تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,108 |
بررسی کج فهمی های دانش آموزان دورة متوسطه در یادگیری موضوع ترمودینامیک | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1400، صفحه 19-40 اصل مقاله (693.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مطهره خاکی* ؛ الهام زمانی؛ زهرا امینی | ||
دانشجوی کارشناسی، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 28 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر که به روش تحلیلی-توصیفی انجام گرفته است، بررسی کجفهمیهای دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه، در یادگیری مفهوم ترمودینامیک است. جامعهی آماری پژوهش، 112 دانش آموز دختر پایه یازدهم در منطقه 15شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 است که به طور تصادفی انتخاب شدند. پرسشهای پژوهش در قالب پرسشنامهای با 10 سوال چهار گزینهای مطرح گردید که دربارة مفاهیم گرماشیمی، سیستم و محیط، دما و گرما، آنتالپی، واکنش گرماگیر و گرمازا بودند. سپس پاسخهای دانشآموزان با نرمافزار آماری اس پی اس اس مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج آن در قالب توضیحات، تجزیه و تحلیل گردید. با تحلیل هر سؤال، کج فهمیهای دانش آموزان در آن موضوع استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که مبحث گرماشیمی، در کتاب درسی شیمی پایهی یازدهم، نیاز به بازبینی و تکمیل و سادهسازی دارد و دبیران شیمی، میتوانند با اتخاذ شیوه تدریس متاسب، در کاهش و رفع کجفهمیهای مبحث گرما شیمی، گام مؤثری بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
کج فهمی؛ ترمودینامیک؛ آنتروپی؛ آموزش شیمی؛ متوسطه ی دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Students' Misconceptions about Learning Thermodynamics in Second-round High School | ||
نویسندگان [English] | ||
Motahhare Khaki؛ Elham Zamani؛ Zahra amini | ||
Chemistry student, Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research, which has been done analytically-descriptively, is to investigate the misconceptions of 11th grade high school students about the concept of thermodynamics. For this purpose, 112 students were randomly selected from among the 11th grade students of the second round high school in the 15th district of Tehran in the academic year 1399-1400, all of whom were girls. In order to identify common misunderstandings of students, a questionnaire containing 10 four-choice questions was used. The questions included the concepts of thermochemistry, system and environment, temperature and heat, enthalpy, endothermic and exothermic reaction. Then, the students' answers were evaluated as data by SPSS statistical software and the results were presented and analyzed in the form of explanations. From the analysis of each question, students' misunderstandings in that subject were extracted. Based on these analyses, the topic of thermochemistry of the 11th grade high school chemistry textbook needs to be reviewed, supplemented and simplified, and the chemistry teachers can take steps to reduce and eliminate misunderstandings on the subject of thermochemistry by adopting an appropriate teaching method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconception, Thermodynamics, Entropy, Chemistry education, Second-round High School | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 603 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 656 |