تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,043 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,246 |
ارائة الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 26، فروردین 1400، صفحه 245-264 اصل مقاله (878.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صفی الله رمضانخانی1؛ عباس خورشیدی* 2؛ فاطمه حمیدیفر3 | ||
1دانشجوی دکتری،گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
3استادیار،گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه دادهبنیاد نوظهور است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل کلیة خبرگان حوزه تخصصی جذب دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان تشکیل میدهد که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگوی جذب دانشجومعلم تنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا همة الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی شده، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 6 بعد، 14 مؤلفه و90 شاخص برای الگوی جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده، و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
جذب دانشجومعلم؛ دانشجومعلم؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Providing a Model for Attracting Student-Teachers in Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
safiollah ramezankhani1؛ Abbas Khorshidi2؛ Fatemeh Hamidifar3 | ||
1ph.D.student, Department of Educational Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2professor, Department of Educational Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr , Iran | ||
3Assistant professor, Department of Educational Management & Higher Education, CentralTehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to provide a model for student-teacher recruitment in Farhangian University. The research method is applied in terms of purpose, qualitative in terms of data type and emerging data in terms of nature and type of data study. The study population consists of all experts in the field of absorption. Based on the theoretical method of snowball sampling and based on the theoretical saturation of the data, 15 experts were selected for interview. The research tool was a semi-structured interview in which the dimensions, components and indicators of the student-teacher recruitment model were adjusted. For the interview form, first all national and global models, findings, studies and theories were reviewed, then, by open coding, the indicators were counted and categorized in the form of dimensions, components and indicators through axial coding, and for 15 experts. Dimensions and components were identified and identified through interviews, Delphi technique, and brainstorming. As a result, 6 dimensions, 14 components and 90 indicators for the student-teacher recruitment model in Farhangian University were finalized. After final approval and prioritization of experts, the dimensions, components and indicators of the model were drawn, and the model was re-validated by experts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Farhangian University, Student-Teacher recruitment, Student-Teacher | ||
مراجع | ||
امانی، فرزانه (1394). ابعاد تأمل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور. تربیت معلم فکور، 1(1)، 52-37. امراله، امید، و حکیمزاده، رضوان (1393). بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامة درسی تربیت معلم در کشورهای کرة جنوبی، انگلستان و ایران. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 5(9)، 25-7. انارینژاد، عباس، و حاتمیآباد شاپوری، زهرا (1397)، تجربة زیستة من در دانشگاه فرهنگیان برای معلمشدن. آموزشپژوهی، 4(16)، 52-29. بیرانوند، مسلم (1399). بررسی راهکارهای مناسب برای جذب دانشجو و رفع موانع ورود آنها در رشتة مهندسی معماری دانشگاه پیام نور استان لرستان. هفتمین کنفرانس بینالمللی یافتههای نوین علوم و تکنولوژی با محوریت علم در خدمت توسعه، تهران. جمالی، احسان، و باقی یزدل، رقیه (1395). چالشهای بومیگزینی دانشجو در آزمون سراسری ایران. آموزش عالی ایران. سنگری، محمود، و آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوة جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزش عالی، 37(10)، 32-7. شجریان، بابک، یکخواه، یونس، و حاجاصغری، سیدیوسف (1397). حفظ و جذب دانشجو در دانشگاههای پیام نور با نقش ارکان بازاریابی رابطهمند، کیفیت خدمات و رضایت دانشجویان. مطالعات نوین کاربردی در مدیریت اقتصاد و حسابداری، 1(2)، 91-71 . صفری، اکرم، ساداتامامی، فاطمه، امینی، فاطمه، و بیلوار، مائده (1399)، عوامل مؤثر بر جذب دانشجومعلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان، همایش تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان . طلایی، ابراهیم، و گندمی، فهیمه (1399).الگوی کارآموزانة تربیت معلم در دانشگاه آکسفورد و ارائة دلالتهایی برای نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت. 21، 38-1. فرد پور، کیومرث (1396)، بررسی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش دانشگاه جهت ارائة الگو. مدیریت سازمان دولتی، 5، 46-31. قلیپور، رحمتالله، شجاعی، محمد رضا وشکوهی،مرتضی (1384). بررسی نظام پذیرش دانشجو در ایران و ارائة الگوی مناسب. تهران: دانشگاه تهران. معاونت آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان (1398). جذب دانشجو در نظام تربیت معلم ایران. تهران: دفتر برنامهریزی درسی. نبوی، سید صادق (1398). واکاوی و تحلیل فرایند پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائة الگو. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 5(8)، 152-127. هاشمی، مصطفی (1397). ارائة الگوی مناسب پذیرش دانشجو در آموزش عالی ایران، مطالعة موردی کنکور سراسری. پایاننامی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی. Aramburo, V., Borel, B., & Pineda, G. (2017). Investigating the conditions of student enrollment in higher education (opportunities and threats). Education Science,.23(11).65-78.
Hoovari, M. (2019). Factors affecting the academic success of the top ranks of the entrance exam. Teaching and Teacher Education, 21(1), 116 -126.
Nillan, S., Misko, T., & Saskoi, P. (2018). Investigating the effective factors in attracting learners in higher education. National Science Education standards and preserviceprograms in the USA. Curriculum Studies, 4(47), 21-44.
Splash, D. B. (2014). Policy: “Educational Policies: France” (Information provided by Arianna Caporali). Available at: https://splash-db.eu.
Teem, B., & Duniis, A. (2018). Investigating the factors affecting admission in the higher education entrance exam, Lessons from around the world. Youth and Adolescence, 33(1), 81–97.
UNESCO. (2015). Education for all 2000– 2015: Achievements and challenges. Paris: UNESCO. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 784 |