تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,242 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,039 |
مقایسه اثر بخشی آموزش به روش های سخنرانی، نمایش فیلم آموزشی و تلفیقی در میزان یادگیری زیست شناسی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 6، شماره 10، بهمن 1399، صفحه 132-148 اصل مقاله (788.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم غلامی* 1؛ رحیم شعبانی اسکلکی2؛ محمدرضا قربانی3 | ||
1گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
2دبیر آموزش و پرورش | ||
3گروه زیست شناسی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
تاریخ دریافت: 04 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 02 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش زیست شناسی به سه روش سخنرانی، نمایش فیلم آموزشی و تلفیقی بر میزان یادگیری زیست شناسی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پسر پایه یازدهم رشته علوم تجربی شهرستان البرز در سال تحصیلی 1397-1398 به تعداد 226 نفر بود. نمونه آماری انتخاب شده به تعداد 60 نفر در سه گروه تحت آموزش قرار گرفتند. پژوهش به روش نیمه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون) انجام شده است که برای تعیین میزان یادگیری از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون های زوجی، دانکن و تحلیل واریانس یک طرفه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد دانش آموزان تحت آموزش به روش تلفیقی در مقایسه با روش سخنرانی و نمایش فیلم آموزشی نمرات بالاتری کسب کردند و تفاوت معنی داری بین نمرات دانش آموزان گروه تلفیقی با دو روش دیگر وجود دارد، پس مداخله ی آزمایشی تلفیقی موجب افزایش یادگیری زیست شناسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زیست شناسی"؛ یادگیری"؛ سخنرانی"؛ فیلم آموزشی"؛ "؛ آموزش تلفیقی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the effectiveness of teaching through lecture methods, showing educational and integrated videos in the rate of learning biology | ||
نویسندگان [English] | ||
azam gholami1؛ rahim shabani skolaki2؛ mohamadreza ghorbani3 | ||
1department of biology, farhangian university, tehran | ||
2biology teacher | ||
3Department of Biology, Shahid Beheshti Higher Education Center, Farhangian University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is comparison of the effectiveness of teaching through lecture methods, showing educational and integrated videos in the rate of learning biology. The statistical population was all 11th grade male students in the field of experimental sciences in Alborz city in the academic year 1397-1398, numbering 226 people. The selected statistical sample consisted of 60 people in three groups. The research was conducted by quasi-experimental method (pre-test - post-test). To determine the amount of learning from the academic achievement was used from test made by a researcher And to analyze data from descriptive and Inferential statistics. The research results showed that Students trained in the integrated method compared to the other two groups, got higher scores. There is a significant difference between their scores and the other two groups. So the integrated experimental intervention has increased the learning of biology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bioligy Education", Learning", Lecture Method", Educational film", ", Integrated Training" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |