تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
استفاده از فنّاوری اطّلاعات و تکنولوژی آموزشی در یادگیری شیمی با تأکید بر وبگاهها و نرم افزارهای پرکاربرد شیمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1399، صفحه 5-30 اصل مقاله (965.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
یاور احمدی* 1؛ علیرضا خدایی2 | ||
1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
در عصر بیماریهای حسّاسی مانند کرونا نیاز به آموزش از راه دور بیش از پیش احساس میشود. بنابراین استفاده از فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات روشینوین و مکمّلی مستحکم برای تدریس و یادگیری دروس مطالعاتی است. به ویژه برای درس انتزاعی شیمی که بهرهگیری از نرمافزارهای متنوّع گامی بزرگ در جهت درک مفاهیم دشوار میباشد. آموزش مجازی (الکترونیکی) بروزترین روشهای یادگیری شیمی مطابق با اصول نوین آموزشی در عرصهی آموزش جهان را فراهم میکند. بهرهگیری از تجربیات و راهکارهای بهبود کیفیت تدریس و یادگیری محققان میتواند روند آموزش را هموارتر ساخته و زمینهی رشد و ارتقای هر چه بیشتر عرصه تکنولوژی را فراهم سازد. در این مقاله با هدف مرور مطالب مربوط به فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات و آموزش الکترونیکی و معرفی نرمافزارهای آموزشی در درس شیمی به همراه مزایا و اهداف و معایب آنها که با روش تحلیل مضمون ادبیات، پیشینه و نتایج پژوهش انجام شده است و با آوردن نمونه هایی از آثار پژوهشی به کاربردهای آموزشی آنها در آموزش شیمی پرداخت شد. روش مورد مطالعه، جستجو در پایگاههای اطّلاعاتی فارسی و بررسی مقالات، کتب و پایان نامه های مرتبط با آموزش شیمی میباشد و در پایان نیز به ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آموزش الکترونیکی پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات؛ تکنولوژی آموزشی؛ آموزش الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Overview of the Use of Information Technology and Educational Technology in Learning Chemistry with Emphasis on Sites and most Widely Used Software in Chemistry | ||
نویسندگان [English] | ||
Yavar Ahmadi1؛ Alireza Khodaei2 | ||
1Department of Science, Farhangiyan University, Tabriz, Iran | ||
2Student of Chemistry Education, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the age of sensitive diseases such as corona virus, the need for distance education is felt more than ever. Therefore, the use of information and communication technology is a new and solid way to teach and learn study courses. Especially for chemistry as an abstract course where using a variety of software is a big step towards a lasting understanding of difficult concepts. Virtual (electronic) education provides the most up-to-date methods of chemistry learning in accordance with the new educational principles in the field of world education. Utilizing the experiences and strategies to improve the quality of teaching and learning of researchers can smooth the educational process and provide the ground for further growth and promotion of technology. In this article, with the aim of reviewing data related to information and communication technology and e-learning and introducing educational software in chemistry course along with their advantages, goals and disadvantages, which have been done by literature analysis method, background and research results Examples of research works on their educational applications in chemistry education were discussed. The method of study is searching in persian databases and reviewing articles, books and dissertations related to chemistry education, and at the end, suggestions for improving e-learning are presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry education, Information and Communication Technology, Educational Technology, E-learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 819 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 860 |