تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی برنامه درسی اجرایی آزمایشگاه های شیمی آلی(۱) از دیدگاه شیمی سبز | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1400، صفحه 5-18 اصل مقاله (444.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا احمدآبادی* 1؛ علی موحدفر2؛ علی رجبلو3 | ||
1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان مشهد، ایران | ||
2گروه شیمی، دانشکده علوم، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
3گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
از آنجایی که برنامه درسی شیمی عملی از جمله دروسی است که طراحان برنامه درسی مایلند با اصول شیمی سبز آن را هماهنگ نمایند و بیش از چندین سال در ایران نیز این نوع نگرش اهمیت یافتهاست، در این پژوهش به بررسی چند برنامه درسی طراحی شده دانشگاههای مختلف در زمینهی شیمی آلی عملی پرداخته شد، میزان هماهنگی برنامههای درسی طراحی شده با اصول شیمی سبز بررسی شد و راهکارهایی برای منطبق کردن بیشتر این برنامهها با شیمی سبز ارائه گردید. این پژوهش به روش تحلیل محتوای به صورت تحلیلی – توصیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل پنج برنامه درسی در حوزه آموزش عملی شیمی آلی 1 در دوره کارشناسی دانشگاههای کشور رشتههای شیمی، داروسازی، مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی بین سالهای 95 تا 98 میباشد که به روش اتفاقی انتخاب شدند. به طور کلی با توجه به نتایج بررسیهای انجام شده، از میان پنج برنامه درسی تهیه شده برای آزمایشگاه شیمی آلی یک در دوره کارشناسی گرایشهای مختلف مورد بررسی این پژوهش، تعداد میانگین بالای 4 برنامه با هفت اصل شیمی سبز انطباق مناسبی را نشان میدهد؛ در مقایسه با برنامههای درسی گذشته، رویکردی جدی نسبت به حفظ محیط زیست و تاثیری که معرفی اصول شیمی سبز بر آموزش عملی شیمی گذاشته را ملاحظه نمود. برای غنای بیشتر برنامههای آموزشی مذکور در انطباق با اصول شیمی سبز، اصلاحاتی پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ آزمایشگاه شیمی آلی؛ شیمی سبز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey of the Executive Curriculum of Organic Chemistry Labs (1) From the Perspective of Green Chemistry | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Ahmadabadi1؛ Ali Movahedfar2؛ Ali Rajabloo3 | ||
1Department of Chemistry, Farhangian University, Mashhad, Iran | ||
2Department of Chemistry, Faculty of Science, Birjand University, Birjand, Iran | ||
3Department of Chemistry, Faculty of Basic Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Since the practical chemistry curriculum is one of the courses that curriculum designers want to combine with the principles of green chemistry, and this kind of attitude has become important in Iran for more than several years. In this study, we review several curricula designed by different universities in the field of practical organic chemistry and examine the degree of compliance of designed programs with the principles of green chemistry and provide solutions to further adapt these programs to green chemistry. This research has been done by analytical-descriptive content analysis method. The statistical population includes five curricula in the field of practical training in organic chemistry 1 in the undergraduate course of the country's universities in the fields of chemistry, pharmacy, engineering, agriculture and natural resources between 1395 and 1398, which were randomly selected. Generally, among the five curricula prepared for the Organic Chemistry Lab 1 in the undergraduate course of the various branches studied in this study, the average number of more than 4 programs with seven principles of green chemistry shows a good compliance compared to previous curricula, one can take a serious approach to environmental protection and the impact that the introduction of the principles of green chemistry has on the practical chemistry education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, Organic Chemistry Laboratory, Green Chemistry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 727 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 758 |