تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,141 |
پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و نشاط ذهنی براساس جهت گیری هدف پیشرفت در دانش آموزان دبیرستانی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 119-143 اصل مقاله (898.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسن آب روشن* | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 27 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 23 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 01 دی 1394 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت پیش بینی کنندگی متغیر جهت گیری هدف در استفاده دانش آموزان از راهبردهای شناختی و فراشناختی و همچنین نشاط ذهنی آنان بود. برای رسیدن به این هدف 300 دانش آموز (150 نفر پسر و 150 نفر دختر) از بین کلیه دانش آموزان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شهر شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش هدف پیشرفت از پرسشنامه الیوت و مک گریگور (2001) و به منظور ارزیابی راهبردهای شناختی و فراشناختی از مقیاس پینتریچ و دیگروت (1990) و از مقیاس نشاط ذهنی موقعیتی ریان و فردریک (1997) برای سنجش نشاط ذهنی استفاده گردید. یافته ها نشان دادند به غیر از بعد تسلط- اجتنابی سایر ابعاد جهت گیری هدف، راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان را به صورت مثبت و معنی داری پیش بینی می کردند. همچنین از بین ابعاد جهت گیری هدف، بعد عملکرد گرایشی به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کننده نشاط ذهنی بود. . * دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان فارس * * دانشیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول foolad@shirazu.ac.ir ). | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: یادگیری خودتنظیمی؛ شناخت؛ فراشناخت؛ جهت گیری هدف؛ نشاط ذهنی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of Self-Regulation learning Strategies and Subjective-Vitality Based on Goal Orientation in High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Abroshan | ||
Farhangyan University | ||
چکیده [English] | ||
Prediction of Self-Regulation learning Strategies and Subjective-Vitality Based on Goal Orientation in High School Students The aim of the present research was to study the predictive role of goal orientation in prediction of self-regulation learning and subjective-vitality. The participants were 300 students consist of 150 boys and 150 girls which selected by multistage cluster sampling. The instruments of the study were Elliot and McGregor Questionnaire (2001), Pintrich and De Groot Scale (1990) and State Vitality Scale (Ryan & Frederick, 1997). The results showed that the goal orientations (mastery-approach, performance-approach and performance-avoidance) are positive and significant predictors of cognitive and metacognitive strategies. In addition the performance-approach was positive and significant predictive of subjective-vitality. The result and their implications were discussed based on the theoretical framework. Because of limited research in domain of subjective-vitality we suggested to study other variables predict the subjective-vitality. Keywords: self-regulation learning, cognitive, metacognitive, goal orientation, subjective-vitality, students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: self-regulation learning, cognitive, metacognitive, goal orientation, subjective-vitality, Students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,957 |