تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,078 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,646,557 |
ابعاد و الزامات حرفهایشدن مدیران مدارس(مورد مطالعه: دبیرستانهای دخترانة شهر مشهد) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 26، فروردین 1400، صفحه 137-162 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رقیه رحیمی1؛ داود قرونه* 2؛ محمدرضا اهنچیان3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعة منابع انسانی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت آموزشی و توسعة منابع انسانی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 17 دی 1399، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مطالعة ابعاد و الزامات حرفهایشدن مدیران مدارس بوده است که در دبیرستانهای دخترانة شهر مشهد انجام گرفته است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و به روش مطالعة موردی انجام گرفت. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از مصاحبة نیمهساختاریافته و تحلیل اسناد بهره گرفته شد. مطلعان اصلی را مدیران نمونه، معاونان و معلمان منتخب تشکیل دادند و اسناد مورد بررسی شامل شیوهنامة انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، سند تحول بنیادین آموزشی و پرورش و برنامة درسی ملی بوده است. روش نمونهگیری گلولهبرفی بود که اشباع نظری دادهها با 25 مورد مصاحبه حاصل شد. دادهها در دو مرحلة کدگذاری باز و محوری تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین ابعاد حرفهایشدن مدیران مدارس عبارتاند از ویژگیهای روانشناختی مدیران، ویژگیهای اخلاقی مدیران، شایستگیهای فنی مدیران، شایستگیهای مدیریتی، و مهارت در مدیریت محیط مدرسه. همچنین، اصلیترین الزامات برای حرفهایشدن مدیران مدارس عبارتاند از شایستهسالاری در انتخاب مدیران، بازتعریف وظایف و مسئولیتهای مدیران مدارس، آموزشهای ویژه برای بهبود اثربخشی مدیریت، و حرفهای و علمی کردن فرایند انتخاب مدیران مدارس. به منظور اطمینان از اعتبار پژوهش، نتایج تحلیلهای انجامگرفته به تأیید متخصصان و نیز خود مصاحبهشوندگان رسید و همچنین فرایند پژوهش به منظور انتقالپذیری نتایج مورد مستندسازی قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
حرفهایشدن مدیران؛ حرفهایشدن؛ مدیران مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dimensions and Implications of the Professionalization of School Principals (The Case: Girls' High Schools in Mashhad) | ||
نویسندگان [English] | ||
Roghaye Rahimi1؛ Davood Ghorooneh2؛ Mohammad Reza Ahanchian3 | ||
1M.Sc. in Educational Administration, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Administration and Human Resource Development, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Administration and Human Resource Development, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to study the dimensions and implications of the professionalization of school principals in Mashhad girls' high schools. The research method is qualitative and a case study has been done. A semi-structured interview and document analysis were used to collect the required data. The key informants formed top principals and teachers. Sampling method was purposeful and snowball, with theoretical saturation (with 25 interviews). The data were analyzed in two stages of open and axial coding. The results of this research showed that the most important dimensions of the professionalism of principals are: psychological characteristics, ethical characteristics, technical competencies, managerial competencies and skills in school environment management. Also, the main implications for the professionalization of school administrators are: Meritocracy in the selection of principals, redefinition of the duties and responsibilities of school administrators, special training to improve the effective management and the scientific process of choosing school administrators. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professionalization of school principals, Professionalization, School principals | ||
مراجع | ||
اصغریان جویباری، علی اصغر (1372). بررسی انطباق عملکرد مدیران مدارس شهرستان دماوند با وظایف مدیران آموزشی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. ایزدپناه، نادر (1379). بررسی راههای افزایش جذب فارغالتحصیلان رشتة مدیریت آموزشی به مشاغل مدیریتی آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران آموزشی و فارغالتحصیلان رشتة مدیریت آموزشی شاغل در آموزش و پرورش شهر اهواز. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. بهرنگی، محمدرضا (1389). آموزشِ پرورش با مدیریت یادگیری از منظر خلاقیت. مدیریت بر آموزش انتظامی، 3(2)، 21-44. پورکریمی، جواد، فرزانه، محمد، و نوروزی، میترا (1395). واکاوی صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس: یافتههای یک پژوهش ترکیبی. مدیریت مدرسه، 4(1)، 1-25. تقیپور ظهیر، علی (1388). بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی به منظور ارائة چارچوب مناسب جهت مدیران مدارس کشور. آیندهپژوهی مدیریت، 20(83)، 136- 121. جهانیان، رمضان (1391). دانش و مهارتهای مورد نیاز مدیران آموزشی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 4(3)، 15-38. حیات، علی اصغر، عبدالهی، بیژن، زینآبادی، حسنرضا، و آراسته، حمیدرضا (1394). مطالعة کیفی نیازها و روشهای توسعة حرفهای مدیران مدارس. مطالعات آموزش و یادگیری، 7(2)، 62- 41. رضائیمنش، بهروز، شریفزاده، فتاح، سیدنقوی، میرعلی، و سرابی، امید (1393). تأثیر ثبات مدیریت بر حرفهایگرایی با رویکرد شایستهسالاری. مدیریت مدرسه، 22، 45-32. زینالپور، محمدرضا (1396). بررسی نقش عامل ساختاری و امکاناتی در اجرای عملکرد حرفهای مدیران از دیدگاه کارشناس مدیریت آموزشی در استان آذربایجان غربی. دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، تهران زینآبادی، حسنرضا، و عبدالحسینی، بیتا (1396). مدرسة موفق، مدیر موفق: مطالعة تطبیقی یافتههای پروژة بینالمللی مدیر مدرسة موفق (ISSPP). مجلة نوآوریهای آموزشی، 19(1)، 42-21. سیاوشی زنگیانی، علی (1391). تحلیل شاخص های انتصاب مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران از سال 1369 تا 1389. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور تهران، دانشکدة علوم انسانی. شعارینژاد، علیاکبر (1387). مدیریت در مدرسههای امروز جهان: مدیریت انسانی مدرسه. رشد مدیریت مدرسه، 59، 28-26. صافی، احمد (1377). اهمیت مدیریت در آموزش و پرورش. پیوند، 227-225، 61-54. عباسپور، عباس (1382). واکاوی مفهوم ساختار و نقش و اهمیت آن در حل مسائل آموزش و پرورش. مدیریت در آموزش و پرورش، 9(19)، 34-1. قنبری، سیروس، و محمدی، بهرام (1395). الگوی توسعة حرفهای مدیران مدارس دورة متوسطه: یک تحقیق کیفی. مدیریت مدرسه، 4(2)، 143- 123. کاوه، داوود (1389). مقایسة سبکهای مدیریتی بزرگان دینی با مدیریت آموزشی نوین (بر مبنای مدرنیسم و پست مدرنیسم). پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد تهران. کمالی، محسن (1393). نظریة آشوب در مدیریت آموزشی. دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت چالشها و راهکارها، 29 بهمن، شیراز. گال، مردیت، بورگ، والتر و گال، جویس (1394). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. تهران: سمت. موسوی، معصومه (1386). بررسی علل عدم تمایل افراد واجد شرایط نسبت به احراز پست مدیریت مدرسه از دیدگاه دبیران مدارس دخترانة دولتی و غیر دولتی شهر اصفهان. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد خوراسگان. مهری، داریوش، پرداختچی، محمدحسن، شمس مورکانی، غلامرضا، و محجوب عشرتآبادی، حسن (1393). بررسی رابطهة بین حمایت مدیریت با رشد حرفهای دبیران. علوم تربیتی، 21(1)، 114-93. میرکمالی، سیدمحمد (1393). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: یسطرون. نخعی، سارا، آهنچیان، محمدرضا، و کرمی، مرتضی (1397). ابعاد مدل شایستگی مدیران آموزشگاهی. اولین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران، تهران، مرکز بینالمللی همایشها و سمینارهای توسعة پایدار در علوم جهان. نصیری ولیکبنی، فخرالسادات، قنبری، سیروس، و سرچهانی، زهرا (1395). کاوش بالندگی مدیران مدارس، نظریهای دادهبنیاد. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4)، 26-1. هویدا، رضا، سیادت، سیدعلی، و قنبری، مرضیه (1391).بررسی رابطة حرفهایگرایی ومهارتهای مدیران (فنی، انسانی و ادراکی)درمدیران شرکت پلیاکریل ایران از نظر کارشناسان آنها. پایاننامة کارشناسیارشد، رشتة مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان. Abbott, A. D. (1988). The system of professions: Essay on the division of expert labor. Chicago: University of Chicago Press.
Bouchamma1, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School Management Competencies: Perceptions and Self-Efficacy Beliefs of School Principals. Creative Education, 5, 580-589.
Collins, J. (2002). Good to great: Why some companies make the leap and othersdon't. Current Sociology, 54(4), 579-593.
Davies, B., & Davies, B. J. (2011). Talent management in education. London: Sage.
Galaviz, P. (2011). Principal’s perceptions of their own professional development presented to the faculty of the graduate school of the university of Texas at Austin, in partial fulfillment of requirement for degree of education.
Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2001). Designing better schools: The meaning andnature of enabling structure. Educational Administration Quarterly, 37, 296-321.
Ibrahim, N. (2011). Preparation and development of public secondary school’s principals in Kenya. Humanities and Social Science, 1(9), 22 – 36.
Jacobs, M., & Bosanac, S. E. (2006). The professionalization of work. Whitby, ON: de Sitter.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. CA: Sage.
Lumby, J., & Foskett, N. (2008). Leadership and culture. In J. Lumby, G. Crow & P. Pashiardis (Eds.), International handbook on the preparation and development and development of school leaders (pp. 43-60). New York: Routledge.
Macdonald, K. M. (1995). The sociology of the professions. London: Sage.
Militelo, M. (2013). How professional standards guide practice for school principals. Educational Management, 27(1), 74-90.
National Policy Board for Educational Administration (2015). Professional Standards for Educational Leaders 2015. Reston, VA: Author. Retrieved from: https://pdf4pro.com/view/professional-standards-for-educational-leaders-5b41bc.html
Nilsson, H. (2007). Professionalism: What is a Profession?. University of Nottingham. Retrieved from: http://www.cs.nott.ac.uk/~psznhn/G52GRP/LectureNotes/lecture05-4up.pdf .
Sergiovanni, T. J. (1991). The dark side of professionalism in educational administration. Phi Delta Kappan, 72(7), 521-526.
Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. London: Sage. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 682 |