تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,008 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,219 |
مدل شایستگی ها و توانایی های مدیران میانی آموزش و پرورش: پژوهشی آمیخته | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 26، فروردین 1400، صفحه 163-193 اصل مقاله (1.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین خنیفر1؛ صلاح الدین ابراهیمی* 2؛ سارا سعادت3؛ ناهید نادری بنی4؛ علی سیفی5 | ||
1استاد، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
5دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 18 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 28 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگی مدیران میانی آموزش و پرورش برای استفاده در کانون ارزیابی بود. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی– کمی) بود. ابتدا در مرحلة کیفی مطالعة اکتشافی انجام گرفت و رویکرد پژوهش قیاسی- استقرایی بوده است. روش پژوهش در بخش کمی توصیفی و طرح پژوهش همبستگی از نوع مدلساری معادلات ساختاری است. جامعة پژوهش در بخش کیفی، همة صاحبنظران، استادان و مدیران ارشد حوزة منابع انسانی در آموزش و پرورش بود که با روش نمونهگیری گلولهبرفی با 22 نفر از صاحبنظران مصاحبه شد و در قسمت دلفی 25 نفر انتخاب شدند. جامعة آماری در مرحلة کمی همة مدیران ارشد و میانی ادارة آموزش و پرورش شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری خوشهای 462 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحلة کیفی مصاحبة نیمهساختار و در مرحلة کمی پرسشنامة محققساخته بود. برای تحلیل اطلاعات در قسمت کیفی از روش کدگذاری باز و محوری و تحلیل دلفی و در قسمت کمی از روشهای تحلیل توصیفی، تحلیل همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم استفاده شد. نتایج نشان داد مؤولفههای مدل شایستگی مدیران میانی آموزش و پرورش برای استفاده در کانون ارزیابی عبارتاند از شایستگی دانشی، شایستگی حرفهای، ویژگیهای شخصیتی، شایستگی اجرایی، شایستگی رهبری و هدایت، شایستگی ارتباطات و شایستگی ادراکی. در بخش کمی نیز برای برآورد نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم با رویکرد ماتریس کوواریانس اعتبار مدل را تأیید کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی مدیران؛ شایستگی؛ کانون ارزیابی؛ منابع انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Model the Competencies and Abilities of Middle Education Managers: a Mixed Research | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossain Khanifar1؛ Salahedin Ebrahimi2؛ Sara Saadat3؛ Nahid NaderiBeni4؛ Ali Sayfi5 | ||
1Professor, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Ph.D. in Educational Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3M.Sc. in Educational Management, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran | ||
4Assistant Professor, Management Department, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran | ||
5Ph.D. Student in Educational Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran: Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to design a competency model for middle managers in education for use in the assessment center. This research was of mixed type (qualitative-quantitative). First, in the qualitative stage, exploratory study was performed and the research approach was deductive-inductive. The research method is descriptive in the quantitative part and the correlation research design is structural equation modeling. The research community in the qualitative section was all experts, professors, and senior managers in the field of human resources in education and training. 22 experts were interviewed by snowball sampling method and 25 of them were selected in the Delphi section. The statistical population in the quantitative stage were all senior and middle managers of the Department of Education in Tehran who were selected as a sample by cluster sampling method of 462 people. The research instrument was a semi-structured interview in the qualitative stage and a researcher-made questionnaire in the quantitative stage. For data analysis in qualitative part, open and axial coding and Delphi analysis methods were used, and in quantitative part, descriptive analysis, correlation analysis and second-order confirmatory factor analysis were used. The results showed that the components of the competency model of middle managers in education and training for use in the assessment center are knowledge competence, professional competence, personality traits, executive competence, leadership competence, communication competence and perceptual competence. In the quantitative part, the results of the second-order confirmatory factor analysis with the covariance matrix approach confirmed the validity of the model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competency of managers, Competency, Evaluation center, Human resources | ||
مراجع | ||
ابیلی، خدایار (1395). مدیریت منابع انسانی با تأکید بر رویکردهای نوین. تهران: انتشارات مدیریت صنعتی. اکرامی، وحید، و هوشیار، وجیهه (1395). شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران مدارس متوسطه. خانواده و پژوهش، 13(3)، 32-7. پیریانی، حسین، و نیکنامی، مصطفی (1396). ارائة مدلی برای بهبود نظام انتصاب و ارتقای مدیران آموزش و پرورش. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 10(1)، 28-9. پورعزت، علیاصغر، مختاریانپور، مجید و امینی، علی (1398). طراحی مدل شایستگی سفیران جمهوری اسلامی ایران. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 11(2)، 56-29. پورعزت، علیاصغر، فتحی، فاطمه، عباسی، طیبه و امیری سوادرودباری، عادله (1396). تدوین مدل شایستگی مدیران در جهت تحقق چشم انداز 1404. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 1(1)، 137-110. جهانیان، رمضان (1389). صلاحیتهای مورد نیاز مدیران آموزشی. تحقیقات آموزشی، 2 (3)، 141-121. عارفنژاد، محسن (1396). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شایستگیهای مدیران مدارس با تأکید بر مدیریت اسلامی. مدیریت مدرسه، 5(1)، 172-151. عالمزاده، پریسا (1394). تدوین و اعتبارسنجی شاخصهای شناسایی استعدادهای مدیریتی مدیران آموزش و پرورش استثنایی قم. