تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
نقش واسطهای هدفگذاری را در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی معلمان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 71-98 اصل مقاله (710.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی کریمی1؛ بهرام اسماعیلی2؛ علی جوانمرد* 3؛ جعفر رئیسی4؛ هادی شفیعی5 | ||
1روانشناس | ||
2کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی ،دانشگاه فرهنگیان. | ||
3مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز | ||
5روانشناس بالینی | ||
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 15 مهر 1394، تاریخ پذیرش: 07 آبان 1394 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی، راهبردهای شناختی- فراشناختی با خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس می باشد که در سال تحصیلی90-91 مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونهگیری خوشهای، نمونهای به حجم 322 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه خودکارآمدی شوآرزو و جروسالم ، پرسشنامه راهبردهای شناختی- فراشناختی واحدی و پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی رودوالت و جونز بوده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین خودکارآمدی و خودناتوانسازی تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین راهبردهای شناختی- فراشناختی و خودناتوانسازی تحصیلی نیز رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین خودکارآمدی و راهبردهای شناختی- فراشناختی، رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دو متغیر خودکارآمدی تحصیلی و راهبرد فراشناختی، بطور معناداری خودناتوانسازی تحصیلی را پیش بینی می کنند و متغیر راهبردهای شناختی، پیش بینی کننده خوبی برای خودناتوانسازی تحصیلی نمی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هدفگذاری؛ سبک اسناد؛ خودکارآمدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
INVESTIGATING THE MEDIATIONAL ROLE OF GOAL SETTING BETWEEN ATTRIBUTION STYLE ANDSELF-EFFICAC | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahram Esmaeili2؛ ali javanmard3؛ | ||
چکیده [English] | ||
This study investigated the mediation role of goal setting in the relationship between dimension of attribution style (attribution style positive and attribution style negative) and self- Efficacy. Participations were 260, female (182) and mal (78), teacher’s safashahr city. Participants completed revised version of questionnaire Peterson Attributions style and Schwarzer R . self- efficacy of teacher’s questionnaire, and questionnaire goal setting. To examine reliability of Cronbach alpha coefficient (86/0، 61/0، 85/0) and to determine validity of internal consistency were used. The path diagram of hypothetical model tested by simultaneous regression analysis, according to recommended steps of baron and Kenny. Result show that Attributions style positive was a positive predictor and goal setting was a positive predictor of self- Efficacy(β=0/48 P;<0/001) .Also Attributions style positive was a positive predictor (β=0/20 P;<0/001) and Attributions style negative was a positive predictor of goal setting(β=0/18 P;<0/003). Suggestions and implication for future research are also proffered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self- efficacy, Attributions style, goal setting | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,045 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,344 |