تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,515 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,967 |
طراحی الگوی اعتبارسنجی استانداردهای بینالمللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 26، فروردین 1400، صفحه 325-354 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا پیروزیان1؛ احمد اکبری* 2؛ مسلم چرابین1؛ مرتضی بینش3 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، واحد سبزوار، دانشگاه فرهنگیان، سبزوار، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 14 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 25 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی اعتبارسنجی استانداردهای بینالمللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان است که با رویکرد آمیخته (کیفی، کمی) و طرح اکتشافی انجام گرفت. جامعة آماری در بخش کیفی، استادان و خبرگان حوزة اعتبارسنجی نظام ارزشیابی و در بخش کمی همة اعضای هیئت علمی و استادان مدعو، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به تعداد 741 نفر بودند. در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان علمی با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس معیار اشباع نظری دادهها، و در بخش کمی تعداد 256 نفر نمونه، بر اساس جدول مورگان به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبة ساختاریافته و نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامة محققساخته به کار گرفته شد. برای تحلیل دادههای کیفی از نظریة دادهبنیاد و برای تحلیل در بخش کمی از تحلیل واریانس و کوواریانس و برای آزمون کفایت نمونه و همبستهبودن از آزمون KMO و بارتلت، همچنین، طراحی الگو با روش تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. نتایج بخش کمی نشان داد همة شاخصهای برازش بسیار مطلوب و در حد مورد قبول هستند. «تعیین اهداف در قیاس با الگوی بهینه در جهت دستیابی به مجموعهی مطلوبی از نتایج»، «کسب اطمینان از برخورداری کارکنان از محیط کار سالم و متعالی و همراستا با مسئولیتهای اجتماعی» و «میزان ﺗﺼﺮﻳﺢ رﺳﺎﻟﺖ و اهداف در دانشگاه» از مهمترین عوامل در اعتبارسنجی استانداردهای بینالمللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان مشخص شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ استانداردهای بینالمللی؛ اعتبارسنجی؛ نظام ارزشیابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing the Pattern of the Accrediting the International Standards of the Evaluation System in Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra piroziyan1؛ Ahmad Akbari2؛ Moslem Chrabein1؛ Morteza Binesh3 | ||
1Department of Educational Sciences, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran | ||
2Department of Educational Sciences, Bardaskan Branch, Islamic Azad University, Bardaskan, Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Sabzevar Branch, Farhangian University, Sabzevar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to design a model for accrediting the international standards of the Farhangian University evaluation system accomplished through the mixed-methods procedure (qualitative and quantitative) and exploratory design. The statistical population of the study consisted of two groups. In the qualitative phase of the study, professors and experts familiar with the field of accreditation of the validation system, and in the quantitative phase, all faculty members and adjunct professors in the Farhangian Universtity of Razavi, North, and South Khorasan Provinces participated including 741 participants. In the qualitative phase, 18 scientific experts were selected through judgmental purposive sampling and based on the saturation principle. In the quantitative phase, 256 participants (based on the Morgan table) were selected by stratified random sampling to answer the questionnaire. To collect the data in the qualitative phase, this study used the structured and semi-structured interview and in the quantitative phase, a researcher-made questionnaire was used. The present study used the grounded theory methodology to analyze the qualitative data, and the analysis of variance and covariance to analyze the quantitative phase. KMO and Bartlett’s test was used for sample adequacy test and correlation. Furthermore, the model was designed using structural equation modeling. The result of the quantitative phase showed that all fit indices used in this model have a very convenient fit. The most significant factors in accrediting the international standards of the evaluation system in Farhangian University were identified as “setting goals in comparison with the optimal patterns in order to achieve the desired set of results”, making sure employees have a healthy and transcendent work environment align with the social responsibilities”, and “the extent to which the mission and goals are specified” | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accreditation, Evaluation System, Evaluation, International Standards | ||
مراجع | ||
اساسنامة دانشگاه فرهنگیان (1390). بازرگان، عباس (1394). استانداردهایآموزشعالی: ازآرمانتاواقعیت. آموزشعالی، 8(30)، 23- 11. دارابی، مجید، نارنجکار، جمشید، فرمهینی فراهانی، محسن، گرشاسبی، احیاء، و یوسفی، ایران (1391). ارزیابی عملکرد دانشکدة پزشکی دانشگاه شاهد بر اساس مرحلة اول الگوی اعتبارسنجی. توسعة آموزش در علوم پزشکی، 5(8)، 36-8. رحمانپور،محمد، یعقوبی، سلام، احمدی، سهرکاو، و زمانی، بیبی عشرت (1393). بررسی شاخصهای اعتبارسنجی نظامهای آموزش عالی: با تأکید بر رتبهبندی آنها. آموزش عالی، 7(26)، 47-11. عباسی، محمد رضا؛ و شیرهپزآرانی، علی اصغر.(1390). سیاستگذاری کیفیت آموزش عالی: چالشها و چشماندازها. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، تهران، دانشگاه تهران- پردیس دانشکدههای فنی. مجتبیزاده، محمد، عباسپور، عباس، ملکی، حسن، و فراستخواه، مقصود (1397). الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان. پژوهش در نظام های آموزشی، 12(42)، 24-7. محمدی، آیین، مجتهدزاده، ریتا، اسدزندی، شادی، و استاد، ناصر (1397). طراحی و استقرار سیستم ملی اعتباربخشی و ارزشیابی مرا کز آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. ویژهنامة دستاوردهای چهلسالة نظام آموزش عالی، 27(4)، 270- 260. مشایخ، فریده (1391). دیدگاههای نو در برنامهریزی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت). American Psychological Association. (2018). Definition of accreditation. Retrieved May 31, 2018, from http://search.apa.org/search?query=definition%20of% 20accreditation
Buonaura,C., Calandra, N., Primiano, D. (2012). An approach to accreditation: The path of the italian higher education. CNVSU in University of Modena and Reggio Emilia. Italy.
Chaiyaphumthanachok, C., Tangdhanakanond, K., & Sujiva, S. (2016).Indicators development for accreditation of teacher educationprograms in Thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences,217, 430-434.
Council for Higher Education Accreditation (2018). Information aboat accreditation. Retrieved February 1, 2018, from http://www.chea.org/public_ info/index.asp
Cret, B. (2012). Accreditations as local management tools. High Education, 61, 415-429.
Everest College (2018). How our accreditation benefits you. Retrieved February 3, 2018, from http://www.everestonline.edu/accreditation.
Grifoll, J. (2016). External quality assurance agencies and excellence inhigher education. Educación Médica, 17(3), 94-96.
Hazelkorn, E. (2011). Questions abound as the college-rankings race goes global Chronicle of Higher Education, March 13. http://chronicle. com/article/Questions-Abound-as-the/126699/.
Kumar Shamra, D., & Kumar P. (2016). Quality Control Indicators inTeacher Education. IJEAR, 6(1), 129-131. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 692 |