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران. عربی، سیدحسن (1391). شناسایی و ارزیابی شایستگیهای مدیران واحد آموزش شرکتهای دولتی شهر مشهد بر اساس مدل بازخورد 360 درجه. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد. خنیفر، حسین، نادریبنی، ناهید، ابراهیمی، صلاحالدین، فیاضی، مرجان، و رحمتی، محمدحسین (1398). شناسایی شایستگی مدیران مدارس جهت استفاده در کانون ارزیابی. مدیریت مدرسه، 7(1)، 250-230. خنیفر، حسین، نادریبنی، ناهید، ابراهیمی، صلاحالدین، سیفی، علی و فیاضی، مرجان (1399). طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی برای استفاده در مرکز ارزیابی و توسعه. مدیریت مدرسه، 8(2)، 139-118. سحابیراد، سجاد (1391). ارائة چارچوب شایستگی مدیران پروژه جهت مدیریت پروژهها. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت اجرایی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران. شبانی، راضیه، خورشیدی، عباس، عباسی، لطفالله، و فتحی واجارگاه، کوروش (1397). ارائة الگوی شایستگی برای مدیران دورة ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(ویژهنامه)، 94-79. فرهادی، محسن (1392). تدوین مدل شایستگیهای مدیران دولتی اثربخش با استفاده از نظریة دادهبنیاد. رسالة دکتری، رشتة مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد. محمودی، امیرحسین، عابدی، اکرم، و حیدری، یونس (1391). بررسی شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی. فرایند مدیریت و توسعه، 25(1)، 92-61. واژیر، لیلا (1393). عارضهیابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائة راهکارهای مناسب. پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران. مشهودی، مریم (1394). مدل ویژگیهای مدیران شایسته جامعة اسلامی بر اساس بیانات امامعلی (ع). پایاننامة کارشناسی ارشد، رشتة نهجالبلاغه، دانشگاه لرستان. فلاحی، کیومرث (1388). بررسی جایگاه انتخاب و تربیتمعلم در ساختار تشکیلاتی وزارت آموزش و پرورش. طرح پژوهشی گروه مدیریت و نیروی انسانی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. عزیزی، نعمتاله (1385). درآمدی بر توسعة آموزش عالی در ایران با تأکید بر علوم انسانی. تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی. تسلیمی، محمدسعید، راعی، رضا، فرزینوش، اسدالله، و برقی، میکائیل (1392). طراحی و تبیین مدل شایستگیهای مدیران پژوهشهای ملی کشور با تمرکز بر ریسک. مدیریت دولتی، 5(4)، 78-57. Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2018). School management competencies: Perceptions and self-efficacy beliefs of school principals. Creative Education, 5(1), 580-589.
Cochran, G. (2009). Developing a competency model for a 21th century extension organization. Ohio: Ohio State University.
Gabrira, T. N. (2013). A strategic perspective on human resource development. Advances in Developing Human Resource, 12(6), 11-30.
Garavan, T. N., Carbery, R., & Rock, A. (2012). Mapping talent development: Definition, scope and architecture. Training and Development, 36(1), 5–24.
Hang-hua, X., & Yanghua, W. (2009). Training system design for Middle-Level manager in coal enterprises based on post competency model. Procardia Earth and Planetary Science, 2(1), 1764-1771.
Hitt, M. A., Chet, M., & Colella, A. (2016). Organizational behavior a strategic approach. New York: John Wihey & Son's.
Lee, Y. (2010). Exploring high- performers required competencies. Expert Systems with Applications, 5)37(, 434-439.
Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (2015). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
Martina, K., Hana, U., & Jiri, F. (2012). Identification of Managerial Competencies in Knowledge-Based Organizations. Competitiveness, 10(4), 129-142.
McClelland, D. (2014). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. 6(20), 321-330.
Miller, K., & Moultrie, J. (2013). Delineating design leaders: A framework of design management roles in fashion retail. Creativity and Innovation Management, 22(2), 161-176.
Muller, R. & Turner, R. (2010). Leadership competency profiles of successful project managers. Project Management, 20(28), 437–448.
Phillips, D. R., & Roper, K. O. (2019). A framework for talent management in real estate. Corporate Real Estate, 11(1), 7–16.
Riccio, S. (2010). Talent management in higher education: Developing emerging leaders within the administration at private colleges and universities. Doctoral Dissertation, University of Nebraska – Lincoln.
Santos, M. (2020). Pre-service teachers’ pedagogical development through the peer observation professional development programme. South African Journal of Education, 40(3), 1-12.
Schanne, L. C., Stern, S., Hand, C., Collins, M., Kirk, G. Kweeder, S., Brody, R., LaPorta, P. H., & Meehan, D. (2016). From chaos to competency: Implementing a new competency model in a multihospital system. Continuing Education in Nursing, 47(3), 111-117.
Sparrow, P., & Otaye, L. (2015). Employee branding: From attraction to a core HR strategy. Lancaster University: Management School.
Sweem, S. L. (2009). Leveraging employee engagement through a talent management strategy: Optimizing human capital through human resources and organization development strategy in a field study. New Jercy: Benedictine University, Retrieved from http://gradworks.umi.com/33/49/3349408.htm
Taylor, I. (2007). A Practical Guide to Assessment Centres and Selection Methods: Measuring Competency for Recruitment and Development. Business & Economics - 264 pages.
Thornton, I., George, C., & Ruup, D. E. (2006). Assessment centers in human resource management: strategies for prediction, diagnosis, and development. London: Lawrence Erlbaum Associates Publication.
Tripathi, K., & Agrawal, M. (2014). Competency Based Management In Organizational Context: A Literature Review. Finance and Management, 6(4), 349-356.
Vakola, M., Soderquist, K. E., & Parstacose, G. P. (2007). Competency management in support of organization change. Manpower, 28(3-4), 260-275. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 860 |