معنوی کودکان در شناخت خداوند: یک پژوهش کیفی. مطالعات پیشدبستان و دبستان، 2(5)، ص 69-83. خبازی، مهدی؛ کردی، سیده بهاره (1392). اثرگذاری آموزش مفهوم خدا در سبک زندگی کودک. در: دومین کنفرانس بینالمللی مطالعات اجتماعی فرهنگی و پژوهش دینی. رشت: دانشگاه امام صادق (ع). عمرانی، سیّد مسعود؛ افسر دیر، حسین؛ عمرانی، مرجان سادات (1394). راهکارهای تربیت اجتماعی و عاطفی نوجوانان در قرآن و احادیث. پژوهشنامه معارف قرآنی، 6(23)، ص 7-34. فتوحی، سید حسین؛ موسوی نسب، سید محمدرضا (1395). راههای انتقال ارزشهای دینی به کودکان دبستانی. قابل دسترس در: http://mehrkhane.com/fa/news/28764 قائدی، یحیی (1395). آموزش فلسفه به کودکان. تهران: داروین. کردی، سیده بهاره؛ خبازی، مهدی (1392). آموزش مفهوم خدا در کودکان 3 تا 12 سال. در: دومین کنفرانس بینالمللی مطالعات اجتماعی فرهنگی و پژوهش دینی. رشت: دانشگاه امام صادق(ع). محفوظی، سمیه (1396). بررسی میزان مهارت معلمان در آموزش مفهوم خدا. رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی، 29(3)، ص 62-65. مقدسیپور، علی (1389). اصول و روشهای آموزش مفاهیم دینی به کودکان دبستانی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. ناسخیان، علی اکبر (1385). آموزش معنویت به کودکان. پیوند، شماره4، ص 44-47. نوروزی، مرسده؛ سپهریان آذر، فیروزه (1395). مقایسه نظریه ذهن، مفهوم خدا و مفهوم میهن در بین کودکان دارای سبکهای فرزندپروری متفاوت. شناخت اجتماعی، 5(1)، ص 83-99. وجدانی، فاطمه (1392). اصول و روشهای آموزش مفهوم خدا و تقویت خداباوری در کودکان و نوجوانان. بصیرت و تربیت اسلامی، 10(26)، ص 79-106. ولیزاده، لیلی (1390). شیوههای عملی جهت ارائه مفاهیم دینی. تهران: سازمان بهزیستی کشور. یاب، ایریس (1392). کلیدهای آموختن خدا به کودک. ترجمه مسعود حاجیزاده. تهران: نشر صابرین. Barrett, J.L. & Richert, R.A. (2003). Anthropomorphism or pre-paredness? Exploring children’s god concept. Review of religious research, No.44, P.300-312.
Butner, G. (2007). How theologizing with children can work. Journal British Journal of Religious Education, 9(2), P.127-139.
De Roos, S.A. (2006). Young children's God concepts: Influences of attachment and religious socialization in a family and school context. Religious Education, 101(1), P.84-103.
De Roos, S.A., Iedema, J. & Miedema, S. (2003). Effects of mothers' and schools' religious denomination on preschool children's God concepts. Journal of Beliefs and Values, 24(2), P.165-181. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 498 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 357 |