تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,134 |
پیش بینی موفقیت تحصیلی براساس سبک های هویت و خودکارآمدپنداری (فردی و جمعی) دانش آموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 144-166 اصل مقاله (557.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ژاله رفاهی* 1؛ عباس پناهنده2 | ||
1مدیرگروه مشاوره/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
2آموزش و پرورش استان اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 17 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 13 دی 1394، تاریخ پذیرش: 27 دی 1394 | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش سبک های هویت و خودکارامدپنداری (فردی و جمعی) در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان و نمونه مورد مطالعه شامل 274 دانش آموز پسر دبیرستانی شهر اصفهان بودکه با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش آزمون سبک های هویت برزونسکی(1989)، پرسشنامه خودکارآمدپنداری فردی بندورا(1997) و پرسشنامه خودکارآمدپنداری جمعی کیم و پارک(1999) بود. داده ها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج در سطح 99/. اطمینان نشان داد که رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری، خودکارآمدپنداری فردی و جمعی و نیز رابطه دو متغیر موفقیت تحصیلی و تعهد هویت بالا و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که به ترتیب متغیرهای تعهد هویت، خودکارآمدپنداری فردی و سبک هویت هنجاری توانایی پیش بینی بیشترین واریانس موفقیت تحصیلی را دارا بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی : سبک های هویت؛ خودکارآمدپنداری؛ دانش آموزان پسر دبیرستانی؛ شهر اصفهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting educational success by identity styles and self-efficacy beliefs (personal and collective)in students | ||
چکیده [English] | ||
Objectives:Predicting educational success by identity styles and self-efficacy beliefs (personal and collective)in high school boy students in Isfahan city. Method: Subjects were selected from the high school students of the isfahan city. They were 274 high school boys. Sampling was by cluster sampling. We used Berzonsky’s identity styles inventory (revised by White and et all in 1989), Bandura’s personal self-efficacy beliefs(1997) and Kim and Park collective self-efficacy beliefs Questionnaire(1999). Pearson correlation and regresion was used. Findings: The result of this study show that there is a significant direct relationship between informative identity style and normative identity style, personal self-efficacy beliefs and collective self-efficacy beliefs(p<./01). significant negative relationship was observed between confuse identity style and identity commitmen that is the more the score of the subjects is higher in confuse identity style the less his score is on identity commitment. Results: Predicting educational success by identity styles and self-efficacy beliefs (personal and collective)in high school boy students in Isfahan city showed that identity styles and self-efficacy beliefs (personal and collective) were able to predicting of educational success | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: identity styles, Self-Efficacy Beliefs, successfully in education, high school boy students, Isfahan city | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,530 |